Fortgensschool
van Beethovenlaan 10 a
2253 BE Voorschoten

Schoolweging

Schoolweging
24.55
Spreiding
6.38

De schoolweging van Fortgensschool is 24,55 , met een spreiding van 6,38 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 96,75% voor het fundamenteel niveau overtreft de school ruimschoots de landelijke signaleringswaarde van 85%. Deze score benadrukt de stevige basiskwaliteit van het onderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Fortgensschool behaalt een streefniveau van 62,6% tegen een inspectienorm van 56,2%. Dit toont aan dat de school boven de verwachtingen presteert, mede dankzij effectieve differentiatie zoals beschreven in hun onderwijsplan.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een sterke academische focus: 39,29% vwo-advies (vs. 18,61% landelijk) en 28,57% havo/havo-vwo-combinaties. Praktijkonderwijs blijft met 0% significant onder het landelijk gemiddelde (1,01%), wat aansluit bij het profiel van een theoretisch georiënteerde school.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsFortgensschoolGemeente AmsterdamNederland
LIB179.04177.98175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

2 x per jaar worden de landelijke (CITO) toetsen afgenomen. (groep 3-8) Deze resultaten worden, in de hogere groepen, individueel met de leerlingen besproken en samen wordt gekeken naar de doelen waar de leerling voor de komende periode aan wil werken. Met elkaar worden haalbare doelen opgesteld. In een gesprek met leerkracht, soms leerling en ouders wordt gekeken naar de resultaten en worden doelen gesteld waar het kind in de komende periode aan gaat werken. Het portfolio is de leidraad voor deze gesprekken. 2 x per jaar hebben de leerkrachten en intern begeleiders een gesprek over de resultaten van de groep. Aan de hand van de overzichten van de groep wordt gekeken naar de voortgang en worden doelen gesteld voor de groep. Met het team wordt gekeken naar de resultaten tijdens een gezamenlijk teamoverleg.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend is het lage percentage onderadvisering: slechts 3,57% tegen 11,81% landelijk. Maar liefst 78,57% van de leerlingen presteert op adviesniveau, wat de nauwkeurigheid van de advisering onderstreept. De school hanteert hierbij een 'groepsdoorbrekend leerlijnenmodel' zoals vermeld in hun beleidsdocumenten.

Sociale ontwikkeling

Wij willen uw kind zo goed mogelijk begeleiden in zijn of haar ontwikkeling. Daarom maken we gebruik van instrumenten die zicht geven op de ontwikkeling van uw kind, zodat het onderwijs continu kan worden bijgestuurd. In alles wat wij doen zit de zorg voor onze kinderen verweven. Leerkracht De leerkracht is de eerste verantwoordelijke rondom de zorg over de leerling. Door middel van oudergesprekken, kindgesprekken, observaties en leerlingresultaten worden de onderwijsbehoeften van de leerling vastgesteld om zoveel mogelijk op maat onderwijs te kunnen aanbieden. De leerkracht maakt groepsplannen om kinderen met dezelfde onderwijsbehoeften te clusteren. Zo wordt er bij elk vak op verschillende niveaus les gegeven. Dit is mogelijk door de verwerking van de lesstof in Gynzy, waarbij de leerlingen via hun Chromebook de opdrachten maken. Hierbij is veel aandacht voor adaptief onderwijs. De leerlingen worden zowel didactisch als sociaal emotioneel gevolgd. Didactisch door observaties, methodetoetsen en methode-onafhankelijke toetsen en sociaal emotioneel door observaties en vragenlijsten. Intern Begeleider De Fortgensschool heeft een intern begeleider. Zij begeleidt de leerkrachten bij de zorg rondom de kinderen. Dit kan zowel interne zorg als externe zorg zijn. Remedial Teacher Wij onderscheiden ons als school door meer aandacht te geven aan extra ondersteuning voor kinderen met extra onderwijsbehoeften. Wij hebben een remedial teacher in dienst die twee dagen per week werkt met kinderen die extra instructie en begeleiding nodig hebben. Dit zowel voor kinderen die moeite hebben met de lesstof als kinderen die uitblinken. Ieder kind heeft immers instructie nodig op zijn eigen niveau om zo stappen te kunnen maken in zijn of haar eigen leerproces. Tevens hebben we onderwijsondersteuners die kinderen in groepjes of individueel kunnen begeleiden. Ook hebben we een leerkracht die zorg draagt voor de kinderen die behoefte hebben aan meer uitdaging. Zij krijgen instructie over extra uitdagend materiaal waarmee ze de rest van de week als weektaak werken. Leerlingen met extra zorg Wanneer een leerling extra zorg nodig heeft proberen we samen met ouders de zorg te geven die het nodig heeft. We gaan dan graag met u in gesprek. Daarnaast worden kinderen met extra zorg door de leerkracht ingebracht tijdens het intern zorgoverleg. Dit overleg vindt ongeveer 5x per jaar plaats. In dit overleg worden door verschillende professionals binnen ons zorgteam handvatten aan de leerkracht gegeven hoe te handelen zodat de leerkracht de juiste zorg kan bieden aan de leerlingen. Wij vinden de driehoek ouder-leerkracht-kind erg belangrijk, en zien de zorg over de leerlingen als een gezamenlijke verantwoordelijkheid. De indeling van de zorgniveaus zijn te vinden op onze website. Ondersteuningsteam Wanneer er leerlingen zijn die extra zorg nodig hebben waarbij we externe zorg nodig hebben zetten we het ondersteuningsteam in van de school. Samen met ouders, leerkracht, intern begeleider, directie en externe zorginstanties zoals het Centrum voor Jeugd en Gezin, het samenwerkingsverband PPO Leiden en de Ambulante Educatieve Dienst plannen we een gesprekken zodat we de leerling de zorg kunnen geven die hij of zij nodig heeft. LEES MINDER

Veilig

Sociaal

Plezier

Wat is de werkwijze van de Fortgensschool voor sociale ontwikkeling?

De Fortgensschool werkt in alle groepen met de methode KWINK, die veel aandacht besteedt aan de sociaal-emotionele ontwikkeling. Als aanvulling wordt gewerkt met de Kwink Burgerschapsmodule. Met behulp van lessen kan preventief worden ingezet op problemen die in een schoolleven vaak voorkomen, zoals omgaan met elkaar, vrienden maken en het verschil tussen plagen en pesten. Deze lessen sluiten aan bij Trefwoord, de methode voor Levensbeschouwing. De stellingen die in de methode KWINK worden gebruikt, zijn ook terug te vinden in de stellingen van Leerling in beeld, een meetinstrument voor leerkrachten en leerlingen om de sociaal-emotionele ontwikkeling in kaart te brengen.

Welke registratievorm(en) gebruikt de Fortgensschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Fortgensschool gebruikt Leerling in Beeld om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Fortgensschool?

De Fortgensschool gebruikt Kwink als methode voor sociaal-emotioneel leren.