
Schoolweging
De schoolweging van Molenakker is 26,68 , met een spreiding van 6,03 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 98% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, presteert de school uitstekend. Dit ligt ver boven de landelijke norm van 85% en het vergelijkingsgemiddelde (96,7%), wat duidt op een stevige basiskwaliteit.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Het streefniveau wordt door 69,1% van de leerlingen behaald, ruim boven de signaleringswaarde van 51,8% en het vergelijkingsgemiddelde (63,3%). Dit onderstreept de effectiviteit van het beredeneerd aanbod voor verschillen tussen leerlingen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een sterke focus op theoretische leerwegen: 28,6% vwo-advies (vs. 18,6% regio) en 17,5% havo/vwo-advies. Tegelijkertijd blijft praktijkonderwijs beperkt (0%), wat lager is dan het regionaal gemiddelde (1,01%). Dit weerspiegelt de ambitieuze doorstroomcultuur van de school.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Molenakker | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Naast de methodegebonden toetsen werken we met toetsen van IEP; Inzicht Eigen Profiel. Kleuters worden gevolgd met het leerlingvolgsysteem: 'Mijn Kleutergroep'. Vervolgens worden alle kinderen elk half jaar getoetst op de onderdelen technisch lezen, begrijpend lezen (vanaf eind groep 3), spelling en rekenen. Na elke afname bekijken de leerkrachten de resultaten op groepsniveau en op leerlingniveau. Leerkrachten en de kwaliteitsondersteuners gaan vervolgens in gesprek over de data en stellen vervolgens specifieke doelen op waarbij de leerkracht dit vertaalt naar acties. Op deze wijze stemmen we het onderwijs af op de onderwijsbehoeften van een kind en/of groep. Op schoolniveau worden de resultaten twee keer per jaar geanalyseerd. De analyse dient als reflectie op gestelde doelen in het jaarplan, waarna er doelen worden gesteld voor het volgende schooljaar.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is dat slechts 7,9% van de leerlingen onder advies presteert in het VO, tegenover 11,8% landelijk. Daarnaast scoort 30,2% boven advies (vs. 25,3% gemiddeld). Dit sluit aan bij de beschreven intensieve monitoring en persoonlijke begeleiding bij de overstap naar het voortgezet onderwijs.
Sociale ontwikkeling
“Jij hoort erbij en ik mag zijn wie ik ben!” Dat is belangrijk op OBS Molenakker. Vanuit een positieve sfeer en een fijn leerklimaat leren we om goed te zorgen voor onszelf, de ander en de omgeving. Op deze manier voelt iedereen zich gezien en gehoord. Wij leveren een bijdrage aan de vorming van autonome en zelfredzame burgers. Dat betekent dat we een open en veilige omgeving creëren, waarin kinderen fouten durven te maken en leren nadenken en keuzes te maken. De leerkracht biedt ruimte en geeft kaders waarbinnen kinderen kennis en ervaringen kunnen opdoen. Zo krijgen ze steeds meer verantwoordelijkheid voor hun eigen ontwikkeling. Om kinderen te voorzien in hun onderwijsbehoefte stemmen leerkrachten hun aanpak en handelen af op cognitief- en sociaal-emotioneel niveau. Daarnaast vinden we het belangrijk dat onze kinderen zich mede verantwoordelijk voelen voor sfeer, de omgang met elkaar en het materiaal. Om de zelfredzaamheid en zelfstandigheid te bevorderen, stimuleren we kinderen om zelf oplossingen te bedenken. Dit doen we door het geven van feedback, middels ‘didactisch coachen’. LEES MINDER
VERBINDING
GROEI
BETROKKENHEID
Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool Molenakker voor sociale ontwikkeling?
Openbare Basisschool Molenakker werkt met Jeelo en hanteert drie pijlers: 'samen leven' (maatschappelijke betrokkenheid vergroten), 'samen werken' (competenties ontwikkelen, 21e eeuwse vaardigheden) en 'zelfstandig leren' (leren leren in eigen tempo).
Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool Molenakker om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Openbare Basisschool Molenakker gebruikt de volgende registratievormen: IEP, Sociaal Emotionele Vragenlijst, Mijn Kleutergroep.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool Molenakker?
Openbare Basisschool Molenakker gebruikt Jeelo en een eigen aanpak voor sociaal-emotioneel leren.