
Schoolweging
De schoolweging van De Kameleon Weert is 32,79 , met een spreiding van 7,34 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 89,8% score voor het fundamenteel niveau overstijgt de school de landelijke norm van 85%. Dit geeft aan dat de basisvaardigheden stevig worden aangeleerd, zelfs bij een complexe leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een tweeledig profiel: 23,5% havo en 5,9% vwo (tegenover 16,1% en 18,6% bij vergelijkbare scholen). Tegelijkertijd zien we relatief hoge percentages voor praktijkonderwijs (5,9% vs. 1,0%) en vso (5,9% vs. 0,1%). Dit weerspiegelt de brede diversiteit aan leerbehoeften op de school.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Kameleon Weert | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 175.19 | 173.88 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Op onze school volgen we de ontwikkeling van de kinderen op pedagogisch alsook didactisch vlak. Dit doen we op verschillende manieren: Sociaal-emotioneel functioneren: Naast het dagelijks werken met de kinderen en de observaties die hier bij horen nemen we twee keer per jaar we de vragenlijsten van \"Cito Leerling in Beeld\" af. Zo brengen we het sociaal emotioneel functioneren, de executieve functies en het gedrag in kaart. CITO: We maken gebruik van het Cito-leerlingvolgsysteem: \"Cito Leerling in Beeld\". Hiermee volgen we de kinderen vanaf groep 3 tot en met groep 7 op didactisch niveau. De toetsen die bij dit volgsysteem behoren nemen we twee keer per schooljaar af. Te weten; in het midden en aan het eind. Groep 8 maakt bij aanvang van het schooljaar, rond november, de Begintoetsen van Cito Leerling in Beeld. Daarnaast wordt er vanaf dit schooljaar de doorstroomtoets in februari van Route 8 afgenomen. Hierdoor wordt beter duidelijk dat de leerling zich blijft ontwikkelen. Ook na het afnemen van de toets in groep 8. Er komt 1 week waarin leerlingen zich aanmelden voor de middelbare school. Alle leerlingen maken dan evenveel kans op een plek op de school van hun voorkeur die ook past bij het schooladvies. Methodetoetsen; In groep 3 t/m 8 wordt tevens gebruik gemaakt van de toetsen, passend bij de methodes en bloktoetsen. Klasseplan; In groep 1/2 wordt gewerkt middels Klasseplan. In Klasseplan zijn de einddoelen voor eind groep 2 uitgewerkt naar weekdoelen per vakgebied. Deze kleuterleerlijnen zijn beschikbaar voor onder andere rekenen, taal, fonemisch bewustzijn, motoriek en sociaal emotionele ontwikkeling. Door een overzichtelijk en gestructureerd beredeneerd aanbod houden we veel grip op ons onderwijs. Tevens kunnen we vanuit deze structuur juist heel mooi differentiëren en het aanbod afstemmen op onze leerlingen. Door de gegevens en resultaten van deze toetsen te combineren met observaties door de leerkrachten brengen we de ontwikkeling duidelijk in beeld. Met behulp van de Kwaliteitsgerichte Cyclus werken we gestructureerd en planmatig aan de kwaliteit van ons onderwijs. Op deze wijze realiseren we onderwijsaanbod dat zo adequaat mogelijk toe komt aan de leerbehoeften van de kinderen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is het lage percentage leerlingen dat onder advies presteert (11,1% vs. 11,8% landelijk). De 66,7% die op advies functioneert, sluit aan bij de landelijke trend. De school hanteert een zorgvuldige adviesprocedure waarbij eerdergenoemde 'Gouden Afspraken' en individuele monitoring een sleutelrol spelen.
Sociale ontwikkeling
Wij zien dat alles met elkaar in verbinding staat. Kinderen met zichzelf, met andere mensen, dieren en met de wereld om hen heen. Daarom hebben we deze onderdelen samengevat in drie Gouden Afspraken: zorg jezelf, zorg voor elkaar en zorg voor je omgeving. Zij vormen het fundament onder alles wat we doen op onze school.
Zorg goed voor jezelf!
Zorg goed voor elkaar!
Zorg goed voor je omgeving!
Wat is de werkwijze van Basisschool de Kameleon voor sociale ontwikkeling?
Basisschool de Kameleon is een Vreedzame School met een open pedagogisch klimaat. De school wil leerlingen opvoeden tot verantwoordelijke en actieve leden van de gemeenschap. De klas en de school worden beschouwd als oefenplaats. Leerlingen leren dat zij deel uitmaken van de gemeenschap en leren daar een bijdrage aan te leveren. Een open, accepterende en ondersteunende houding van de leerkracht is belangrijk. De leerkracht observeert het gedrag van de leerling en de groep en kijkt naar haar/zijn aandeel in interacties en situaties. De Golden Afspraken zijn het uitgangspunt. De leerkracht is proactief in de vormgeving van lessen ter bevordering van het pedagogisch klimaat en volgt het basiscurriculum van Vreedzaam. De instructie is gericht op het aanleren, herhalen en inoefenen van gewenst gedrag en sociale vaardigheden. De leerkracht gaat in gesprek met de leerlingen, waarbij de vraagstelling aanzet tot analyseren en redeneren over gedrag- of sociale vraagstukken.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool de Kameleon om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool de Kameleon gebruikt Cito Leerling in Beeld om sociale opbrengsten in kaart te brengen.