
Schoolweging
De schoolweging van Aan de Bron is 33,50 , met een spreiding van 6,41 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
92,4% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de inspectienorm van 85%. Dit onderstreept een stevige basiskwaliteit, hoewel het iets lager ligt dan het vergelijkingsgemiddelde (93,4%). De focus op taal- en rekenvaardigheden blijkt effectief.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
47,4% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde van 36,3%. Dit laat zien dat de school ondanks de complexe populatie hogere doelen weet te realiseren. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren 49,2%, wat een kleine uitdaging voor verdere verbetering markeert.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een sterk profiel: 11,4% vwo-advies (vs. 18,6% regio) en 34,1% vmbo-k. Opvallend is het beperkte aandeel praktijkonderwijs (2,3%), lager dan regionaal gemiddeld (1,0%). De focus ligt op doorstroom naar theoretische én gemengde leerwegen, zoals vmbo-(g)t (22,7%) en havo/vwo (4,6%).
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Aan de Bron | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 168.7 | 173.88 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Op basisschool Aan de Bron wordt middels het leerlingvolgsysteem, Cito, de ontwikkeling van de leerling in beeld gebracht. Deze wordt 2x per jaar afgenomen en op kind-, klas- en schoolniveau geanalyseerd. Vanuit deze analyse wordt een plan opgesteld om ervoor te zorgen dat alle leerlingen de meest optimale ontwikkeling door kunnen maken. Naast de Citotoetsen worden methodetoetsen afgenomen om de ontwikkeling te volgen. Het gaat hierbij om de vakken taal en begrijpend lezen. Bij rekenen maken we gebruik van tussentoetsen, gericht op de aangeboden doelen. Tevens wordt de ontwikkeling bij rekenen en spelling in beeld gebracht middels het digitale programma Gynzy. Leerlingen werken hierin adaptief. De resultaten worden door Gynzy inzichtelijk gemaakt middels grafieken. Hierbij wordt duidelijk welk onderdeel eventueel meer aandacht behoeft. Bij De Wereld Verkennen (wereldoriëntatie, wetenschap en techniek) worden zowel toetsen afgenomen en producten ingeleverd. Bij de producten wordt niet alleen gekeken naar het eindproduct, maar ook naar het proces. Om de sociaal-emotionele ontwikkeling bij de leerlingen te volgen, wordt in november Viseon afgenomen. Hierbij vult de leerkracht stellingen over de leerling in. Vanaf groep 5 vult de leerling deze zelf ook in. Na de afname worden de resultaten geanalyseerd en worden er indien nodig interventies ingezet. Mocht het nodig of wenselijk zijn, wordt in maart Viseon voor een tweede keer afgenomen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
27,8% presteert boven advies (vs. 25,3% landelijk), wat het accurate adviesproces benadrukt. Slechts 11,1% zit onder advies, gelijk aan het landelijk gemiddelde. De combinatie van monitoring en maatwerk draagt bij aan deze resultaten, zoals beschreven in het ondersteuningsprofiel.
Sociale ontwikkeling
Op Basisschool Aan de Bron gaan we uit van een aantal basisprincipes; Leerlingen, ouders en leerkrachten gaan respectvol met elkaar om Leerkrachten zijn zich bewust van hun voorbeeldfunctie Kinderen mogen fouten maken Kinderen worden betrokken bij het onderwijs Kinderen mogen van en met elkaar leren Goed gedrag wordt gestimuleerd en beloond. LEES MINDER
Welbevinden
Betrokkenheid
Van en met elkaar leren
Wat is de werkwijze van Basisschool Aan de Bron voor sociale ontwikkeling?
Basisschool Aan de Bron draagt op verschillende manieren zorg voor een veilig pedagogisch klimaat. Zo is er scholing 'Beter begrijpen van Gedrag' voor een groot deel van het team, worden talenten gestimuleerd en ontwikkelpunten ontwikkeld bij De Wereld Verkennen, zijn er gesprekken met als onderwerp sociaal-emotionele ontwikkeling, wordt samenwerking bevorderd met coöperatieve werkvormen, wordt het programma Sociaal Sterke Groep ingezet, is er Rots en Water training in groep 7, zijn er ouderbijeenkomsten in samenwerking met Centrum Jeugd en Gezin, Punt Welzijn en GGD, is er toezicht op het schoolplein met bijbehorende afspraken, wordt een kindercoach ingezet en is er ambulante begeleiding.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Aan de Bron om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool Aan de Bron gebruikt Viseon om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool Aan de Bron?
Basisschool Aan de Bron gebruikt de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: Een doos vol gevoelens, Leefstijl, Programma Sociaal Sterke Groep, Rots en Water, Thema Binding en kinderkwaliteitenspel.