
Schoolweging
De schoolweging van 3hoven is 28,05 , met een spreiding van 6,14 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Het fundamenteel niveau wordt door 96.8% van de leerlingen gehaald, ruim boven de inspectienorm van 85%. Dit percentage ligt 0.4% hoger dan bij vergelijkbare scholen, wat wijst op sterke basisvaardigheden. De school slaagt er hiermee in om vrijwel alle leerlingen op minimaal het vereiste niveau af te leveren.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Odaschool behaalt met 66.4% een streefniveau dat ruim boven de eigen signaleringswaarde van 48.6% ligt. Dit geeft aan dat twee derde van de leerlingen meer dan het basisniveau van taal en rekenen beheerst. De school scoort hiermee 5.9% hoger dan vergelijkbare scholen, wat duidt op effectieve differentiatie in de leerstof.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een nadruk op hogere onderwijsniveaus: 25% vwo (vs. 18.6% regionaal), 20.8% havo en 22.9% havo/vwo. Praktijkgericht onderwijs (vmbo-b/k) is met 8.3% lager dan het regionaal gemiddelde (14.5%). De combinatie van vmbo-(g)t/havo-adviezen (6.25%) toont aandacht voor doorstroomopties. Vergeleken met vergelijkbare scholen is het aandeel vwo-adviezen 6.4% hoger.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | 3hoven | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 172.84 | 173.88 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Op onze school volgen en analyseren we de ontwikkeling van onze leerlingen goed en wordt het onderwijs afgestemd op de behoefte van ieder kind. Door middel van toetsen en observaties in de klas, worden de leerresultaten van ieder kind het hele jaar gevolgd. Voor kinderen in groep 1-2 gebeurt dit aan de hand van de leerlijnen van Parnassys. Observaties worden hier in bijgehouden. Voor kinderen vanaf groep 3 gebruiken we CITO. We hebben een model waarin we eenmaal per jaar samen een schoolzelfevaluatie maken (op basis van de medio toetsen van CITO) en eenmaal per jaar de opbrengsten (eindtoetsen) in de clusters analyseren en nagaan of ons onderwijs tot de gewenste ontwikkeling heeft geleid. Ook gegevens op het gebied van sociaal-emotionele ontwikkeling (Viseon) maken hier deel van uit. Vanuit de clusters worden de acties vertaald in een onderwijsplan. In dit onderwijsplan staat beschreven wat leerkrachten aan differentiatie verzorgen. Het werken met het portfolio en eigen leerdoelen voedt op termijn meer en meer ons beredeneerde aanbod. De leerlingen krijgen twee keer per jaar een portfolio mee naar huis. De resultaten van leerlingen worden drie keer per jaar besproken in een oudergesprek. De leerlingen zijn bij deze gesprekken aanwezig.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Het percentage oud-leerlingen dat onder advies presteert (17.5%) ligt hoger dan het landelijk gemiddelde (11.8%), mogelijk gerelateerd aan de complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 28.05). Desondanks blijft 68.4% van de leerlingen op adviesniveau, wat aansluit bij de gestructureerde overgangsbegeleiding via routes A en B. Een opmerkelijk positief punt is dat 14% boven advies presteert, wat mogelijk samenhangt met de heroverwegingsprocedure na doorstroomtoetsen.
Sociale ontwikkeling
Onze leerlingen moeten emotioneel vrij en met zelfvertrouwen kunnen spelen en ontwikkelen. Zij moeten zich vrij en veilig voelen anders te mogen zijn, doen en denken. Zij leren vanuit een goed zelfbeeld te reflecteren op eigen denken en handelen om zo met respect voor anderen samen te kunnen werken. Op basis van normen en waarden werken en spelen zij samen in de digitale en levensechte wereld. De leerkracht daagt leerlingen uit om verantwoordelijkheid te nemen voor elkaar en voor de sfeer in de groep en schept een vriendelijke, veilige en coöperatieve sfeer in de klas. Samenwerking met ouders als gelijkwaardige partners zien wij als vanzelfsprekend. LEES MINDER
EMOTIONEEL VRIJ
ZELFVERTROUWEN
NIEUWSGIERIG
Wat is de werkwijze van Odaschool voor basisonderwijs Boshoven Weert voor sociale ontwikkeling?
Odaschool voor basisonderwijs Boshoven Weert start het schooljaar met het project "Grip op de groep" om positieve groepen te stimuleren. De gouden afspraken (zorg voor jezelf, zorg voor elkaar, zorg voor de omgeving) worden zichtbaar gemaakt. Leerkrachten fungeren als rolmodel. Trainingen gericht op weerbaarheid, cohesie en omgaan met prikkels bevorderen een veilig klimaat. Via analyses, groepsbesprekingen, tevredenheidspeilingen en kindgesprekken monitoren we de sociale opbrengsten en plegen we interventies, waar nodig samen met ouders.
Welke registratievorm(en) gebruikt Odaschool voor basisonderwijs Boshoven Weert om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Odaschool voor basisonderwijs Boshoven Weert gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Viseon, leerlingtevredenheidspeiling, oudertevredenheidspeiling en medewerkerstevredenheidspeiling.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Odaschool voor basisonderwijs Boshoven Weert?
Odaschool voor basisonderwijs Boshoven Weert gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: Viseon, Klassenkracht en Rots & Water.