
Schoolweging
De schoolweging van Sint Jozef Wassenaar is 32,91 , met een spreiding van 6,99 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
96,1% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, aanzienlijk hoger dan de landelijke signaleringswaarde (85%) en boven het vergelijkingsgemiddelde (93,89%). Deze uitzonderlijke score onderstreept de effectiviteit van het basisonderwijsaanbod, met name op het gebied van taalvaardigheid.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
58,8% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 38,7% (+20,1%). Dit overtreft ook vergelijkbare scholen (50,17%), wat duidt op effectieve differentiatie in rekenonderwijs. De score reflecteert het adaptieve onderwijsconcept dat specifiek inspeelt op cognitieve talentontwikkeling.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het adviesprofiel toont sterke theoretische oriëntatie: 25% vwo-advies (vs. 18,61% regio) en 14,29% havo/vwo-combinaties. Tegelijkertijd valt 14,29% van de adviezen onder vmbo-k/(g)t, wat aansluit bij de complexe leerlingenpopulatie. Opvallend is het beperkte aandeel praktijkgerichte adviezen (7,14% vmbo-b/k vs. 14,56% vergelijkingsgroep), mogelijk verklaard door de sterke cognitieve ondersteuning.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Sint Jozef Wassenaar | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Door middel van toetsen en observaties volgen wij de vorderingen van de individuele leerlingen en de groepen. Alle leerkrachten houden de resultaten van de kinderen schriftelijk bij middels cijfers en woordbeoordelingen in het digitale leerlingvolgsysteem. Twee keer per jaar houden wij school- en groepsbesprekingen met alle leerkrachten naar aanleiding van de vorderingen van de leerlingen. Naar aanleiding van deze besprekingen stellen de leerkrachten doelen op waaraan de komende periode gewerkt gaat worden. De doelen voor de individuele leerling zijn: het tijdig signaleren van leerlingen die achterblijven, zodat ook tijdig hulp geboden kan worden; het signaleren van beter presterende leerlingen zodat meer uitdagende stof kan worden geboden. Het doel op groepsniveau is: het tijdig signaleren van mogelijke tekorten in de didactiek, zodat gewenste maatregelen kunnen worden genomen. Het doel op schoolniveau is: de kwaliteit van ons onderwijs bewaken. Hiervoor gebruiken we de volgende toetsen en observaties: Methodegebonden toetsen Alle leerkrachten houden de resultaten van de toetsen zoals dictees en hoofdstuktoetsen bij in de klassenmap en/of op de computer. Methode-onafhankelijke toetsen (IEP) Twee keer per jaar worden methode-onafhankelijke toetsen afgenomen voor lezen, spelling, rekenen/wiskunde, begrijpend lezen en woordenschat. De uitslagen van deze toetsen worden ingevoerd in het leerlingvolgsysteem. Zo kunnen wij de voortgang van de leerlingen door de jaren heen goed volgen. Vanaf groep 6 wordt de voortgang ook twee keer per jaar met de kinderen en ouders besproken. Doorstroomtoets groep 8 Groep 8 maakt de verplichte doorstroomtoets primair onderwijs. Jaarlijks wordt daarin een keuze gemaakt voor een van de aanbieders. In het verleden gebruikten wij daarvoor de eindtoets van CITO, maar vanaf schooljaar 2023-2024 werken we met de doorstroomtoets van IEP. Observatie In de groepen 1 en 2 wordt door middel van observatielijsten de ontwikkeling van de kinderen gevolgd. De leerkrachten registreren hun bevindingen in de speciale module \"leerlijnen groep 1/2\" in ons leerlingvolgsysteem Parnassys. Leerlingvolgsysteem Onze school hanteert een geautomatiseerd digitaal leerlingvolgsysteem, genaamd Parnassys. Per leerling worden de resultaten van de afgenomen toetsen op diverse wijzen weergegeven. De vorderingen kunnen worden afgelezen per leerjaar en per vakgebied (technisch lezen, spelling, rekenen/wiskunde, begrijpend lezen). Het systeem biedt de mogelijkheid meerdere keren per jaar de vorderingen te registreren en te delen met ouders middels een ouderportaal. Op onze school gebeurt de registratie twee keer per jaar (januari en juni). Privacy Het verzamelen van gegevens betekent dat er over groepen en individuele kinderen dossiervorming plaatsvindt. Vanzelfsprekend zijn de gegevens alleen voor intern gebruik en staan zij in dienst van de verbetering van het onderwijs in het algemeen en voor de individuele leerling in het bijzonder. De school maakt gebruik van een privacyreglement waarin de toegang tot het leerlingendossier door ouders en anderen beschreven staat, in relatie tot de wet op de privacy. De school volgt hierin de wetgeving die is vastgelegd in de AVG. Het privacyreglement is terug te vinden op onze website.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
32,14% van de leerlingen presteert onder advies, significant hoger dan landelijk (11,81%). Dit hangt mogelijk samen met de hoge schoolweging en heterogene populatie. Desondanks scoort 14,29% boven advies, wat de meerwaarde van het doorstroomprotocol en individuele talentbegeleiding demonstreert. De 'mondelinge warme overdracht' tussen leerkrachten en VO lijkt hierbij cruciaal.
