
Schoolweging
De schoolweging van Sint Jan Baptist Wassenaar is 29,19 , met een spreiding van 7,00 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 96,5% score voor het fundamenteel niveau overtreft de school de inspectienorm (85%) en het landelijk gemiddelde (95,9%). Dit benadrukt een stevige basiskwaliteit in taal en rekenen voor alle leerlingen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
70,9% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde van 47,1%. Dit overtreft zowel de regionale (57,8%) als landelijke normen en weerspiegelt de aandacht voor excellente presteerders.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen kenmerken zich door een tweedeling: 16% vwo-advies (iets onder regio 18,6%) versus 36% havo. Opvallend is het hogere praktijkonderwijsadvies (4% vs 1% regio), mogelijk gerelateerd aan de vluchtelingenpopulatie. De combinatie vmbo-(g)t/havo (16%) en havo/vwo (8%) laat zien dat de school tussenliggende niveaus goed onderscheidt.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Sint Jan Baptist Wassenaar | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Parnassys leerlijnen groep 1 -2 Ons kleuteronderwijs is niet gebonden aan een methode dus ook niet aan toetsen. We kiezen zelf onze thema's en hangen daar de doelen aan. Het behalen van de doelen houden we bij met het digitale systeem van Parnassys leerlijnen. Dit is een pakket voor het volgen, plannen en evalueren van de ontwikkeling van het jonge kind. Voor ons is het zinvol om zo'n hulpmiddel te gebruiken om de ontwikkeling van kinderen in kaart te brengen en zo het onderwijs te plannen. Alle doelen komen aan bod en zo kunnen we zien waar nog extra ondersteuning nodig is. Doelen die leerlingen niet beheersen worden geoefend en op een later moment weer gecontroleerd. Methode gebonden toetsen 3-8 De leerkrachten in groep 3 tot en met 8 nemen methode - gebonden toetsen af. De resultaten worden opgeslagen in Parnassys en dienen als leidraad voor het rapportcijfer. Dat zijn toetsen voor de vakken rekenen, taal en ook voor aardrijkskunde, geschiedenis, biologie, verkeer. Ook voor Engels zijn er toetsen. Deze resultaten komen op het rapport. Niet-methode gebonden toetsen Op school nemen we vanaf groep 3 de signaleringstoetsen af. In januari en in mei- juni nemen we de volgende toetsen af: - AVI - DMT (Drie Minuten Toets waarbij kinderen steeds een minuut lezen op drie verschillende bladen) Van IEP: - woordenschat (alleen in januari: groep 7 en 8) - begrijpend lezen - rekenen - spelling In groep 8 doen we een IEP - toets in november en de doorstroomtoets in februari. Wat doen we met de resultaten? De uitslag van de toetsen komt als los blad in het rapport en wordt besproken met de ouders. Op de talentenkaart van de IEP wordt met een grafiek zichtbaar gemaakt wat de ontwikkeling van de leerling is voor de afgenomen onderdelen. Wanneer een leerling doorgetoetst kan worden volgens het systeem, dan nemen we die volgende toets af om inzicht te krijgen in de mogelijkheid om de lesstof te compacten. Wanneer een leerling lager scoort dan het groepsniveau , dan analyseert de leerkracht met de IB'er of de specialist de toets van de leerling. Vanuit de analyse stellen we vast op welke onderdeel de leerling is uitgevallen en maken we een plan om deze hiaten weg te werken. Wanneer we geen goed beeld hebben van de hiaten dan kan ervoor gekozen worden om de vorige toets te herhalen of om de huidige toets op papier te laten maken. Dit geeft meer inzicht in de oplossingsstrategieën die de leerling heeft gebruikt. Naar aanleiding van deze tussentijdse resultaten wordt er na iedere periode een groepsplan gemaakt. In dit groepsplan staan de interventies, de niveaugroepen en de eigen leerlijnen benoemd. Leerlingen die extra begeleiding/ oefening nodig hebben op een bepaald onderwerp (domein) worden omschreven in het groepsplan bij het onderdeel specifieke onderwijsbehoeften. Hoe werken we aan onze doelen? Een keer per jaar stellen we schooldoelen vast. Naar aanleiding van deze doelen worden er leerteams samengesteld die samen aan de slag gaan met deze doelen. De doelen van de lessen zijn terug te vinden in de dagplanning van de groep. Het lesdoel aangeboden op 3 niveau's: verkorte instructie , basis en verlengde instructie. Door de afname van de methode-toetsen wordt inzichtelijk gemaakt welke leerlingen nog extra moeten oefenen met een bepaald doel. Met pre-toetsen (vooraf toetsen) controleren we of de leerlingen uit de verkorte instructie de doelen beheersen die de komende lessen aan bod komen, dit zal de basis zijn voor het compact-rooster van deze leerling.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
32,3% presteert boven advies (vs 25,3% landelijk), onderstreept door een laag onderadviespercentage van 12,9% (landelijk 11,8%). Dit past bij de schoolbrede focus op talentontwikkeling en doorlopende leerlijnen naar het vo.
Sociale ontwikkeling
Deze kernwaarden zijn het fundament van onze school en we proberen die met kinderen en alle betrokkenen iedere dag in de praktijk te brengen. De sociale saamhorigheid en cohesie bevorderen kan alleen als leerlingen elkaar goed kennen. Met het verplicht worden van het vak 'burgerschap ' in het curriculum van alle basisscholen in Nederland gaan we onze "Heilige Huisjesweek" integreren in het vak "burgerschap". Daar integreren we de "week van de Lentekriebels" en onze " klimaatweek met warme truiendag " , zodat leerlingen door het jaar heen met deze onderwerpen bezig zijn. LEES MINDER
Veiligheid
Vertrouwen
Verantwoordelijkheid
Wat is de werkwijze van Basisschool Sint Jan Baptist voor sociale ontwikkeling?
Basisschool Sint Jan Baptist is sinds 2015 een geaccrediteerde Kanjerschool en werkt in alle groepen volgens de principes van de Kanjertraining, inclusief de Kanvasvragenlijsten voor het meten van sociale veiligheid. Door middel van het programma Goed Gedrag Baptist leren de leerlingen de gedragsverwachtingen die op school gelden. De gedragsverwachtingen zijn zichtbaar op borden in de school. Jaarlijks wordt er in groep 6, 7 en 8 een leerlingtevredenheidsenquête afgenomen en om het jaar een ouderenquête of een personeelsenquête. De school gebruikt hiervoor de standaardenquêtes van Scholen op de Kaart.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Sint Jan Baptist om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool Sint Jan Baptist gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kanvas en Swiss Suite in verband met Goed Gedrag Baptist.