Basisschool Openbare basisschool De Achtbaan in Voorhout

Het team van Openbare basisschool De Achtbaan in Voorhout

Current section: team
Pieter van Slingerlandstraat 40
2215 Voorhout

Zie hier hoe het team van Openbare basisschool De Achtbaan is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Openbare basisschool De Achtbaan. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Openbare basisschool De Achtbaan bij jullie?

Ontdek hoe goed Openbare basisschool De Achtbaan bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Openbare basisschool De Achtbaan zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 82.5% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.9% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (82.5%)
Man (17.5%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.9%)
Man (16.1%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Openbare basisschool De Achtbaan. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (15%)
25-35 jaar (12.5%)
35-45 jaar (22.5%)
45-55 jaar (27.5%)
55-65 jaar (20%)
&ge;65 jaar (2.5%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.4%)
25-35 jaar (28.4%)
35-45 jaar (26.2%)
45-55 jaar (20.5%)
55-65 jaar (15.9%)
&ge;65 jaar (1.7%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Openbare basisschool De Achtbaan werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (92.5%)
Direct ondersteunend personeel (5%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (2.5%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Openbare basisschool De Achtbaan gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Drama
Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Invallersregeling op Basisschool De Achtbaan

Bij Openbare Basisschool De Achtbaan zorgen we voor continuïteit in het onderwijs, zelfs bij onverwachte afwezigheid van leerkrachten. We hanteren een gestructureerde aanpak om de lesdagen van onze 294 leerlingen optimaal te waarborgen. Onze prioriteit ligt bij het inzetten van eigen personeel. Leerkrachten met beschikbare uren binnen de school of van naburige locaties worden als eerste benaderd. Indien nodig, vragen we collega's met dubbele bezetting op een dag om flexibel bij te springen. Dit zorgt voor een snelle en efficiënte invulling van de lesuren. Daarnaast maken we gebruik van de expertise van onze LIO-stagiaires en ondersteunend personeel. Een LIO-stagiaire kan de eigen groep lesgeven, terwijl de reguliere leerkracht ondersteunt bij de invulling van de vervanging. Ook onze leerkrachtondersteuners spelen een cruciale rol in het vinden van passende oplossingen. Via onze teamapp communiceren we direct met ons personeel om eventuele creatieve oplossingen of extra inzet te stimuleren. We verkennen ook de mogelijkheden van ons ambulant personeel om de continuïteit te garanderen. Als laatste redmiddel worden leerlingen verdeeld over andere groepen, met een maximum van twee dagen. In het geval van langdurige afwezigheid of wanneer een groep voor de tweede opeenvolgende dag geen les kan ontvangen, informeren we de ouders direct. Zij worden op de hoogte gesteld dat hun kind die dag thuis kan blijven en gebruik kan maken van online lesprogramma's. De leerkracht van de groep die thuisblijft, verzorgt dan de les voor de groep die de dag ervoor al niet kon deelnemen. Elke leerkracht zorgt voor een gedetailleerde dagmap. Deze map bevat alle benodigde lesmaterialen, klassenindelingen en informatie over de specifieke behoeften van de leerlingen. Hierdoor is elke invallerkracht optimaal voorbereid om de lessen met zorg en deskundigheid te verzorgen, wat essentieel is voor het leerplezier en de ontwikkeling van onze leerlingen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Vind Expertise: Specialisten die Extra Ondersteuning Bieden op Basisschool De Achtbaan

