Openbare Basisschool de Hoef & Hugo in Waalwijk

Het team van Openbare Basisschool de Hoef & Hugo in Waalwijk

Current section: team
postadres: Burg. Teijssenlaan 33
5142 Waalwijk

Zie hier hoe het team van Openbare Basisschool de Hoef & Hugo is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Openbare Basisschool de Hoef & Hugo. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Openbare Basisschool de Hoef & Hugo bij jullie?

Ontdek hoe goed Openbare Basisschool de Hoef & Hugo bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Openbare Basisschool de Hoef & Hugo zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 91.3% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.3% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (91.3%)
Man (8.7%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.3%)
Man (17.7%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Openbare Basisschool de Hoef & Hugo. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (8%)
25-35 jaar (28%)
35-45 jaar (20%)
45-55 jaar (32%)
55-65 jaar (12%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.3%)
25-35 jaar (25.7%)
35-45 jaar (26.5%)
45-55 jaar (20.7%)
55-65 jaar (17.8%)
&ge;65 jaar (2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Openbare Basisschool de Hoef & Hugo werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (82.6%)
Direct ondersteunend personeel (13%)
Management (4.3%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Openbare Basisschool de Hoef & Hugo gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Leerkrachtvervanging op Basisschool de Hoef & Hugo

Bij Openbare Basisschool de Hoef & Hugo zorgen we voor continuïteit in het onderwijs, zelfs bij afwezigheid van een vaste leerkracht. Onze professionele aanpak voor leerkrachtvervanging garandeert dat uw kind altijd les krijgt. We maken gebruik van de expertise van Driessen Vervangingsmanager, die zorgdraagt voor een gekwalificeerde invalleerkracht uit onze specifieke vervangingspoule. In uitzonderlijke situaties, waarin het vinden van directe vervanging uitdagend is, kunnen we genoodzaakt zijn klassen tijdelijk te splitsen om de kwaliteit van het onderwijs te waarborgen. Als allerlaatste redmiddel, en enkel in strikte overeenstemming met ons zorgvuldig opgesteld protocol, kunnen we besluiten leerlingen naar huis te sturen. Dit protocol, ontwikkeld in samenwerking met ons schoolbestuur, is volledig transparant en kunt u raadplegen op onze website voor gedetailleerde informatie over de criteria en procedures.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Op onze school wordt gewerkt volgens het leerstofjaarklassensysteem. Dat wil zeggen dat leerlingen gegroepeerd worden op leeftijd en in principe de leerstof van dat leerjaar aangeboden krijgen. Niet alle kinderen zijn echter hetzelfde; niet ieder kind heeft evenveel behoefte aan dezelfde instructie. Op OBS de Hoef & Hugo houden we rekening met verschillen in behoeften. Op onze school werken we ook met combinatiegroepen, enerzijds omdat we daarvoor zelf kiezen, anderzijds omdat de leerlingenaantallen daartoe soms dwingen en het dan de beste oplossing is. Op locatie de Hugo zijn alle groepen gecombineerd.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op Basisschool De Hoef & Hugo

2

Taal- en Rekenspecialisten voor Succes

Beschikbare specialisten:

Rekenspecialist
Leesspecialisten

Toelichting van de school:

OBS de Hoef & Hugo in Waalwijk biedt specialistische hulp bij taal en rekenen aan leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben. Deze zorgvuldig afgestemde begeleiding wordt gecoördineerd door onze toegewijde intern begeleiders Petra van Alebeek en Kelly Coppens (gespecialiseerd in lezen) en Monique Paijmans (onze rekenspecialist). Onze aanpak omvat gedifferentieerde instructie binnen de reguliere lessen, zodat elke leerling op het eigen niveau wordt uitgedaagd. Leerlingen die extra ondersteuning op het gebied van taal of rekenen nodig hebben, ontvangen gerichte hulp van de groepsleerkracht of onderwijsassistent. Kinderen die juist meer uitdaging zoeken, worden gestimuleerd in hun ontwikkeling, bijvoorbeeld via ons stimulerende Atelier. We volgen de voortgang van elke leerling nauwkeurig via methodegebonden en Cito-toetsen. De resultaten bespreken we in leerling- en groepsbesprekingen, waarbij we aanvullende ondersteuningsmaatregelen kunnen inzetten indien nodig. Indien de interne ondersteuning onvoldoende blijkt, werken we samen met externe deskundigen via het samenwerkingsverband PO Langstraat Heusden Altena. Dit zorgt ervoor dat we altijd de best passende ondersteuning kunnen bieden, afgestemd op de unieke behoeften van uw kind. Zo garandeert OBS de Hoef & Hugo een optimale ontwikkeling voor elke leerling op het gebied van taal en rekenen.

