
Schoolweging
De schoolweging van De Hoef & Hugo is 31,50 , met een spreiding van 6,09 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
92,7% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de inspectienorm (85%). Toch ligt dit 2,5%-punt lager dan bij vergelijkbare scholen, wat wijst op verbeterpotentieel in basisvaardigheden.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Met 48,5% scoort de school ruim boven de signaleringswaarde (43,5%) voor het streefniveau, maar blijft 6,8%-punt achter bij vergelijkbare scholen. Dit reflecteert de uitdaging om hogere cognitieve doelen te halen in een complexe populatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De school geeft 19,6% vmbo-(g)t/havo en 19,6% havo/vwo+vwo-adviezen, wat een tweeledige focus toont. Opvallend is het hoge percentage vmbo-k adviezen (15,7% vs. 9,2% regio). Praktijkonderwijsadvies ontbreekt, in contrast met 1,01% regionaal gemiddeld.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | De Hoef & Hugo | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Leerlingvolgsysteem We willen graag dat elk kind dat op onze school begint, deze ook op een verantwoorde manier af kan maken. Dit houdt in dat we de ontwikkeling van de kinderen goed volgen om zo precies mogelijk te weten wat een kind nodig heeft aan begeleiding. Aan de hand van observaties, methodegebonden toetsen en niet methodegebonden toetsen (leerlingvolgsysteem) wordt (evt. met de interne begeleider) bekeken of het kind al dan niet extra verrijkings- of herhalingswerk nodig heeft en in welke vorm dit kan worden gegeven. Alle leerlingen op OBS de Hoef & Hugo worden regelmatig getoetst. We onderscheiden methode gebonden toetsen en Cito-toetsen. Cito-toetsen worden vanaf groep 3 afgenomen. Er zijn kinderen die op grond van testen een aangepaste toets mogen maken. Dit is altijd in overleg met de IB-er, leerkracht en ouders/verzorgers. Deze toetsen worden afgenomen door de leerkracht en nagekeken. De resultaten worden besproken met de IB-er. De scores van spelling en rekenen van leerlingen met een IV- of V-score, worden geanalyseerd. In een groepsplan wordt aangegeven wat de niveaus in de groepen zijn en welke hulp de leerlingen specifiek nodig hebben. Die hulp wordt in de groep gegeven door de eigen leerkracht. De resultaten zijn terug te vinden in een grafiek. Die worden bij de rapporten in de map gedaan en worden met ouders/verzorgers besproken. Ook krijgen kinderen toetsen n.a.v. de methodes die gevolgd worden in de klas, de zogenaamde methodegebonden toetsen. In groep 6, 7 en 8 krijgen kinderen de stof van de behandelde lessen van wereldoriëntatie mee naar huis om te leren. Ook krijgen ze in groep 7 en 8 nog ander huiswerk mee. Dit ter voorbereiding op het voortgezet onderwijs. De rol van de IB-er: de functie van de intern begeleider (IB-er) bestaat uit het coördineren en begeleiden van de zorg binnen de school. Wanneer een leerkracht of een ouder zorgen heeft m.b.t. de ontwikkeling van een kind, op didactisch- en/of sociaal-emotioneel gebied en dit zelf niet kan oplossen wordt de IB-er ingeschakeld. Samen wordt dan naar een oplossing gezocht. Het coördineren en begeleiden is vooral gericht op de leerkracht en/of de ouder met de hulpvraag. In enkele gevallen gaat de IB-er kortdurend met de individuele leerling in gesprek. Leerling- en groepsbesprekingen: de groepsleerkracht heeft vier keer per jaar een gesprek met de IB-er. Dit zijn leerling- en groepsbesprekingen. Bij een leerlingbespreking gaat het over de individuele leerlingen in de groep waarover zorgen bestaan op één of meerdere van de ontwikkelingsgebieden. Bij