
Schoolweging
De schoolweging van Op Weg Vorstenbosch is 28,34 , met een spreiding van 5,69 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 96,7% scoren leerlingen ruim boven de landelijke norm van 85% voor het fundamenteel niveau. Dit onderstreept de kwaliteit van basisvaardigheden in taal en rekenen, in lijn met de focus op adaptief onderwijs in het schoolprofiel.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school behaalt een streefniveau van 52,3%, ruim boven de signaleringswaarde van 48,6%. Dit geeft aan dat meer dan de helft van de leerlingen het ambitieuze referentieniveau bereikt, wat past bij de relatief lage schoolweging en intensieve begeleiding.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een sterke focus op theoretische leerwegen: 25% vmbo-(g)t en 18,75% vwo-advies. Opvallend is het aandeel gecombineerde adviezen (31,25% zoals vmbo-k/-(g)t), wat past bij de spreiding in schoolweging. Praktijkonderwijs ontbreekt, in tegenstelling tot het regionale gemiddelde van 1,01%. De adviesverdeling reflecteert de diverse leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | Gemeente Bernheze | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Twee keer per jaar worden over de hele school toetsen afgenomen die op een studiedag uitgebreid worden besproken en geanalyseerd onder leiding van de intern begeleider. Hierbij maken we gebruik van landelijk genormeerde Cito toetsen (methode onafhankelijk) vanaf eind groep 2. Deze toetsen geven inzicht in de ontwikkeling van het kind, maar kunnen ook inzicht geven in het functioneren van de school. Wij kijken naar de ontwikkeling van de leerlingen, maar ook naar de ontwikkeling van de school om de begeleiding van de leerlingen in hun ontwikkeling te optimaliseren.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
33,3% van de leerlingen presteert onder advies, significant hoger dan het landelijk gemiddelde (11,8%). Dit kan samenhangen met de relatief complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 28,34). Toch blijft 46,7% op advies, en 20% boven: een teken dat maatwerk plaatsvindt. De school meldt in haar beleid extra begeleiding tijdens overgangen naar het VO.
Sociale ontwikkeling
De school is er verantwoordelijk voor dat ieder kind die zorg krijgt die nodig is. Primair zorgt de leerkracht voor haar/zijn groep en is verantwoordelijk voor het leerproces binnen de groep en het nauwkeurig volgen en stimuleren van de ontwikkeling van de kinderen. De leerkracht staat hierin niet alleen: zij/hij kan een beroep doen op de kennis en vaardigheden van collega’s, zowel van andere leerkrachten, remedial teachers, intern begeleider als ook van de directie. Gezamenlijk draagt het hele team bij aan het systeem van zorg voor alle kinderen van de school. Voor alle duidelijkheid: onze zorg betreft alle kinderen van de school en niet alleen de kinderen die extra zorg nodig hebben. LEES MINDER
Veiligheid
Socialisatie
(Zelf)vertrouwen
Wat is de werkwijze van Rooms Katholieke Basisschool Op Weg voor sociale ontwikkeling?
Rooms Katholieke Basisschool Op Weg besteedt aandacht aan groepsprocessen door middel van gerichte activiteiten na elke vakantie, gebruik van de Gouden Weken voor sociale ontwikkeling en het in kaart brengen van de sociale ontwikkeling met behulp van SCOL. De school werkt ook met Taakspel.
Welke registratievorm(en) gebruikt Rooms Katholieke Basisschool Op Weg om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Rooms Katholieke Basisschool Op Weg gebruikt Kijk! en de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Rooms Katholieke Basisschool Op Weg?
Rooms Katholieke Basisschool Op Weg gebruikt Taakspel als methode voor sociaal-emotioneel leren.