Koning Willem-Alexander-school
Willem De Zwijgerlaan 53
2741 DB Waddinxveen

Schoolweging

Schoolweging
31.8
Spreiding
6.25

De schoolweging van Koning Willem-Alexander-school is 31,80 , met een spreiding van 6,25 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau wordt door 94.1% van de leerlingen gehaald, ver boven de landelijke norm van 85%. Dit benadrukt de breed gedragen basiskwaliteit, ondanks de complexere populatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

60.4% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor rekenen en taal, ruim boven de door de inspectie bepaalde signaleringswaarde van 43.5%. Dit reflecteert de effectieve focus op maatwerk, zoals beschreven in het adviesproces met 'harde en zachte gegevens'.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen zijn gericht op theoretische doorstroom: 24.1% vmbo-(g)t/havo en 10.3% vwo. Praktijkonderwijs (3.5%) valt hoger uit dan het regionale gemiddelde (1.0%), wat aansluit bij de schoolweging. Opvallend is het hoge percentage gecombineerde adviezen (vmbo-k/-(g)t: 10.3%, havo/vwo: 3.5%), wat het differentiatiebeleid onderstreept.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsKoning Willem-Alexander-schoolGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Kenmerken van ons onderwijs In een samenleving die steeds verder digitaliseert blijven de basisvaardigheden lezen, schrijven en rekenen hun kracht behouden. Wij vinden het dan ook belangrijk dat kinderen een goede instructie krijgen over de basisleerstof. Wij gebruiken hiervoor het EDI-model. Expliciete Directe Instructie (EDI) is een bewezen aanpak om de leseffectiviteit te verhogen en te zorgen voor succeservaringen en betere leerprestaties bij alle leerlingen. De leerkracht is daarbij de sleutel tot succes. EDI geeft de leerkracht het gereedschap om met alle leerlingen de leerdoelen te bereiken. Door kwalitatief goede instructie en leerlingen actief te betrekken bij de inhoud van de les, wordt er een zeer grote mate van betrokkenheid gerealiseerd, nemen gedragsproblemen af en neemt de leerwinst toe. De leerkracht controleert gedurende alle lesfasen steeds of alle leerlingen het begrijpen. Er wordt denktijd geboden, kinderen mogen overleggen en er worden willekeurige beurten gegeven. Op wisbordjes kunnen de leerlingen hun antwoorden steeds noteren zodat de leerkracht er onmiddellijk zicht op heeft. In de groepen werken we met groepsplannen voor diverse vakgebieden. De groei wordt halfjaarlijks gemeten en geanalyseerd en daarna besproken in het groepsoverleg. Handelingsplannen worden voor groepjes leerlingen opgesteld en er wordt per periode beschreven op welke manier de leerkracht of onderwijsassistent hiermee aan het werk gaat. In het groepsplan staat vermeld welke leerlingen eventueel een eigen individuele leerroute volgen. Vanaf groep 6 krijgen sommige leerlingen een eigen leerlijn (OntwikkelingsPerspectief/OPP). In dit document staat beschreven aan welke aangepaste doelen de leerling het komende half jaar werkt en welke aanpak hiervoor nodig is. De leerkracht onderhoudt hierover samen met de Intern Begeleider nauw contact met de desbetreffende ouders/verzorgers. Leerlingvolgsysteem Om kinderen gedurende hun schoolperiode zo goed mogelijk in hun ontwikkeling te volgen, maken we gebruik van een digitaal leerlingvolgsysteem (ParnasSys en MijnKleuterGroep). Deze systemen slaan de administratieve gegevens op en koppelen gegevens aan behaalde resultaten. Gegevens helpen ons bij de onderlinge informatievoorziening en leveren waardevolle aanvullende informatie op over een leerling, een groep en de schoolresultaten. Het laat vooral zien wat een kind in een bepaalde periode heeft (bij)geleerd en wat er nodig is om zich verder te ontwikkelen. De resultaten van de toetsen worden op groeps- en individueel niveau besproken met de Intern Begeleider en leerkrachten. Wanneer het resultaat van de toetsen achterblijft of juist vooruitloopt op de verwachting, betekent dit dat we consequenties moeten trekken m.b.t. onze manier van lesgeven. Het kan ook een wijziging in het onderwijsprogramma tot gevolg hebben. Tijdens de 10 minuten gesprekken wordt de individuele (leer)ontwikkeling besproken. In de kleutergroepen werken we met MijnKleuterGroep om de leerlingen te volgen. We willen graag dat leerlingen met plezier naar school gaan, dat er aandacht is voor waarden en normen en dat leerlingen, leerkrachten en ouders/verzorgers respectvol met elkaar omgaan. De combinatie van opbrengstgericht werken en gerichte aandacht voor het sociaal en emotionele aspect vormt de basis voor ons onderwijs. Doelen en resultaten Wij richten ons onderwijs zo in dat de kinderen in een periode van 8 aaneengesloten schooljaren de lesstof kunnen doorlopen. Wij volgen de ontwikkeling van de kinderen door vanaf groep 3 de toetsen van het Citoleerlingvolgsysteem af te nemen. Scholen worden door de overheid ingedeeld naar de zwaarte van de populatie middels een wegingsfactor. Hoe hoger het getal, hoe ‘zwaarder’de populatie. De vaststelling van het wegingsgetal heeft te maken met eenoudergezin, opleiding moeder, schuldsanering etc. De KW-A heeft wegingsfactor 31,33 dat vrij zwaar mag worden genoemd. Wij kennen bovengemiddeld veel kinderen met extra zorgbehoefte. De volgende toetsen worden afgenomen: AVI (woorden/zinnen lezen), DMT (woorden lezen), Spelling, Begrijpend Lezen en Rekenen en wiskunde. De meeste toetsen worden twee keer per jaar afgenomen: in januari en in mei/juni. Aan het eind van de schoolloopbaan maken de kinderen in groep 8 de doorstroomtoets. Deze data geven ons zicht op het onderwijs van meerdere schooljaren. Onder andere vanuit deze gegeven stellen wij streefdoelen op voor volgend schooljaar. Voor de kernvakken onderscheiden we het basisniveau uitgedrukt in 1F scores en en het streefniveau uitgedrukt in 2F scores en voor rekenen in 1S. Op al die niveaus willen we minimaal de signaleringswaarde halen (=ondergrens) en voor taal en lezen ook richting het landelijk gemiddelde. Rapport Alle leerlingen ontvangen twee keer per jaar (in februari en juni) een uitdraai van het digitale rapport. Het rapport is ook te vinden in het ouderportaal van Parnassys, net als alle andere resultaten. Aan het begin van het schooljaar is er een startgesprek waarin ouder(s) / verzorger(s) vertellen over hun kind.Daarnaast zijn er twee keer per jaar ontwikkelingsgesprekken, waarin in een persoonlijke ontmoeting de (onderwijs) ontwikkeling van uw kind(eren) centraal staat. De gesprekken vinden in principe plaatsen tussen leerkracht en ouder(s)/verzorger(s). De leerlingen van groep 4-8 worden uitgenodigd bij de gesprekken in november. In maart worden alle leerlingen uitgenodigd bij het gesprek aanwezig te zijn. De leerlingen van groep 7 worden verwacht bij het pré-adviesgesprek en de leerlingen van groep 8 bij het voorlopig adviesgesprek. Als het advies niet overeenkomt met het advies vanuit de doorstroomtoets dan vindt er nog een gesprek plaats.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