3

Taalontwikkeling en Rekenen: Onze Expertise

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Studie Succes
Gespecialiseerde Rekencoach
Expert voor Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Bij Openbare Basisschool De Achtbaan zetten we vol in op de professionele groei van onze leerkrachten. Zij zijn de spil in het dagelijkse leerproces, met een scherp oog voor zowel academische vooruitgang als de brede ontwikkeling van elk kind. Ons team wordt versterkt door toegewijde specialisten en coördinatoren die zich richten op specifieke onderwijsgebieden en taken. We beschikken over gekwalificeerde specialisten voor taal, rekenen en gedrag. Zij bieden gerichte ondersteuning om de hoogste onderwijskwaliteit te garanderen. Daarnaast coördineren onze experts voor cultuur en ICT de integratie van creatieve vakken en digitale vaardigheden in ons lesaanbod. Onze intern begeleiders zijn essentieel voor het zorgbeleid van De Achtbaan. Zij fungeren als primair aanspreekpunt voor ouders en leerlingen en werken nauw samen met het onderwijsteam. Samen stellen zij individuele ondersteuningsplannen op, afgestemd op de specifieke behoeften van elk kind. Maak kennis met onze intern begeleiders: Fieke Fennes, Ilse Kamer en Liesbeth Pauëlsen. Zij staan klaar om samen met u de beste begeleiding voor uw kind te realiseren. Leerlingen die extra uitdaging en verdieping zoeken, naast het reguliere lesprogramma, kunnen deelnemen aan onze speciale 'De LaMarkus' klas. Deze leerlingen worden wekelijks begeleid door een ervaren en gespecialiseerde leerkracht. Hier krijgen ze de kans om, samen met gelijkgestemde leeftijdsgenoten, locatieoverstijgend te leren en de wereld te onderzoeken. Dit programma stimuleert de ontwikkeling van 21e-eeuwse vaardigheden zoals zelfregulering, kritisch en creatief denken, probleemoplossing, computational thinking, informatievaardigheden, mediawijsheid, communicatie, samenwerking en digitale geletterdheid. Ontwerpend en onderzoekend leren staat centraal in deze aanpak. De gespecialiseerde leerkracht fungeert tevens als coach en vraagbaak voor collega's op het gebied van meerbegaafdheid en 'pluswerk'. Selectie voor de De LaMarkus klas gebeurt op basis van de voorsprong die een kind toont in begrijpend lezen en rekenen, aangevuld met een positieve werkhouding en sterke motivatie. Wanneer specifieke expertise niet intern aanwezig is, zoeken we actief naar externe samenwerkingspartners. We onderhouden nauwe banden met organisaties zoals het JGT, SWV-db (Samenwerkingsverband Duin- en Bollenstreek) en de Ambulante Educatieve Dienst (AED). Ook werken we effectief samen met externe professionals, zoals logopedisten en specialisten op het gebied van faalangst en coaching, om de brede ondersteuning van onze leerlingen te waarborgen.

0

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Ondersteuning op Maat

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Onze intern begeleiders, Fieke Fennes, Angelique Mureau en Liesbeth Pauëlsen, bieden ook deskundige begeleiding op het gebied van sociaal-emotionele ontwikkeling.

3

Gedrag, Werkhouding en Effectieve Taakaanpak

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor Positief Leren
Intern Begeleider voor Studie Succes
Expert voor Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Onze school beschikt over gekwalificeerde specialisten die zich inzetten voor de verbetering van gedrag, werkhouding en taakaanpak bij onze leerlingen. Onze intern begeleiders, Fieke Fennes, Ilse Kamer en Liesbeth Pauëlsen, zijn hierin een belangrijke schakel.

1

Motorische Vaardigheden en Lichamelijke Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Gespecialiseerde Vakleerkrachten Bewegingsonderwijs

Toelichting van de school:

Voor de ontwikkeling van motorische vaardigheden en lichamelijke fitheid beschikt De Achtbaan over deskundige vakleerkrachten bewegingsonderwijs. Maak kennis met Jeroen van Schie en Paula van Beek, die zorgen voor een stimulerende en uitdagende bewegingscultuur op school.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Onze Aanpak

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor specifieke vragen rondom medische handelingen en persoonlijke verzorging werken we nauw samen met professionele externe zorgverleners om de best mogelijke ondersteuning te bieden.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
7
Totaal specialisten
7
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal
Podium
Ontdekplein
Leerplein

