
Schoolweging
De schoolweging van Leuken is 28,92 , met een spreiding van 6,13 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
De school behaalt een uitstekend fundamenteel niveau van 97,39%, ruim boven de inspectienorm van 85%. Dit benadrukt een sterke basiskwaliteit voor taal en rekenen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Met 55,56% scoort IKC Leuken boven de signaleringswaarde van 47,1% voor het streefniveau, maar net onder het vergelijkingsgemiddelde (57,79%). Dit toont ruim voldoende prestatie, maar ruimte voor verbetering in verdiepend leren.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen liggen sterk op theoretische leerwegen: 18,2% vmbo-(g)t, 18,2% havo en 9,1% vwo. Opvallend is het beperkte percentage praktijkonderwijs (0% vs. 1,01% regio). De combinatie vmbo-(g)t/havo is met 21,8% dominant, wat een doorlopende leerlijn naar hogere niveaus onderstreept.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | Gemeente Weert | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Op ons IKC werken we volgens het principe van Handelingsgericht werken (HGW). De vier fasen die tweemaal per jaar worden doorlopen zijn waarnemen, begrijpen, plannen en realiseren. Fase 1: Data (data verzamelen) In deze fase verzamelt de leerkracht de toetsgegevens van: Cito Leerling in Beeld (leerlingvolgsysteem). Deze toetsen nemen we tweejaarlijks af. Methodegebonden toetsen. Observaties in de klas. Gegevens uit Sociaal Emotioneel functioneren van CITO Leerling in Beeld. Met deze gegevens signaleert de leerkracht leerlingen die de komende periode extra aandacht nodig hebben. Fase 2: Duiden De leerkracht analyseert de groep op groepsniveau. De onderwijs- en ontwikkelbehoeften van de leerling staan centraal. Op basis van de verzamelde gegevens, brengt de leerkracht de onderwijsbehoeften van de leerlingen in kaart. Fase 3: Doelen De leerkracht formuleert jaarlijkse opbrengstdoelen op groepsniveau. Tijdens thema- of blokvoorbereidingen worden deze vertaald naar inhoudelijke doelen. Per vakgebied wordt de aanpak beschreven voor het komende half jaar. Tevens wordt deze aanpak ook meegenomen in de themaplannen/blokplannen. Tussentijds worden de doelen geëvalueerd en indien nodig ook bijgesteld. Fase 4: Doen In deze fase wordt handelingsgericht werken in de praktijk gebracht. De themaplannen/blokplannen worden door de leerkrachten uitgevoerd. Aan de hand van de resultaten en observatiegegevens die voorhanden zijn, worden deze geëvalueerd. Het lesaanbod wordt door de leerkracht steeds afgestemd op de groep en/of individuele leerling. Indien een leerling, ondanks extra zorg, na herhaalde perioden onvoldoende vooruitgang maakt, wordt er externe hulp ingeschakeld. Dit doen we ook indien de problemen zich niet op cognitief gebied afspelen. Deze externe hulp kan bestaan uit: Consultaties met het intern ondersteuningsteam (IOT) Consultatie met Bureau Wolters Expertise vanuit het speciaal onderwijs Centrum Jeugd en GezinGGD Bureau jeugdzorg Maatschappelijk werk Bij externe hulp wordt er altijd naar het individuele kind gekeken in zijn of haar situatie. Bij dit soort maatwerk is een goede samenwerking tussen ouders en school van groot belang. Tevens nemen we in groep 6 de Adaptieve Digitale Intelligentietest (ADIT) af. Deze adaptieve test geeft de school inzicht of het tot dan toe aangeboden onderwijs voldoende is geweest. Tevens geeft deze inzicht in de mogelijkheden van de leerlingen. In groep 8 wordt, in het voorjaar, de doorstroomtoets afgenomen. Deze adaptieve, digitale eindtoets meet aan het einde van de basisschool de kennis van de leerling.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Een opvallend hoog percentage leerlingen (22,22%) presteert onder advies, ruim boven het landelijk gemiddelde (11,81%). Mogelijk vraagt dit om intensievere doorstroombegeleiding. Tegelijkertijd scoort 17,78% boven advies, wat aansluit bij de geïntensiveerde monitoring zoals beschreven in het schoolbeleid.
Sociale ontwikkeling
Op IKC Leuken heerst een klimaat waar iedereen zich veilig voelt en maken we de onderlinge verwachtingen van zowel leerlingen als leerkrachten naar elkaar duidelijk. Wij gaan respectvol met elkaar om, waarbij leerkrachten een voorbeeldrol vervullen. De school gaat uit van verschillen tussen mensen en komt maximaal tegemoet aan de drie basisbehoeften van kinderen: de behoefte aan waardering van anderen (relatie) geloof in eigen kunnen (competentie) drang zelfstandig te willen handelen (autonomie) Vanuit bovenstaande drie basisbehoeften geven we vorm aan de kernwaarde samenwerking: kinderen leren niet alleen van de leerkracht maar ook van en met elkaar. LEES MINDER
Plezier
Samen
Verantwoordelijk
Wat is de werkwijze van IKC Leuken voor sociale ontwikkeling?
IKC Leuken werkt met een omgangsprotocol waarin staat beschreven hoe men vindt dat we met elkaar om dienen te gaan. Ook staat erin beschreven op welke wijze de school preventief en curatief aan het gewenste gedrag werkt. Het omgangsprotocol bevat een jaarprogramma met activiteiten die in alle clusters worden ingezet in het kader van de sociale veiligheid. Daarnaast werkt de school met de Sociaal Emotionele Functioneren (SEF), een instrument om de sociale opbrengsten van kinderen te volgen. In groep 1 t/m 4 vult de leerkracht deze lijst in. Vanaf groep 5 vullen ook kinderen deze lijst in waarna deze kan worden vergeleken met de leerkrachtenlijst. IKC Leuken werkt verder met een driejarige cyclus van tevredenheidspeilingen, waar de leerlingentevredenheidspeilingen deel van uit maken. Tijdens de klassenbezoeken praat de directeur met enkele kinderen in de klas. Hierbij is de sociale veiligheid een van de gespreksonderwerpen.
Welke registratievorm(en) gebruikt IKC Leuken om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
IKC Leuken gebruikt de Sociaal Emotionele Vragenlijst (SEV) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt IKC Leuken?
IKC Leuken gebruikt de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: SOEMO-kaarten, Rots en Water, Kidsweek en Mediawijsheid, en overige projecten.