een groepsbespreking is het gesprek gericht op de hele groep of een deel daarvan. Hierbij staat de keuze en verantwoording van het te volgen leerprogramma centraal. Zorggesprekken met ouders en leerkrachten: indien uit de leerling- of groepsbespreking blijkt dat er meer zorg nodig is, worden de ouders uitgenodigd voor een gesprek op school. Ouders, leerkracht en IB-er bekijken samen de ontwikkeling van de leerling en stemmen de zorg die nodig is af. Het kan zijn dat de observaties en de toets gegevens onvoldoende zicht geven op de ontwikkeling of het functioneren van de leerling. Aanvullend onderzoek door een extern bureau kan dan wenselijk zijn. De bekostiging van deze onderzoeken loopt zoveel mogelijk via de gemeente. Is dit niet het geval, dan komen de kosten voor rekening van de ouders. Toetsing Op OBS de Hoef & Hugo volgen we de gehele ontwikkeling van alle leerlingen. Dit om zo helder mogelijk in beeld te hebben waar iedere leerling staat en wat zij nodig hebben om te kunnen groeien binnen hun eigen kunnen en mogelijkheden. Dit volgen doen we onder anderen door het afnemen van verschillende toetsen. We onderscheiden methodegebonden toetsen en niet-methodegebonden toetsen. De afspraken omtrent het afnemen van deze toetsen zijn vastgelegd in kwaliteitskaarten. Niet-methodegebonden toetsen In groep 1 en 2 wordt er gevolgd via het ‘KIJK! Observatie en Registratiesysteem’. In groep 3 t/m 8 wordt er gevolgd middels ‘Cito Leerling in Beeld’. In groep 8 wordt de eindtoets ‘Route 8’ afgenomen. Er zijn leerlingen die op grond van afgenomen onderzoeken een aangepaste toets mogen maken. Dit is altijd in overleg met de intern begeleider, leerkracht en ouders/verzorgers. Methodegebonden toetsen Ook krijgen leerlingen toetsen n.a.v. de methodes die gevolgd worden in de klas, de zogenaamde methodegebonden toetsen. In groep 6, 7 en 8 krijgen leerlingen de stof van de behandelde lessen van wereldoriëntatie, Topo en taal mee naar huis om te leren, dit wordt ook getoetst.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 9,6% presteert onder advies (vs. 11,8% landelijk), terwijl 21,2% bovenadvies functioneert. Deze cijfers onderstrepen de effectiviteit van het adviesproces, met ruimte voor ambitieuze doorstroom.
Sociale ontwikkeling
Wij willen een school zijn waar onze leerlingen zich veilig, gerespecteerd en geaccepteerd voelen. Elk kind wordt gezien. De school is een gemeenschap waar kinderen van en met elkaar kunnen leren en leerkrachten kinderen verder helpen om later in het vervolgonderwijs en de maatschappij te kunnen functioneren. We bieden kinderen alle mogelijkheden om hun persoonlijkheid te kunnen ontwikkelen. De school zien we als oefenplaats voor de snel veranderende maatschappij. LEES MINDER
Vertrouwen
Ontplooiing
Kwaliteit
Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool de Hoef & Hugo voor sociale ontwikkeling?
Openbare Basisschool de Hoef & Hugo werkt in de groepen 1 t/m 8 met 'Bikkels' voor sociale ontwikkeling. Daarnaast hanteert de school 6 gouden regels, waarbij elke maand één regel centraal staat. Deze regel wordt geïntroduceerd tijdens een maandopening en is zichtbaar in de school. Ook in de klassen wordt er aandacht aan besteed.
Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool de Hoef & Hugo om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Openbare Basisschool de Hoef & Hugo gebruikt 'Kijk!' en 'Leerling in Beeld: sociaal emotioneel functioneren' om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool de Hoef & Hugo?
Openbare Basisschool de Hoef & Hugo gebruikt de methode 'Bikkels' voor sociaal-emotioneel leren.