Maatwerk Ondersteuning op Basisschool De Achtbaan

Ontdek Onze Aanpak voor Succesvolle Leerlingontwikkeling

Openbare Basisschool De Achtbaan biedt een robuuste basisondersteuning, versterkt door ons beproefde Daltonsysteem en effectieve handelingsgerichte werkwijzen. Hierdoor zijn wij uitstekend in staat om tegemoet te komen aan een breed spectrum aan onderwijsbehoeften, zowel voor leerlingen die extra uitdaging zoeken als voor kinderen met specifieke leer- en gedragsbehoeften. Onze school legt speciale nadruk op het stimuleren van meer- en hoogbegaafde leerlingen, evenals op de sociaal-emotionele ontwikkeling en de begeleiding van kinderen met gedragsuitdagingen. Wij streven ernaar om elke leerling de aandacht en ondersteuning te geven die hij of zij verdient om optimaal te kunnen groeien. Het samenwerkingsverband kan een beroep doen op De Achtbaan voor diverse specifieke ondersteuningsvragen. Dit omvat hulp aan kinderen met lichte extra onderwijsbehoeften op het gebied van rekenen, taal en gedrag. Tevens bieden we extra uitdaging aan leerlingen die hier behoefte aan hebben, zodat hun potentieel volledig benut kan worden. Voortdurende Kwaliteitsverbetering door Kennisdeling Jaarlijks vindt er een gestructureerde kennisoverdracht plaats tussen leerkrachten om de continuïteit in de begeleiding te waarborgen. De intern begeleider (IB) evalueert meerdere malen per jaar de voortgang van elke groep in samenspraak met de leerkrachten en de directie. Leerlingen die extra aandacht vereisen, worden nauwkeurig besproken tijdens maandelijkse leerlingbesprekingen. Hierbij worden de ontwikkeling en prognose van elk kind grondig geanalyseerd. Indien er behoefte is aan gespecialiseerde expertise, betrekken we externe professionals, zoals schoolondersteuners, schoolpsychologen, jeugd- en gezinswerkers, schoolartsen en leerplichtambtenaren. Hun waardevolle inbreng verrijkt onze aanpak en zorgt voor een integrale ondersteuning. Toekomstgerichte Ondersteuning voor Elke Leerling Op De Achtbaan investeren we continu in de professionele ontwikkeling van onze leerkrachten en onderwijsondersteuners. Via onze eigen OBO-academie volgen zij specifieke opleidingen gericht op het bieden van maatwerk aan leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften. Dit stelt ons in staat om in de toekomst nog effectiever in te spelen op individuele leerbehoeften. Innovatieve Leerlingvolgsystemen voor Optimale Groei We maken gebruik van het IEP Leerlingvolgsysteem, dat niet alleen de cognitieve ontwikkeling, maar ook de sociaal-emotionele en creatieve groei van leerlingen in kaart brengt. Dit sluit naadloos aan bij onze Dalton-kernwaarden, die de persoonlijke ontwikkeling van de leerling centraal stellen. De kindvriendelijke toetsen van IEP bieden een compleet beeld, waardoor we elke leerling optimaal kunnen begeleiden en hun talenten kunnen ontdekken. Verbetering van Lees- en Spellingvaardigheden: Samenwerking met Letterster In het schooljaar 2023-2024 participeert De Achtbaan in een onderzoek naar het remediërende lees- en spellingsprogramma Letterster, de opvolger van BOUW!. Dit programma is bedoeld voor groepen 4 tot en met 8 en wordt ingezet voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben bij lezen en spellen. Atlasklas: Gespecialiseerde Begeleiding voor Vastlopende Leerlingen In samenwerking met Leo Kanner Onderwijsgroep, OBODB en Sophia Scholen bieden we de Atlasklas aan. Dit initiatief is er voor leerlingen binnen het regulier onderwijs die, ondanks basisondersteuning, vastlopen door gedrag of schoolse vaardigheden. Vanaf schooljaar 2024-2025 wordt de Atlasklas gehuisvest in Kindcentrum Andreas. Leerlingen van De Achtbaan volgen hier vier dagdelen per week intensief onderwijs met een persoonlijk maatwerkprogramma, terwijl ze de overige dagdelen in hun eigen klas blijven. Dit biedt een gespecialiseerde omgeving om vaardigheden te ontwikkelen en succesvol te blijven binnen het regulier onderwijs.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Kwaliteitszorg en Schoolplan: De Achtbaan Voorhout

Wat zijn de doelen van ons schoolplan 2024/2025 voor basisonderwijs?

Basisscholen hanteren een strategisch plan om de onderwijskwaliteit continu te verbeteren en te voldoen aan de verwachtingen van alle betrokkenen. Kwaliteitszorg omvat de methoden waarmee deze gestelde doelen effectief worden gerealiseerd. Doelstellingen Schoolplan 2024/2025 De Achtbaan: Begaafdheidsonderwijs: In samenwerking met het samenwerkingsverband Duin- en Bollenstreek focussen we op expertiseontwikkeling voor hoogbegaafdheid. Voor schooljaar 2024-2025 lanceren we de bovenschoolse 'De LaMarcus klas' voor leerlingen uit groepen 6-8. Deze aanpak bundelt leerlingen met bovengemiddelde scores van verschillende locaties, wat een meerwaarde biedt ten opzichte van individuele plusklassen per locatie. Burgerschapsonderwijs: De schoolgids beschrijft onze doelstellingen en nagestreefde resultaten op het gebied van burgerschapsvorming. Deze sectie licht ook de monitoringresultaten en bijbehorende acties toe. Ontwikkeling Gezonde School: Na het behalen van het certificaat 'Beweging en Voeding' breiden we onze focus uit met het thema 'Welzijn' binnen het Gezonde School-initiatief. Sociale Veiligheid: Een veilige leeromgeving is cruciaal voor de ontwikkeling van sociale vaardigheden zoals samenwerken en respect. We blazen ons anti-pestprotocol nieuw leven in om een cultuur van respect en inclusie te bevorderen, zodat elke leerling zich gewaardeerd voelt. Digitale Geletterdheid: Gezien de toenemende rol van technologie, ontwikkelen we de leerlijn digitale geletterdheid en 21ste-eeuwse vaardigheden verder door.

