
Schoolweging
De schoolweging van De Sprong Wanroij is 29,60 , met een spreiding van 5,51 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 93,98% score overstijgt het fundamenteel niveau ruimschoots de inspectienorm van 85%. Ook hier presteert de school gelijkwaardig aan vergelijkbare instellingen (95,88%). Dit onderstreept de toegankelijkheid van het basisonderwijs voor alle leerlingen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school behaalt 56,48% voor het streefniveau tegen een signaleringswaarde van 47,1%, wat duidt op effectieve differentiatie. Deze score is vergelijkbaar met scholen van vergelijkbare complexiteit (57,79%). De focus op rekendoelen (60% streefniveau-ambitie) lijkt vrucht af te werpen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviesverdeling toont een opvallend hoog percentage praktijkgerichte routes: 20% vmbo-b (vs. 5,52% regionaal). Tegelijkertijd valt 13,33% vwo-advies op (onder regionaal gemiddelde van 18,61%). Deze spreiding past bij een school met relatief complexe populatie (schoolweging 29,6), waar maatwerk cruciaal is.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Sprong Wanroij | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De school volgt de resultaten van de kinderen op drie manieren: Via methodegebonden toetsen, om de vorderingen van ieder kind te volgen. De leerkracht kijkt het getoetste werk na en zorgt voor administratie van relevante gegevens. Via formatieve toetsing. Bij het vak rekenen en het vak spelling maken wij gebruik van een vooruitcheck om de beginsituatie van het kind nader in kaart te brengen en het onderwijsaanbod beter af te stemmen. Aan het einde van het blok krijgen de kinderen de vooruitcheck weer terug en kunnen ze het geleerde toepassen door hun fouten te verbeteren. Via de niet-methodegebonden toetsen (onder andere Leerling in Beeld/Cito) en de observatie-instrumenten. Dit zijn landelijke toetsen waarmee we het resultaat van ons onderwijs vergelijken met het onderwijs in Nederland. De toetsen worden op vaste momenten in het schooljaar afgenomen, zodat er een goede vergelijking gemaakt kan worden. Er wordt na het afnemen van de toetsen en observaties bekeken welke kinderen in aanmerking komen voor extra begeleiding. Dat kunnen kinderen zijn die laag of juist zeer hoog gescoord hebben.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 7,41% van de leerlingen presteert onder advies (vs. 11,81% landelijk). De 29,63% die boven advies functioneert, benadrukt realistische advisering. Dit sluit aan bij de beschreven doorstroomprocedures met doorstroomtoetsen en tussentijdse bijstellingen.
Sociale ontwikkeling
Het sociaal-emotionele welbevinden van de kinderen heeft veel invloed op hun totale functioneren. Onze school besteedt daarom structureel en systematisch aandacht aan het sociaal-emotionele leren van de kinderen met behulp van burgerschap. Onze leerlingen moeten goed voor zichzelf kunnen zorgen en goed om kunnen gaan met de mensen en de wereld om hen heen (dichtbij en verder weg). School is een leer-leefgemeenschap waarin kinderen kennis kunnen opdoen op het gebied van kwalificatie, socialisatie en subjectiviteit (Biesta, 2012). De Sprong vindt het belangrijk dat de school een veilige omgeving is. De schoolveiligheid monitoren wij één keer per jaar via een vragenlijst voor de kinderen. Daarnaast is dit een belangrijk onderdeel tijdens de kind-oudergesprekken. Wanneer blijkt dat het welbevinden of de veiligheid in gevaar is, zal de school hier actie op uitzetten. Het schoolveiligheidsbeleid en het stappenplan voor verbetering staan beschreven in het beleidsstuk 'Sociale veiligheid'. Tevens heeft onze school een meldcode 'Kindermishandeling'. Beide documenten zijn terug te vinden op de website van De Sprong. Binnen onze school hebben wij twee vertrouwenspersonen die ook gespecialiseerd zijn in het voorkomen van pesten. LEES MINDER
Zelfvertrouwen
Veiligheid
Rekening houden met anderen
Wat is de werkwijze van Kindcentrum De Sprong voor sociale ontwikkeling?
Kindcentrum De Sprong besteedt voortdurend aandacht aan een veilig schoolklimaat en aan het voorkomen, herkennen en aanpakken van grensoverschrijdend gedrag. De school gebruikt de KiVa-methode, een preventief, schoolbreed programma gericht op het versterken van de sociale veiligheid en het tegengaan van pesten. KiVa zet in op positieve groepsvorming en stimuleert sociale vaardigheden en de sociaal-emotionele ontwikkeling. Burgerschapsvorming is ook een belangrijk onderdeel. De school gebruikt de methoden KiVa en Blink. Kindcentrum De Sprong is sinds mei 2018 een ‘Gezonde School’ met certificaten voor Welbevinden, Bewegen en Sport, en Relaties en Seksualiteit.
Welke registratievorm(en) gebruikt Kindcentrum De Sprong om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Kindcentrum De Sprong gebruikt MijnRapportfolio, Digikeuzebord en Vensters (vragenlijst sociale veiligheid) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Kindcentrum De Sprong?
Kindcentrum De Sprong gebruikt de KiVa-methode voor sociaal-emotioneel leren.