
Schoolweging
De schoolweging van Nutsbasisschool Voorschoten is 21,86 , met een spreiding van 4,01 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 99,28% behaalde leerlingen overschrijdt de school de landelijke norm (85%) voor het fundamenteel niveau ruimschoots. Slechts 0,72% van de leerlingen bereikt dit basisniveau niet, tegenover 1,56% bij vergelijkbare scholen. Deze uitmuntende score bevestigt de stevige basiskwaliteit van het onderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school scoort met 82,61% ruim boven de door de inspectie bepaalde signaleringswaarde van 65% voor het streefniveau. Dit betekent dat meer dan vier op de vijf leerlingen het hogere referentieniveau voor taal en rekenen behaalt – een prestatie die 8,6 procentpunt boven het vergelijkingsgemiddelde (73,97%) ligt.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een sterke oriëntatie op het hoger onderwijs: 41,18% vwo-advies (vs. 18,61% landelijk) en 26,47% havo-advies. Opvallend is het beperkte aandeel vmbo-(g)t-adviezen (20,59%), wat lager is dan regionale peers (±16,45%). Het minimale percentage praktijkonderwijs (0%) contrasteert met landelijke trends (1,01%), mogelijk gerelateerd aan de relatief lage schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Nutsbasisschool Voorschoten | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 177.98 | 175.23 | 180.33 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Om na te gaan welke ontwikkeling leerlingen doormaken, neemt elke school regelmatig tussentijdse toetsen af. Naast de methodegebonden toetsen zijn er ook toetsen die onafhankelijk de kennis en vaardigheid van leerlingen in een betreffend vak in kaart brengen. Welke plaats hebben de tussenresultaten in het onderwijsproces en hoe worden deze gerealiseerd? Voor de oudste kleuters en de leerlingen van de groepen 3 t/m 8 gebruiken we de Cito-toetsresultaten en de resultaten van methodetoetsen. De sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen wordt met behulp van de KiVa-monitor in kaart gebracht. Daarnaast geeft ook ParnasSys informatie over het gedrag en de ontwikkeling van kinderen. De af te nemen toetsen staan vermeld op de toetskalender die de leerkrachten aan het begin van het jaar van de intern begeleider ontvangen. In de verschillende groepen worden twee keer per jaar Cito-leerlingvolgsysteem toetsen afgenomen op het gebied van taal (spelling/taalverzorging en woordenschat), lezen (technisch en begrijpend lezen) en rekenen. Sommige leerlingen maken een toets uit een later of eerder leerjaar, zodat we een goed beeld krijgen van het functioneringsniveau van de leerling. Halverwege groep 8 wordt de Doorstroomtoets van Cito afgenomen. Leerkrachten registreren de toetsresultaten in het computerprogramma LOVS. Het LOVS bevat verschillende rapportages om de toetsresultaten op groeps- en schoolniveau te analyseren. De leerkracht gebruikt deze overzichten om groepsoverzichten op te stellen en/of bij te stellen. Om goed zicht te krijgen op de resultaten van de school maakt de intern begeleider tweemaal per jaar een analyse van de Cito-resultaten. Deze wordt met het schoolteam besproken, waarna actiepunten worden vastgesteld en uitgevoerd. Eénmaal per jaar maakt de intern begeleider een trendanalyse van de toetsen. Ook deze wordt teambreed besproken. N.a.v. de resultaten worden groeps- en individuele plannen door de leerkrachten geëvalueerd en bijgesteld. We willen onze leerlingen daar meer bij betrekken. We zijn bezig dit beleid verder vorm te geven.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
De school presteert bovengemiddeld: 74,19% van de leerlingen zit op adviesniveau (vs. 62,93% landelijk). Slechts 12,9% zit onder advies – nagenoeg gelijk aan het landelijk gemiddelde. Opvallend is het lage percentage bovenadvieurs (12,9% vs. 25,27% landelijk), wat mogelijk wijst op zorgvuldige adviesformulering of beperkte doorstroommogelijkheden in de regio.
Sociale ontwikkeling
Op de Nutsbasisschool willen wij kinderen de kans geven zich zowel intellectueel, creatief als sociaal-emotioneel optimaal te ontwikkelen. In het kader van de bevordering van een evenwichtige sociaal-emotionele ontwikkeling hebben we gekozen voor de KiVa-methode.
Veiligheid
Vertrouwen
Respect
Wat is de werkwijze van Nutsbasisschool Voorschoten voor sociale ontwikkeling?
Nutsbasisschool Voorschoten maakt gebruik van de KiVa leerlingmonitor voor het volgen en begeleiden van de sociaal-emotionele ontwikkeling. Dit is een digitale vragenlijst die twee keer per jaar wordt ingevuld door leerlingen van groep 3 t/m 8. De monitor brengt de sociale veiligheid, het welbevinden en (vriendschaps)relaties in de groep in kaart. De rapporten geven leerkrachten inzicht in de groep en trends op schoolniveau, zodat ze beleid kunnen ontwikkelen, toetsen en verbeteren. De KiVa-monitor voldoet aan de monitoringseis vanuit de wet sociale veiligheid.
Welke registratievorm(en) gebruikt Nutsbasisschool Voorschoten om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Nutsbasisschool Voorschoten gebruikt Inzichtelijk (voor kleuters) en de KiVa leerlingmonitor om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Nutsbasisschool Voorschoten?
Nutsbasisschool Voorschoten gebruikt de KiVa methode voor sociaal-emotioneel leren.