Hoe bewaakt en verbetert De Achtbaan de onderwijskwaliteit?

Kwaliteitszorg bij De Achtbaan betekent continu zoeken naar verbetermogelijkheden in ons onderwijs, ondersteund door diverse instrumenten. We voeren elke vier jaar een uitgebreid tevredenheidsonderzoek uit onder ouders, leerlingen en personeel, waarvan de resultaten worden gedeeld. We analyseren de rapportages van het voortgezet onderwijs om de ontwikkeling van onze oud-leerlingen te volgen. Intern begeleiders (kernteam zorg) voeren les- en groepsobservaties uit, en alle teamleden bezoeken elkaars klassen voor collegiale consultatie en om van elkaar te leren. Een teamlid fungeert als aanspreekpunt voor de Peuterspeelzaal en het Kinderdagverblijf om de samenwerking te versterken. Tevens maken we gebruik van School Video Interactie Begeleiding (SVIB) om leraren te ondersteunen bij onderwijsvernieuwing en leerlingenzorg. Een gespecialiseerde SVIB-er maakt beeldopnamen in de klas, die vervolgens met de leraar worden nabesproken, met strikte naleving van een beroepscode voor privacy. De uitkomsten van deze onderzoeken, samen met ons leerlingvolgsysteem en Parnassys, vormen de basis voor onze schoolzelfevaluatie. Op basis van deze analyses stellen we onze werkwijze bij en leggen we ontwikkelingen vast in jaar- en schoolplannen.

Stimuleren van Jonge Kinderen: VVE en Doorlopende Lijnen

Toelichting van de school

Openbare Basisschool De Achtbaan in Voorhout legt een sterke nadruk op een warme en gestructureerde overgang voor jonge kinderen. We onderhouden een nauwe band met kinderopvang Partou in de buurt, wat essentieel is voor onze betrokkenheid bij Vroeg- en Voorschoolse Educatie (VVE). Onze samenwerking met lokale peuterspeelzalen is gericht op het creëren van een naadloze start voor kinderen die onze school bezoeken. Eén toegewijd teamlid fungeert als centraal aanspreekpunt, bevordert initiatieven en versterkt de samenwerking. We streven ernaar deze relatie verder te ontwikkelen met regelmatige afstemming over het onderwijsaanbod, pedagogische aanpak en zorg. Onze ambities voor de voorschoolse periode omvatten het realiseren van doorlopende leerlijnen, op elkaar afgestemde pedagogische werkwijzen en zorg. Een warme overdracht en gezamenlijk ouderbeleid, gericht op VVE-kwaliteit, zijn hierbij cruciaal.

Veelgestelde vragen

Welk extra aanbod biedt De Achtbaan voor jonge kinderen?

Openbare Basisschool De Achtbaan biedt specifieke programma's en ondersteuning voor jonge kinderen. Dit omvat deelname aan Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en een gestructureerde overgang van de peuteropvang naar onze basisschool.

Openbare Basisschool De Achtbaan biedt specifieke programma's en ondersteuning voor jonge kinderen. Dit omvat deelname aan Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en een gestructureerde overgang van de peuteropvang naar onze basisschool.

Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) en peuteropvang

Met welke partijen werkt De Achtbaan samen voor het jonge kind programma?

Onze school werkt nauw samen met Peuteropvang Partou in Voorhout. Deze samenwerking is een belangrijk onderdeel van onze inspanningen om een soepele en educatief rijke start te garanderen voor alle jonge kinderen die onze school bezoeken.

Onze school werkt nauw samen met Peuteropvang Partou in Voorhout. Deze samenwerking is een belangrijk onderdeel van onze inspanningen om een soepele en educatief rijke start te garanderen voor alle jonge kinderen die onze school bezoeken.

Team | Openbare basisschool De Achtbaan in Voorhout | [2025] Schoolregister