Sociale ontwikkeling
Een goed pedagogisch klimaat in de school is van groot belang voor een goede ontwikkeling van kinderen. We willen samen met de kinderen en ouders een klimaat realiseren waarbij iedereen zich goed voelt. Het team houdt zich regelmatig bezig met preventief beleid t.a.v. ‘pesten op school’. Dit heeft geleid tot een aantal afspraken die op onze school centraal staan en een basis zijn voor het schoolklimaat. Gedurende het schooljaar worden deze regels/afspraken structureel met de kinderen besproken. Om te komen tot een goede sfeer in de school waarbinnen iedereen zich optimaal kan ontwikkelen, hanteren we de volgende schoolregels: Er is er maar één die praat, zodat luisteren beter gaat Wij laten merken, hoe rustig we kunnen (samen)werken Wandelen in de gang, dat weten wij allang Iedereen voelt zich op zijn best, als niemand wordt gepest Word jij of een ander kind gepest, tegen de juf of meester zeggen mag dan best Ruim je eigen rommel op, want een nette school is top Wees zuinig op het materiaal, want het is van ons allemaal Heeft een ander kind verdriet, help hem dan als je het ziet Wanneer we samen spelen, zullen we samen delen Netjes vragen of je iets mag lenen, dan krijg je geen problemen Wees netjes en beleefd, zodat je het goede voorbeeld geeft Uitgangspunt bij bovenstaande regels is dat zij gelden voor iedereen die in de school komt en/of met de school te maken heeft. Elke vier weken staat één van deze regels met bijbehorende afbeelding centraal in alle groepen. De regels zijn bedoeld om pestgedrag te voorkomen en geven tevens een mogelijkheid kinderen, leerkrachten, ouders en anderen in de school aan te spreken op gedrag. We werken in alle groepen met de methode “Breinhelden" waarbij we de executieve functies versterken. Dit zijn vaardigheden die de kinderen bij alle vakken en in vrije situaties kunnen toepassen. Ook in onze plusklas / Talent Teaching voor de meerbegaafde leerlingen, besteden wij veel aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen en we hebben een gedragsspecialist die groepen en individuele kinderen begeleidt, bijvoorbeeld met een faalangsttraining of Rots- en watertraining. LEES MINDER
Veiligheid
Samenwerken
Samen spelen
Wat is de werkwijze van Basisschool Sint Jozef voor sociale ontwikkeling?
Elke maand staat er een schoolregel centraal, welke in de klas wordt besproken. Groepsleerkrachten bespreken problemen met de gedragsspecialist, begaafdheidsspecialisten en de intern begeleider. Er wordt jaarlijks een leerlingtevredenheidsonderzoek gehouden, waarvan de resultaten te zien zijn op Scholen op de Kaart. Er wordt geen vaste methode gebruikt voor sociaal-emotionele ontwikkeling, maar onderdelen uit verschillende methoden.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Sint Jozef om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool Sint Jozef gebruikt de leerlingtevredenheidslijst Vensters PO om sociale opbrengsten in kaart te brengen.