Openbare basisschool De Achtbaan
Pieter van Slingerlandstraat 40
2215 SZ Voorhout

Schoolweging

Schoolweging
Spreiding

Fundamenteel niveau

De school scoort uitstekend op het fundamenteel niveau: 97,4% van de leerlingen behaalt dit, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit onderstreept de effectieve basisondersteuning, met name voor taal en rekenen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Het streefniveau wordt door 58,3% van de leerlingen behaald, wat ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 51,8% ligt. Hoewel dit lager is dan het gemiddelde van vergelijkbare scholen (63,3%), tonen de resultaten ambitie om een hoger cognitief niveau te realiseren, passend bij het adaptieve onderwijsconcept.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen reflecteren een brede onderwijsvisie: 18,1% havo/vwo en 10,8% vwo, tegenover 26,5% vmbo-(g)t. Praktijkonderwijsadviezen blijven beperkt (3,6% vmbo-b/k), wat lager is dan het regionale gemiddelde (4,0%). De focus op doorstroom naar zowel theoretische als gemengde leerwegen sluit aan bij het gepersonaliseerde leerlijnenbeleid.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
154

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Wij volgen onze leerlingen van de groepen 3 t/m 8 met het IEP leerlingvolgsysteem. Wij hebben in het schooljaar 2023-2024 als school een bewuste keuze gemaakt om de overstap van CITO naar IEP te maken. De visie achter IEP sluit naadloos aan op onze ideeën. Immers: een leerling is meer dan taal en rekenen. IEP biedt toetsen op het gebied van Hoofd, Hart en Handen. Naast de kernvakken rekenen, spelling, technisch lezen en begrijpend lezen worden ook kindkenmerken als sociaal emotionele ontwikkeling, leeraanpak en creatief vermogen in kaart gebracht. IEP vergelijkt de scores van kinderen niet met de gemiddelde scores in Nederland, maar kijkt naar de persoonlijke leercurve van ieder kind. In de groepen 3-4-5 worden de scores uitgedrukt in percentages, in de groepen 6-7-8 gebeurt dit in referentieniveaus. De tussenresultaten worden teambreed geëvalueerd en het plan van aanpak wordt besproken. Het gemaakte beleid wordt daarbij onder de loep genomen. Hebben we de goede dingen gedaan? Welke afspraken blijken succesvol te zijn (en blijven we volhouden)? Welke afspraken zijn minder succesvol (en hoe stellen we deze afspraken bij). De resultaten worden ook besproken door de ib'ers en de directeur.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Een opvallend hoog percentage oud-leerlingen stroomt door boven advies (31,0% tegen 25,3% landelijk). Tegelijkertijd blijft het percentage onder advies beperkt (12,7%). Dit past bij het intensieve doorstroomtraject en de nauwe samenwerking met het voortgezet onderwijs, zoals beschreven in het schoolondersteuningsplan.

