
Schoolweging
De schoolweging van De Weerklank is 26,32 , met een spreiding van 5,54 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 99,29% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, presteren leerlingen duidelijk boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit onderstreept de basisvaardigheden op het gebied van taal en rekenen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Het streefniveau van 81,56% overtreft de inspectienorm van 51,8% ruimschoots, wat duidt op effectieve differentiatie en hoge onderwijskwaliteit.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De school geeft relatief hoge adviezen voor theoretische leerwegen: 28,57% havo en 21,43% vwo-advies (tegenover 16,07% havo en 18,61% vwo bij vergelijkbare scholen). Praktijkonderwijs adviezen (2,5%) liggen iets boven het regionale gemiddelde (1,01%). Dit past bij een focus op het 'totaalplaatje' van de leerling, zoals beschreven in het schoolprofiel.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Weerklank | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
In januari en juni maken de leerlingen van groep 3 t/m 8 CITO-toetsen voor spelling, taal, lezen en rekenen. De leerkracht van de groepen 1 en 2 houdt d.m.v. observaties de sociaal-emotionele ontwikkeling, de motoriek en het speelwerkgedrag van de kleuters bij. Hiervoor maken de leerkrachten gebruik van de leerlijnen 'Het jonge kind' in ons leerlinggvolgsysteem Parnassys. Naar aanleiding van deze observaties worden onderwijskundige vervolgstappen uitgewerkt voor de groep en/of individuele leerlingen. In groep 2 worden alle leerlingen ook gescreend op dyslexie. Leerlingen waarbij zorgen zijn m.b.t. het aanvankelijk leesproces gaan 'BOUW!-lezen. Dit gebeurt 4x per week op school met hulpouders en leerlingen uit de bovenbouw. Groep 8 neemt elk jaar deel aan de Doorstroomtoets van IEP of Cito. Van afgenomen CITO-toetsen worden een trendanalyse gemaakt. Na signalering en analyse kunnen we de kinderen optimaal helpen en begeleiden op waargenomen zorgpunten in de diverse toetsen. Door de trendanalyses zijn we beter in staat ons onderwijs af te stemmen op de individuele mogelijkheden van kinderen en kunnen we de kwaliteit van ons onderwijs op verantwoorde wijze bewaken en zo nodig verbeteren. Naast CITO-toetsen maken we gebruik van methode gebonden toetsen bij verschillende vakgebieden.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
63,16% van de leerlingen presteert op adviesniveau, wat goed aansluit bij het landelijk gemiddelde (62,93%). Opvallend is het relatief hoge percentage leerlingen (15,79%) dat onder advies presteert, wat mogelijk samenhangt met de variatie in schoolweging (spreiding 5,54). De school benadrukt in haar beleid juist de 'film van 8 jaar' boven de eindtoets.
Sociale ontwikkeling
Voor het bevorderen van de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen maken we o.a. gebruik van de methodes ‘Kwink’ en 'Kind op Maandag'. We leren de kinderen respectvol om te gaan met verschillen in opvattingen van mensen, met daarbij aandacht voor seksualiteit en seksuele diversiteit. We maken gebruik van het digitale leerlingvolgsysteem ‘Kindbegrip’. Dit volgsysteem geeft ons de mogelijkheid om sociaal-emotionele problemen bij kinderen te signaleren en vervolgens passende acties te ondernemen, eventueel in overleg met onze schoolmaatschappelijk werker. Pesten op school is een probleem voor kinderen, ouders en leerkrachten. Pesten richt altijd schade aan. Zodra pesten wordt geconstateerd, wordt er zo snel mogelijk ingegrepen. De inbreng en medeverantwoordelijkheid van leerlingen vinden wij belangrijk in ons omgaan met pestgedrag. Ook tijdens de lessen uit ‘Kwink’ en uit ‘Kind op Maandag’ wordt er in alle groepen aandacht besteed aan het positief met elkaar omgaan. Hoe wij omgaan met pesten is beschreven in ons gedragsprotocol. Dit kunt u vinden op onze website en op scholenopdekaart.nl LEES MINDER
welbevinden van het kind
waarden en normen (respect)
positief zelfbeeld
Wat is de werkwijze van cbs De Weerklank voor sociale ontwikkeling?
cbs De Weerklank oefent sociale vaardigheden (waarden en normen) in alle groepen met 'Kwink'. Dit gebeurt niet theoretisch, maar in de praktijk, door samen met klasgenoten activiteiten en opdrachten te doen die het besef van 'goed omgaan met elkaar' versterken. Binnen de methode KWINK wordt in alle groepen ook aandacht besteed aan Actief Burgerschap. Verder wordt binnen KWINK aandacht besteed aan de week tegen pesten, mediawijsheid en lentekriebels.
Welke registratievorm(en) gebruikt cbs De Weerklank om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
cbs De Weerklank gebruikt Kindbegrip om sociale opbrengsten in kaart te brengen.