48.2% van de leerlingen presteert boven advies (vs. 25.3% landelijk), terwijl slechts 3.7% onder advies presteert (vs. 11.8% landelijk). Dit bevestigt de effectiviteit van het 'kansrijke' adviesmodel en de nauwe monitoring in groep 7-8, zoals beschreven in de procedure.

Sociale ontwikkeling

Sociale Veiligheid Binnen de scholen van SPCO-LEV is veiligheid van groot belang. Een veilige leer- en werkomgeving creëren voor leerlingen, professionals en ouders staat daarom voorop. Een klimaat waarin iedereen zich veilig voelt en positief verbonden is met de school. We proberen alle vormen van agressie, geweld, seksuele intimidatie, discriminatie en pesten in of binnen de directe omgeving van de school te voorkomen. Mochten zich incidenten voordoen dan treffen we maatregelen om escalatie te voorkomen. SPCO-LEV heeft een uitgebreid sociaal veiligheidsplan gemaakt. U vindt deze op www.kw-a.nl via een infographic die u gelijk naar de juiste pagina van het plan leidt. LEES MINDER

Elk kind wordt gezien

Ieder kind hoort erbij

Samen verantwoordelijk

Wat is de werkwijze van de Koning Willem-Alexander-school voor sociale ontwikkeling?

De Koning Willem-Alexander-school vindt het belangrijk dat kinderen, ouders en personeelsleden zich veilig voelen op school. De school gebruikt de methode 'Vreedzame School'. De school streeft ernaar dat kinderen positief over zichzelf denken, goed voor zichzelf opkomen en prettig met anderen omgaan. Kernwoorden zijn vertrouwen, veiligheid en wederzijds respect. Binnen de school is er een algemene grondwet en elke groep maakt eigen klassenregels. Oudere kinderen zijn als mediator aanwezig tijdens pauzes om kleine conflicten op te lossen. Het welbevinden van kinderen wordt gevolgd met behulp van SCOL (Sociale Competentie Observatielijst). De vragenlijsten worden jaarlijks ingevuld door kinderen van groep 5 t/m 8 in oktober en door alle leerkrachten twee keer per jaar (november en mei). Op basis van de resultaten worden afspraken gemaakt en eventueel een groepsaanpak opgesteld. 'Vreedzame School' wordt ook toegepast bij de buurschool De Regenboog en bij Quadrant, zodat er in het hele gebouw dezelfde aanpak en regels gelden.

Welke registratievorm(en) gebruikt de Koning Willem-Alexander-school om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Koning Willem-Alexander-school gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) en Mijn KleuterGroep om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Koning Willem-Alexander-school?

De Koning Willem-Alexander-school gebruikt de methode 'Vreedzame school' voor sociaal-emotioneel leren.