0

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Gedrag

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor de sociaal-emotionele ontwikkeling zetten we de methode Bikkels in, gericht op het versterken van sociale vaardigheden bij onze leerlingen. Onze '6 gouden regels' vormen de basis voor een positieve omgang met elkaar en de omgeving. Wekelijks organiseren we groepsvormende activiteiten om gewenst gedrag te stimuleren en aan te leren. Als leerlingen moeite hebben met bepaald gedrag, bieden we ondersteuning via een persoonlijk stappenplan gedrag. In nauwe samenwerking met ouders en de leerlingen zelf, stellen we een kindplan op om de ondersteuningsbehoeften helder te definiëren. We monitoren het sociaal-emotioneel functioneren van leerlingen met het instrument 'Leerling in Beeld'. De resultaten worden geëvalueerd en onze aanpak wordt indien nodig bijgesteld. Onze gedragscoördinator, Loes Bastianen, bewaakt dit proces nauwgezet.

1

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak Optimaliseren

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist

Toelichting van de school:

Onze school hanteert '6 gouden regels' om positief gedrag te stimuleren en aan te leren, zoals verder toegelicht bij sociaal-emotionele ontwikkeling. Op OBS de Hoef & Hugo besteden we veel aandacht aan het begeleiden van de werkhouding en taakaanpak van onze leerlingen. We streven ernaar dat ieder kind leert zelfstandig te werken, overzicht te houden en verantwoordelijkheid te nemen voor schooltaken. Om dit te ondersteunen, gebruiken we diverse hulpmiddelen, afgestemd op leeftijd en ontwikkelingsfase. In de onderbouw (groep 1-2) zetten we het 'Stoplicht' in voor het geluidsniveau, de 'Sjaal' voor gerichte aandacht en het stimuleren van probleemoplossend vermogen, de 'Kleurenklok' voor tijdsbesef en het 'Planbord' voor structuur en overzicht bij zelfstandig werken. Voor de midden- en bovenbouw (groep 3-8) gebruiken we 'Vragenblokjes' om doorwerken bij vragen te faciliteren, het 'Stoplicht' voor gedragsfeedback, een 'Timer' voor tijdsplanning, en de 'Weektaak' vanaf groep 4 om leerlingen te leren plannen en eigenaarschap te ontwikkelen. Deze middelen worden flexibel ingezet om een veilige en stimulerende leeromgeving te creëren waarin elk kind zich optimaal kan ontwikkelen.

2

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling Specialistisch Begeleid

Beschikbare specialisten:

Vakleerkracht gym
Motorisch Remedial Teaching (MRT)

Toelichting van de school:

Voor een optimale motorische en lichamelijke ontwikkeling beschikt locatie de Hoef over Femke van Vliet als vakleerkracht gym voor alle groepen 3 t/m 8. Op locatie de Hugo verzorgt een vakleerkracht gym eveneens de gymlessen voor deze groepen. Daarnaast biedt het Beweegburo een gespecialiseerde vakdocent Motorische Remedial Teaching (MRT) aan voor de groepen 1, 2 en 3. Deze docent verleent specifieke begeleiding aan leerlingen met vragen op het gebied van motorische ontwikkeling.

2

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging op School

Beschikbare specialisten:

Leerkracht
BHV

Toelichting van de school:

Onze school hecht veel belang aan de veiligheid en het welzijn van alle leerlingen. Femke van Vliet is gediplomeerd Eerste Hulp Verlener bij Ongevallen. Daarnaast is elke bouw uitgerust met gediplomeerde BHV-ers (Bedrijfshulpverleners) die getraind zijn om adequaat te handelen bij calamiteiten. We hebben duidelijke protocollen opgesteld voor ongevallenregistratie, vastgelegd in een kwaliteitskaart, om een veilige en verzorgde omgeving te garanderen voor alle leerlingen op OBS de Hoef & Hugo.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
7
Totaal specialisten
7
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Podium (voor de vieringen)
Digitale leermiddelen
Techniektorens

