Openbare Basisschool de Elsakker
Schoolstraat 5
9337 PB Westervelde

Schoolweging

Schoolweging
26.87
Spreiding
5.78

De schoolweging van De Elsakker is 26,87 , met een spreiding van 5,78 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 96,5% behaalt vrijwel elke leerling het fundamenteel niveau, ruim boven de inspectienorm van 85%. De school garandeert hiermee stevige basisvaardigheden, ook ten opzichte van de vergelijkingsgroep (96,4%).

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Het streefniveau wordt met 61,4% ruim behaald (signaleringswaarde 50,1%), wat aantoont dat de school hogere leerdoelen succesvol implementeert. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 61,1%.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een sterke focus op theoretische routes: 40% havo en 40% vmbo-(g)t. Dit contrasteert met vergelijkbare scholen waar gemiddeld 16,1% havo-advies wordt gegeven. Opvallend is het ontbreken van praktijkonderwijs in de adviezen, tegen 1,01% regionaal gemiddeld.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe ElsakkerGemeente AmsterdamNederland
LIB175.33177.77175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Het meten van schoolresultaten is belangrijk om zicht te hebben op de opbrengsten van ons onderwijs. De Inspectie beoordeelt de scholen aan de hand van resultaten (vaardigheidsscores) op de volgende tussentoetsen: Technisch Lezen in groep 3 en 4, Rekenen & Wiskunde in groep 4 en 6 en Begrijpend Lezen in groep 6. De gemiddelde vaardigheidsscore van de groep zou op zijn minst hetzelfde of hoger moeten zijn dan de ondergrensnorm voor op de desbetreffende toets. Voor Rekenen & Wiskunde zijn inmiddels ambitieniveaus vastgesteld. De Elsakker maakt naast de methodeafhankelijke toetsen gebruik van de methodeonafhankelijke toetsen van het CITO. De resultaten van alle CITO-toetsen worden ingevoerd in ParnasSys. Met het CITO-leerlingvolgsysteem houden wij de ontwikkeling van alle leerlingen op de verschillende leergebieden bij. De CITO-toetsen vinden plaats vanaf groep 3 in januari en juni van ieder schooljaar. Deze worden geanalyseerd en verwerkt in de plannen van aanpak in de groepen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Geen enkele leerling presteert onder advies (0% vs. 11,81% landelijk). 80% blijft op adviesniveau, terwijl 20% boven verwachting presteert. Dit onderstreept de zorgvuldige advisering volgens de beschreven Plaatsingswijzer-methodiek.

Sociale ontwikkeling

De Elsakker meer dan alleen een school De meeste kinderen zitten tussen hun vierde en twaalfde levensjaar op de basisschool. Zij maken in die jaren een geweldige ontwikkeling door. Vaak worden schoorvoetend, maar vol goede moed de eerste stappen als kleuter op de basisschool gezet. Als aankomend puber en inmiddels drie keer zo oud geworden, wordt de school verlaten, op weg naar het onbekende leven van middelbare scholier. Voor de meeste kinderen is het de meest zorgeloze periode in hun leven en wij willen er aan meewerken om dit zo te houden. We proberen dan ook een veilig en vertrouwd klimaat te scheppen, waar alle geledingen (kinderen, ouders en leerkrachten) zich thuis voelen. Verder maken we conflicten bespreekbaar en besteden we aandacht aan de sociaal-emotionele vorming van de kinderen, waarbij de onderdelen zelfvertrouwen, gevoelens en sociale vaardigheden aan de orde komen. Indien het wenselijk wordt geacht, zullen we ook de ouders hierbij betrekken. We hebben immers allemaal hetzelfde doel: Een optimale ontwikkeling van onze kinderen! Ook wat betreft de kernvakken willen we de leerlingen zo goed mogelijk ontwikkelen. Dat houdt in dat we aandacht hebben voor hen die het moeilijk hebben en wat meer begeleiding nodig hebben, maar er is ook aandacht voor hen die meer aan kunnen dan de gemiddelde leerling. Ook zij zullen uitgedaagd moeten worden. LEES MINDER

zelfvertrouwen

omgaan met gevoelens

sociale vaardigheden

Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool de Elsakker voor sociale ontwikkeling?

Het onderwijs op Openbare Basisschool de Elsakker is gericht op een goede afstemming ten aanzien van de behoeftes en mogelijkheden van de individuele leerling. Leerlingen krijgen aangeboden wat wettelijk verplicht is, maar de school probeert ook rekening te houden met de verschillen in mogelijkheden van de leerlingen. Het CITO-leerlingvolgsysteem en Kindbegrip worden gehanteerd om leerlingen met problemen vroegtijdig op te sporen. Door observatie en het afnemen van toetsen wordt de ontwikkeling van de leerlingen nauwkeurig gevolgd. De Intern Begeleider analyseert eventuele problemen en doet eventueel nader onderzoek. Er kan externe hulp worden gevraagd, bijvoorbeeld van een orthopedagoog. Vervolgens zal er een voorstel komen inzake eventueel te nemen maatregelen. Met de ouders wordt altijd gesproken over de wijze van ondersteuning en begeleiding.

Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool de Elsakker om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Openbare Basisschool de Elsakker gebruikt Kindbegrip om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool de Elsakker?

Openbare Basisschool de Elsakker gebruikt Kwink op school als methode voor sociaal-emotioneel leren.