
Schoolweging
De schoolweging van De Regenboog Voorthuizen is 31,99 , met een spreiding van 5,93 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
96,83% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ver boven de vereiste 85%. Dit overstijgt ook het landelijk vergelijkingscijfer (95,23%) en onderstreept de basiskwaliteit van het onderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
55,56% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 43,5%. Dit ligt iets hoger dan het vergelijkingsgemiddelde (55,36%), wat duidt op effectieve differentiatie binnen de complexe populatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De school geeft 37,5% havo- en 18,75% vwo-adviezen, duidelijk hoger dan vergelijkbare scholen (16,07% havo, 18,61% vwo). Praktijkonderwijsadvies ontbreekt compleet tegenover 1,01% in de regio. De combinatie vmbo-(g)t/havo (12,5%) en vmbo-(g)t (18,75%) laat een sterke oriëntatie op theoretische doorstroom zien.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Regenboog Voorthuizen | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De tussentijdse resultaten worden met het hele team geëvalueerd en geanalyseerd. Dit gebeurt aan de hand van de niet-methodetoetsen. Tijdens de teamvergadering concluderen we wat goed gaat en waar extra aandacht aan besteed moet worden. Tijdens het hulpblok wordt op individueel niveau aan hiaten gewerkt en aan uitleg bij verdieping. Tevens bespreken leerkrachten tijdens de groepsbespreking met de kwaliteitscoördinator wat zij van de tussentijdse opbrengsten vinden en wat ze gaan doen met de uitkomsten om zich te blijven verbeteren. De schoolleider spreekt tijdens een opbrengstgesprek met de leerkrachten nieuwe streefdoelen af voor rekenen, spelling, lezen en begrijpend lezen. Op deze manier proberen wij ons onderwijsaanbod zo goed mogelijk af te stemmen op de onderwijsbehoeften van onze leerlingen.
Schooladvies vergelijking
Grafiek
Grafiek laden...
Met slechts 5% onderadvisering (landelijk 11,81%) en 25% bovenadvisering demonstreert de school nauwkeurige adviesvorming. Dit sluit aan bij de methode van achtjarige observatie en de focus op ontwikkelingsperspectief zoals beschreven in het schoolplan.
Sociale ontwikkeling
Onderwijs is een sociale aangelegenheid. Op school leer je samen te werken, -leven en leren. Voor het versterken van de sociale vaardigheden maken wij gebruik van de methode Kwink. Een Kwink vaardigheid is bijvoorbeeld dat kinderen leren dat het fijn is als je iemand aankijkt die praat. Als je iemand aankijkt die praat, luister je met aandacht naar diegene. We willen dat alle leerlingen betrokken zijn en werken samen aan het welbevinden van alle leerlingen, door kritisch te leren nadenken vanuit respect voor elkaar. Gelijkheid en solidariteit behoeft extra aandacht en komt aan de orde in ons burgerschapsonderwijs. De methode voor de Sociaal-Emotionele ontwikkeling is voor alle leerlingen van groep 1 tot en met groep 8. LEES MINDER
Vrijheid
Gelijkheid
Solidariteit
Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool de Regenboog voor sociale ontwikkeling?
Openbare Basisschool de Regenboog ondersteunt de kernwaarden uit de visie op sociale opbrengsten. De kernwaarden vrijheid, verantwoordelijkheid en een veilige schoolomgeving staan centraal. De school maakt gebruik van een portfolio om leren zichtbaar te maken en de autonomie van kinderen te vergroten. Het sociaal-emotioneel functioneren van leerlingen wordt in kaart gebracht met behulp van KIJK (groep 1 en 2) en Kindbegrip (groep 3 t/m 8). Leerlingen van groep 5 t/m 8 vullen vragenlijsten in over hun veiligheidsbeleving. De school stimuleert bewust positief gedrag en creëert gelijke kansen. Openbare Basisschool de Regenboog leert leerlingen democratische waarden, het omarmen van verschillen, ontdekken van overeenkomsten, en het respecteren van elkaar. De school leert leerlingen rekening te houden met het algemeen belang en de samenhang van ontwikkelingen in de wereld. Solidariteit en dialoog staan centraal. Dit gebeurt vanaf de eerste stap in de basisschool, waarbij vakgebieden met elkaar verbonden worden en er samengewerkt wordt met externen.
Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool de Regenboog om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Openbare Basisschool de Regenboog gebruikt KIJK! en vragenlijsten van Kindbegrip om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool de Regenboog?
Openbare Basisschool de Regenboog gebruikt de methode Kwink voor sociaal-emotioneel leren.