Optimale Leerondersteuning op OBS de Hoef & Hugo: Uw Kind Centraal

Ons Passend Onderwijs Beleid Uitgelegd

Vanaf de aanmelding staat passend onderwijs centraal bij OBS de Hoef & Hugo. We voeren een persoonlijk gesprek om de unieke kwaliteiten en behoeften van uw kind te begrijpen. Samen met u en eventuele vorige opvang- of onderwijsinstanties, onderzoeken we of onze school de ideale leeromgeving biedt. Ons doel is uw kind de best mogelijke start te geven. Wanneer onze school niet optimaal aansluit, werken we samen met u en ons netwerk om een passendere school te vinden. Dit kan een reguliere basisschool of een speciale school zijn, altijd met het belang van uw kind voorop. Passend onderwijs realiseren we gezamenlijk binnen ons samenwerkingsverband Langstraat, Heusden, Altena. OBS de Hoef & Hugo biedt sterke basisondersteuning voor leerlingen met dyslexie, dyscalculie en lichte leervertragingen of -versnellingen. Indien de basis- en extra ondersteuning onvoldoende blijkt, begeleiden we een zorgvuldige overstap naar het speciaal (basis)onderwijs. Dit gebeurt in nauwe samenwerking met deskundigen en het samenwerkingsverband, met minimale impact op uw kind. Vorig jaar maakten 2 leerlingen succesvol deze overstap. Voor leerlingen vanaf groep 4 die extra uitdaging nodig hebben, biedt Breinrijk gespecialiseerde programma's onder leiding van ervaren leerkrachten. Informeer bij onze intern begeleider naar de aanmeldprocedure. Taalschool Wereldrijk verwelkomt nieuwkomers vanaf groep 3 t/m 8 die de Nederlandse taal nog leren. Met een focus op taal en burgerschap, stromen leerlingen na ongeveer 1,5 jaar succesvol door naar het reguliere onderwijs. Volgend schooljaar richten we ons op het verbeteren van ons begrijpend leesonderwijs. Door methodes, werkvormen en instructies te evalueren, willen we het leesbegrip van al onze leerlingen versterken en optimaliseren.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Kwaliteitszorg en Schoolplan: Vooruitstrevend Onderwijs op OBS de Hoef & Hugo

Welke ambitieuze doelen stelt OBS de Hoef & Hugo voor de periode 2023-2027?

Bij Openbare Basisschool de Hoef & Hugo richten we ons op continue verbetering van ons onderwijs. Voor de periode 2023-2027 hebben we strategische doelen vastgesteld, gericht op zowel de organisatorische efficiëntie als de didactische excellentie van onze leerkrachten. **Organisatiestructuur en Onderwijskwaliteit (Doel 1):** In juni 2024 hebben we onze organisatiestructuur herijkt. Dit initiatief stimuleert de gezamenlijke verantwoordelijkheid voor onderwijsinhoudelijke doelen en optimaliseert onze tijdsinvestering, met als kern het leveren van kwalitatief hoogwaardig onderwijs. * **Actiepunten:** We analyseren kritisch onze vergaderstructuren om prioriteiten scherper te stellen. Daarnaast voeren we inhoudelijke teamgesprekken om de onderwijsresultaten continu te verbeteren. * **Toelichting:** De afgelopen jaren hebben we onze vergaderingen effectiever gemaakt door te focussen op prioritering en efficiëntie. Dit schooljaar verdiepen we dit verder door intervisie te integreren, wat collega's de gelegenheid geeft om te leren van elkaars praktijk. **Zorgstructuur en Leerlingbegeleiding (Doel 4):** Per januari 2025 is de HGW (handelingsgerichte) zorgstructuur volledig geïntegreerd in het handelen van onze leerkrachten. * **Actiepunten:** Leerkrachten worden actief betrokken bij de analyse van groepsresultaten en trends volgens de 4D-methodiek (Data, Duiden, Doelen, Doen). We hanteren zowel een curatieve als een preventieve aanpak en maken de korte zorgcyclus zichtbaar voor iedereen. * **Toelichting:** We versterken een preventieve aanpak naast curatieve ondersteuning en zorgen voor een heldere, inzichtelijke korte zorgcyclus. Deze doelen worden verder geborgd met behulp van kwaliteitskaarten, wat zorgt voor structurele en duurzame verankering. **Didactisch Handelen en Basisvaardigheden (Doel 5):** Tegen juni 2026 beschikken onze leerkrachten over geavanceerde didactische vaardigheden om de ontwikkeling van leerlingen optimaal te ondersteunen, met speciale aandacht voor basisvaardigheden. * **Actiepunten:** We stemmen leerinhouden voor Nederlands en Rekenen af op individuele leerbehoeften. Daarnaast implementeren we een doorlopende leerlijn voor burgerschap, besteden we extra aandacht aan leren leren en plannen, en werken we aan een consistente aanpak voor digitale geletterdheid. * **Toelichting:** We onderzoeken ons begrijpend leesonderwijs voor betere afstemming, borgen de afspraken uit de kwaliteitskaart burgerschap en implementeren de activiteitenkalender. De kwaliteitskaart voor zelfstandig werken ronden we af, evalueren we ons huiswerkbeleid en ontwikkelen we een visie op digitale geletterdheid. **Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Gedragsafspraken (Doel 7):** Vanaf januari 2026 hanteren we schoolbrede, heldere gedragsafspraken die uniform worden geïnterpreteerd en uitgevoerd, met als doel het stimuleren van onderling vertrouwen en zelfvertrouwen. * **Actiepunten:** Sociale resultaten van groepen worden persoonlijk met de leerkracht besproken. We beschikken over een duidelijk stappenplan bij gedragsproblemen en werken aan een kwaliteitskaart voor ongewenst gedrag. Er is een doorgaande lijn voor sociaal-emotionele ontwikkeling. * **Toelichting:** Een veilige leeromgeving is cruciaal. We hebben een stappenplan voor gedragsproblemen en een conceptkwaliteitskaart voor ongewenst gedrag. Komend jaar versterken we de structurele bespreking van sociale opbrengsten en de doorgaande lijn voor sociaal-emotionele ontwikkeling.