Sociale ontwikkeling

Twee keer per jaar wordt de sociale veiligheidsbeleving van leerlingen gemeten door ons LVS IEP. Daarnaast voor de leerlingen in groep 6, 7 en 8 ook jaarlijks via een vragenlijst sociale veiligheid in Vensters. De sociale ontwikkeling van leerlingen wordt besproken tussen de leerkracht en de intern begeleider. Op grond hiervan worden eventuele acties uitgezet. Eens in de 4 jaar organiseren we een tevredenheidsonderzoek onder alle medewerkers, ouders en leerlingen conform de wet- en regelgeving. Als onderzoeksinstrument gebruiken wij WMK voor het primair onderwijs. Deze vragenlijsten bevatten diverse elementen die met sociale veiligheid te maken hebben. De resultaten van dit onderzoek worden gebruikt ter verbetering van de kwaliteit van ons onderwijs. Aan de hand van de uitkomst wordt besloten op welke termijn er een nieuw tevredenheidsonderzoek afgenomen wordt, met een minimale cyclus van 4 jaar. Medewerkers Het laatste tevredenheidsonderzoek onder medewerkers is afgenomen in schooljaar 2022-2023. De vragen in dit onderzoek zijn beantwoord op een 5-punt schaal. Vanaf een score van 3,25 is de beoordeling ruim voldoende. De Achtbaan scoort als school een 3,41. Daarmee scoort de school ruim voldoende. Ouders Het laatste tevredenheidsonderzoek onder ouders is afgenomen in schooljaar 2021-2022. De Achtbaan scoort een gemiddeld rapportcijfer van 7,8. Waar ouders met name tevredenheid over zijn, zijn de thema’s Pedagogisch handelen, Didactisch handelen en het thema Actieve en Zelfstandige leerlingen. Leerlingen Het laatste tevredenheidsonderzoek onder leerlingen is afgenomen in schooljaar 2022-2023. De Achtbaan scoort een gemiddeld rapportcijfer van 8,1. Waar leerlingen met name tevreden over zijn, zijn de thema’s Lesgeven en Pedagogisch handelen. Kinderen leren en ontwikkelen op school vaardigheden die nodig zijn om op een goede manier met anderen om te gaan. En om bij te dragen aan de samenleving. Het gaat om vaardigheden zoals samenwerken, ruzies oplossen en jezelf weten te redden. Door deze vaardigheden is het fijn en veilig op school en verbeteren de leerprestaties. Kinderen nemen op een positieve manier deel aan de maatschappij. Binnen onze school zien we de sociale ontwikkeling als een onderdeel van burgerschap, hoewel we beseffen dat de sociale (sociaal-emotionele) ontwikkeling een voorwaarde is voor goed burgerschap. Alleen als je goed in je vel zit, en als je goed kunt omgaan met anderen en de omgeving waarin je leeft, kun je een actieve rol vervullen in de maatschappij. Het pedagogisch klimaat binnen de school is gericht op het creëren van een veilige leer -en werkomgeving. De school moet een plek zijn waarin leerlingen, ouders en leerkrachten samen kunnen werken. Onze visie is dat het inzetten van losse methodelessen alleen niet voldoende is om dit te bereiken. Dit klimaat moet doorweven zijn in de hele school en het didactisch klimaat moet inhaken op het pedagogisch klimaat. Binnen onze school hebben we dit gevonden in de principes van het daltononderwijs; - zelfstandigheid; - samenwerking en - zelfverantwoordelijkheid. LEES MINDER

zelfstandigheid

zelfverantwoordelijkheid

samenwerking

Wat is de werkwijze van Openbare basisschool De Achtbaan voor sociale ontwikkeling?

De sociaal-emotionele ontwikkeling is een belangrijk onderdeel van het onderwijs bij Openbare basisschool De Achtbaan, geïntegreerd in alle vakken en gestimuleerd door de basisprincipes van het daltononderwijs: zelfstandigheid, zelfverantwoordelijkheid en samenwerking. De school besteedt aandacht aan democratische besluitvorming, gezonde levensstijl, solidariteit, duurzaamheid, technologische vooruitgang en verkeer. Actuele gebeurtenissen worden besproken, en er wordt aandacht besteed aan digitale geletterdheid en verkeersregels. De principes van PBS (Positive Behavior Support) worden toegepast, en de Kanjertraining wordt gebruikt om sociaal-emotionele vaardigheden te oefenen. In de groepen 7 en 8 wordt gewerkt met de methode Kwink voor burgerschap en sociale integratie. De sociale ontwikkeling wordt gemonitord met het IEP LVS, en de sociale veiligheid met de vragenlijsten van Werken Met Kwaliteit in het Primair onderwijs (WMK). Er is een leerlingenraad die zich inzet voor een goede sfeer op school.

Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare basisschool De Achtbaan om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Openbare basisschool De Achtbaan gebruikt de Hart- en Handen instrumenten van IEP LVS om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare basisschool De Achtbaan?

Openbare basisschool De Achtbaan gebruikt de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: Kanjertrainingen, School Wide Positive Behavior Support (SWPBS), Taakspel en Kwink.