Sint Annaschool
Sint Cornelisstraat 14
5827 AL Vortum-Mullem

Schoolweging

Schoolweging
27.49
Spreiding
5.47

De schoolweging van Sint Annaschool is 27,49 , met een spreiding van 5,47 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

91,1% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau (d.w.z. basisvaardigheden taal en rekenen). Dit ligt 6,1% boven de inspectienorm (85%) maar 5,3% onder het gemiddelde van vergelijkbare scholen (96,4%). De combinatie van lage schoolweging én deze score suggereert onbenut potentieel.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

53,3% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat 3,2% boven de signaleringswaarde (50,1%) ligt. Dit wijst op effectieve basisvaardighedenondersteuning, gezien de relatief eenvoudige leerlingenpopulatie. Toch blijft de score 7,8% onder het gemiddelde van vergelijkbare scholen (61,1%), wat mogelijk samenhangt met beperkte differentiatiemogelijkheden door kleine groepen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

50% van de leerlingen krijgt een vwo-advies – ruim 2,7x hoger dan het landelijk gemiddelde (18,61%). Tegelijkertijd valt 16,67% praktijkonderwijs/VMBO-k adviezen op: dubbel zo hoog als vergelijkbare scholen (8,68%). Deze polarisatie reflecteert de brede spreiding in de leerlingenpopulatie én mogelijk knelpunten in adviesconsistentie bij kleine aantallen.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2022-2023

ToetsSint AnnaschoolGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2022-2023

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Onze belangrijkste taak is ervoor te zorgen dat de kinderen zich zo goed mogelijk ontwikkelen. Daarvoor is het noodzakelijk dat de vorderingen van de leerlingen goed bijgehouden worden. Dat doen we door middel van observaties, toetsen uit de methoden, landelijke onafhankelijke toetsen (IEP) en de dagelijkse beoordeling van het gemaakte werk. Alle nieuwe 4-jarigen brengen wij zo goed mogelijk in kaart door een intakegesprek met de ouders te voeren, gerichte werkjes met het kind en observaties in te zetten, zodat het onderwijs zo goed mogelijk afgestemd kan worden op de leerbehoefte van het kind. In de onderbouw en middenbouw worden kinderen tijdens schooltijden geobserveerd en maken de kinderen toetsjes in de klas. Dit gebeurt veel spelenderwijs zonder dat er te veel nadruk ligt op de toets. | In de bovenbouw zijn de toetsen al wat nadrukkelijker aanwezig. Soms krijgen de kinderen ook specifiek de opdracht om thuis voor een toets te leren. De leerkracht kijkt naar de diverse ontwikkelingsgebieden en voert kind-gesprekken met de leerlingen over hun resultaten, over wat ze nog lastig vinden en wat ze graag zouden willen leren. Zo vormt de leerkracht een compleet beeld van de ontwikkeling en kan bij het plannen van de activiteiten aansluiten bij de onderwijsbehoeften van de kinderen. Deze bevindingen zijn tevens de basis voor het rapport. Alle toets resultaten, verslagen van leerling besprekingen en handelingsplannen worden centraal bewaard in het leerlingvolgsysteem ParnasSys, waarbij van elke leerling een leerling dossier wordt aangelegd. Alle gegevens van bovengenoemde observaties en toetsen worden daarin bewaard. Er zijn 3 gespreksrondes waarin u met uw kind en de leerkracht in gesprek gaat: In oktober schrijft u in voor kind-oudergesprekken*; dit gesprek gaat voornamelijk over het welbevinden in de groep. In februari/maart schrijft u in voor kind-oudergesprekken*; dit gesprek gaat over het eerste rapport en de IEP resultaten. In juni/juli zijn er kind-oudergesprekken* mogelijk n.a.v. het tweede rapport en IEP resultaten. *In de onderbouw komt u alleen naar de oudergesprekken. In de middenbouw en bovenbouw komt uw kind ook mee naar het gesprek en wordt het gesprek samen houden. De kind-oudergesprekken in juni/juli zijn facultatief. Dit betekent dat u naar behoefte wel of niet inschrijft. Indien de leerkracht u graag wil spreken, dan krijgt u daar een specifieke uitnodiging voor. De uitnodiging en inschrijving voor de gesprekken verloopt via Parro. Tussentijds kunt u natuurlijk ook altijd een afspraak maken met de leerkracht voor een gesprek.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

77,8% van de leerlingen presteert op adviesniveau, 14,3% hoger dan landelijk. Toch is 11,1% onderadvisering (gelijk aan landelijk) opmerkelijk bij deze hoge vwo-adviezen. Mogelijk speelt een voorzichtige adviesstrategie, waarbij de school de impact van kleinschaligheid op doorstroomdata erkent.

Sociale ontwikkeling

Kinderen leren en ontwikkelen op school vaardigheden die nodig zijn om op een goede manier met anderen om te gaan. Het gaat om vaardigheden zoals samenwerken, ruzies oplossen en jezelf weten te redden. Door deze vaardigheden is het fijn en veilig op school en verbeteren de leerprestaties. Kinderen nemen op een positieve manier deel aan de maatschappij. Het pedagogische klimaat staat gedurende het hele schooljaar centraal, met specifiek de gouden weken (start schooljaar) en de zilveren weken (start nieuw kalenderjaar). In de Gouden Weken staat groepsvorming en het pedagogische klimaat centraal. Daarnaast besteden we ook vanuit de methode Jeelo aandacht aan het pedagogische klimaat en sociale vaardigheden per thema. LEES MINDER

Respect en vertrouwen

Rekening houden met elkaar

Openheid en eerlijkheid

Wat is de aanpak van Sint Annaschool voor de sociale ontwikkeling van leerlingen?

Sint Annaschool besteedt gedurende de hele dag aandacht aan sociale interactie, zowel tijdens het spelen als werken, binnen en buiten. Er worden gezamenlijk afspraken gemaakt met de kinderen om gewenst gedrag te bevorderen. De waarden van de school worden vertaald naar concrete gedragsverwachtingen, die actief worden aangeleerd en systematisch beloond. Ouders worden positief betrokken bij de ontwikkeling van hun kind. De sociaal-emotionele ontwikkeling wordt geobserveerd en gemonitord, waarbij leerlingen van groep 6 t/m 8 vragenlijsten invullen over sociale vaardigheden, veiligheidsbeleving en leer- en leefklimaat.

Welke registratiesystemen gebruikt Sint Annaschool om de sociale ontwikkeling te volgen?

Sint Annaschool gebruikt Parnassys, IEP en Vensters om de sociale ontwikkeling van leerlingen te registreren en te volgen.

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden gebruikt op Sint Annaschool?

Sint Annaschool maakt gebruik van Leefstijl als methode voor sociaal-emotioneel leren en is zich aan het oriënteren op een aanvullende methode voor dit schooljaar.