Hoe zorgt OBS de Hoef & Hugo voor dynamische doelrealisatie en kwaliteitsborging?

Onze school hanteert een strategische cyclus voor doelstelling en kwaliteitsverbetering. Elke vier jaar formuleren we onze langetermijndoelen, die we vervolgens jaarlijks evalueren in het jaarverslag. Dit verslag, inclusief tussentijdse resultaten, inspectierapporten en tevredenheidspeilingen, vormt de basis voor het actualiseren van ons meerjarenplan. Deze geactualiseerde plannen sturen vervolgens ons jaarplan aan, wat resulteert in een dynamisch en adaptief meerjarenplan. De jaarplan-doelen worden door onze ontwikkelingsteams vertaald naar concrete ambitiekaarten. Zodra een ambitiekaart is afgerond, worden de vastgelegde afspraken gedocumenteerd in een kwaliteitskaart, wat zorgt voor transparantie en borging van onze kwaliteitsdoelstellingen.

Ontdek Ons Stimulerende Aanbod voor Jonge Kinderen in Waalwijk

Toelichting van de school

Ontdek de voordelen van Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) op Basisschool de Hoef & Hugo. Ons VVE-programma is speciaal ontworpen om jonge kinderen een vliegende start te geven in hun educatieve reis. Wij bieden extra ondersteuning op cruciale ontwikkelingsgebieden zoals taalvaardigheid, sociaal-emotionele groei, motorische vaardigheden en de basis van rekenen. Door spelenderwijs te leren met gestructureerde programma's, leggen we een solide basis voor toekomstig schoolsucces. Ons VVE-aanbod richt zich op het voorkomen en verminderen van mogelijke onderwijsachterstanden. Dit zorgt ervoor dat elk kind, ongeacht de achtergrond, vol zelfvertrouwen aan groep 1 kan beginnen. De soepele overgang van peuterspeelzaal of kinderopvang naar de basisschool wordt hierdoor optimaal gefaciliteerd. Kinderen met een verhoogd risico op een onderwijsachterstand profiteren optimaal van ons VVE-programma. Toegang kan worden verkregen op advies van het consultatiebureau, wat een gerichte ondersteuning garandeert. Wij geloven in een naadloze overgang van de kinderopvang naar onze school. Daarom werken we nauw samen met vooraanstaande organisaties zoals Mikz, Kinderrijk, Tot vanavond en Kanti. Onze intern begeleider zorgt, in samenwerking met u en de kinderopvang, voor een warme en effectieve overdracht. Tijdens deze overdracht stemmen we werkwijzen en educatieve doelen op elkaar af, zodat uw kind zich direct thuis voelt.

Veelgestelde vragen

Biedt Basisschool de Hoef & Hugo extra ondersteuning voor jonge kinderen?

Ja, Basisschool de Hoef & Hugo biedt een uitgebreid Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) programma om de ontwikkeling van jonge kinderen te stimuleren en eventuele achterstanden aan te pakken.

Met welke kinderopvangorganisaties werkt Basisschool de Hoef & Hugo samen voor VVE?

Wij werken nauw samen met diverse kwalitatieve kinderopvangpartners om een soepele overgang naar de basisschool te waarborgen. Een van onze gewaardeerde partners is Mikz, die zich inzet voor optimale ontwikkeling van jonge kinderen.

Wij werken nauw samen met diverse kwalitatieve kinderopvangpartners om een soepele overgang naar de basisschool te waarborgen. Een van onze gewaardeerde partners is Mikz, die zich inzet voor optimale ontwikkeling van jonge kinderen.

Team | Openbare Basisschool de Hoef & Hugo in Waalwijk | [2025] Schoolregister