Daltonschool de Morgenzon in Warnsveld - Resultaten

Daltonschool de Morgenzon
Landweer 2
7232 CT Warnsveld

Resultaten

Schoolweging

Schoolweging
33.62
Spreiding
5.48

De schoolweging van De Morgenzon is 33,62 , met een spreiding van 5,48 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 99.07% score voor fundamenteel niveau overtreft de school ruimschoots de landelijke signaleringswaarde (85%). De score ligt 4.25%-punt hoger dan het gemiddelde van vergelijkbare scholen (94.82%).

Fundamenteel niveau

Score: 99.074%

Streefniveau

56.48% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 41.2%. Dit is 3.05%-punt hoger dan vergelijkbare scholen (53.43%), wat wijst op effectieve differentiatie.

Streefniveau

Score: 56.4814%

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Er is een duidelijke focus op midden- en bovenbouwadviezen: 28.57% havo en 28.57% vmbo-k (vs. 16.07% havo en 9.17% vmbo-k regionaal). Praktijkonderwijs komt met 0% lager uit dan de regionale vergelijking (1.01%).

Schooladviezen

Verdeling van schooladviezen voor deze school en vergelijkbare scholen

Eindtoets Resultaten

Eindtoets Resultaten

Historische eindtoetsresultaten van deze school

Toetsscores 2023-2024

Verticale analyse toont uitdagingen: de LIB-score van groep 8 (162) blijft achter bij Amsterdamse vergelijking (173.36). Wel is er vooruitgang in rekenvaardigheden dankzij het maatwerkonderwijs vanuit het Dalton-principe.

ToetsDe MorgenzonGemeente AmsterdamNederland
LIB171.55173.36175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Twee keer per jaar worden de citotoetsen afgenomen voor de kinderen van de groepen 3 t/m 8. De kinderen van groep 2 krijgen in februari een check op de (voorbereidende) taal- en rekendoelen middels een cito toets. In de onderbouw worden de leerlingen aan de hand van ontwikkelingsdoelen geobserveerd door de leerkracht. De leerkracht noteert de vorderingen in een digitaal registratiesysteem. Per ontwikkelingslijn wordt op deze manier een duidelijk overzicht gecreëerd van de ontwikkeling van ieder kind. Naast de citotoetsen vinden er tussentijdse checkmomenten plaats, gericht op een of meerdere leerdoelen die centraal staan voor een bepaalde periode. Die checkmomenten zijn vooral bedoeld als informatie voor de leerkracht. De leerkracht weet waar het kind staat en wat het kind nodig heeft om weer een stapje verder in het ontwikkelingsproces te maken. Uiteraard worden deze ontwikkelingen ook met ouders en kinderen besproken. Tussentijdse resultaten op schoolniveau worden ook met de ouders gecommuniceerd. Niet alleen de eindtoetsen worden besproken, ook de opbrengsten per vakgebied (februari/juni).

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Vergelijking van schooladviezen met vergelijkbare scholen

Slechts 3.85% van de leerlingen presteert onder advies (vs. 11.81% landelijk). Het hoge percentage leerlingen op advies (69.23%) onderstreept de zorgvuldige plaatsing. De school monitort leerlingen tot 4 jaar na uitstroom, zoals beschreven in hun kwaliteitsrapport.

Sociale ontwikkeling

De Morgenzon staat voor een veilige leer-en leefomgeving. Er heerst rust en orde op school en de afspraken zijn voor iedereen duidelijk. Wij willen een school zijn waar iedere leerling zich sociaal aanvaard voelt en zich kan ontwikkelen in een sfeer van veiligheid, acceptatie, erkenning en wederzijds respect en vertrouwen. Het gedragsprotocol geeft ons richtlijnen om eenduidigheid te krijgen in het omgaan met elkaar op de Morgenzon. Hierbij gaan wij uit van een oplossingsgerichte werkwijze die gericht is op een positieve houding van alle partijen, d.w.z. van de leerkrachten, leerlingen en ouders. De Morgenzon is een KANJERSCHOOL In iedere groep wordt de werkwijze vanuit de Kanjertraining toegepast. We dragen zorg voor een goed pedagogisch klimaat op school en richten ons op het vergroten van de sociale vaardigheden en het oplossend vermogen van onze kinderen. Op systematische wijze leren kinderen op een respectvolle, plezierige en veilige manier met elkaar omgaan. Er wordt aandacht besteed aan het bevorderen van zelfvertrouwen en zelfbeheersing. Ook wordt er gewerkt aan het verminderen van agressie en meeloopgedrag. Daarnaast krijgen kinderen handreikingen om op een goede manier om te gaan met de straatcultuur. Ook van ouders wordt verwacht dat zij met respect spreken over elkaars kinderen en opvoeding. Uiteindelijk doen we allemaal ons uiterste best naar eer en vermogen. Zie ook: http://kanjertraining.nl/informatie-voor-ouders/pesten. Voor het welzijn van kinderen, ouders en leerkrachten is een goede sfeer op school van groot belang. Goed onderwijs oefent voortdurend in aandacht schenken aan elkaar, betrokken zijn op elkaar. Alle leerkrachten hebben een opleiding gevolgd en zijn gecertificeerd “kanjertrainer”, of gaan de opleiding volgen. Bij de Kanjertraining, maar ook daarbuiten, staan de volgende Kanjerafspraken centraal: We vertrouwen elkaar We helpen elkaar Niemand speelt de baas Niemand lacht uit Niemand doet zielig LEES MINDER

Eigenaarschap bij de leerling

Goede samenwerking

Wat is de werkwijze van Daltonschool de Morgenzon voor sociale ontwikkeling?

Daltonschool de Morgenzon staat voor een veilige leer- en leefomgeving met rust en orde. De school streeft ernaar dat iedere leerling zich sociaal aanvaard voelt en zich kan ontwikkelen in een sfeer van veiligheid, acceptatie, erkenning en wederzijds respect en vertrouwen. Het gedragsprotocol geeft richtlijnen voor eenduidigheid in het omgaan met elkaar. De Morgenzon is een Kanjerschool waar in iedere groep de werkwijze vanuit de Kanjertraining wordt toegepast. De school richt zich op het vergroten van de sociale vaardigheden en het oplossend vermogen van de kinderen en het bevorderen van zelfvertrouwen en zelfbeheersing. Ouders wordt verwacht dat zij met respect spreken over elkaars kinderen en opvoeding. Twee keer per jaar volgt de school de emotionele ontwikkeling met behulp van het Kanjervolgsysteem. Wekelijks hebben de groepen minimaal 30 minuten Kanjertraining, maar deze werkwijze is ook verankerd in de cultuur van de school.

Welke registratievorm(en) gebruikt Daltonschool de Morgenzon om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Daltonschool de Morgenzon gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Daltonschool de Morgenzon?

Daltonschool de Morgenzon gebruikt Kanjer trainingen als methode voor sociaal-emotioneel leren.