
Schoolweging
De schoolweging van Sint Petrusbasisschool is 29,48 , met een spreiding van 5,52 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Sint Petrusbasisschool | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 173.28 | 175.23 | 177.65 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Het is belangrijk dat het onderwijs op onze school voldoende kwaliteit bezit, zodat de kinderen zich kunnen ontwikkelen conform hun mogelijkheden. Centraal staan hierbij de vakken lezen, taal en rekenen, omdat het beheersen van deze primaire vaardigheden van groot belang is bij de aansluiting naar het voortgezet onderwijs en in het verdere leven. Om de kwaliteit in deze vakgebieden te waarborgen, beschikken wij over moderne leermiddelen en vindt er regelmatige scholing plaats van leerkrachten. Daarnaast worden de vorderingen per leerling en per groep gevolgd aan de hand van gegevens uit het cito-leerlingvolgsysteeem. Aan de inspectie van onderwijs en de ouders (via het jaarverslag op de schoolsite) leggen wij jaarlijks verantwoording af over de schoolprestaties. Naast de genoemde elementaire vaardigheden heeft de school een ruimere taak om kinderen goed voor te bereiden op de samenleving. De aandachtsgebieden verschillen door de jaren heen nogal eens op grond van maatschappelijke ontwikkelingen, maar de aandacht voor de zaakvakken, de creatieve vakken, de lichamelijke opvoeding en de sociaal emotionele ontwikkeling van kinderen blijft een constante factor. Voor de vakgebieden rekenen, begrijpend lezen, technisch lezen en spelling hebben we op schoolniveau onderwijsplannen ontwikkeld waarin het onderwijsaanbod staat beschreven en waarin tevens wordt aangegeven hoe de leerkrachten omgaan met de verschillende niveaus in onderwijsbehoeften. Halfjaarlijks worden de leeropbrengsten van de groep en van de leerlingen geëvalueerd en worden eventuele (aanvullende) interventies geformuleerd om het onderwijs nog beter af te stemmen en gestelde doelen te behalen. Voor leerlingen die intensievere begeleiding nodig hebben dan onder het kopje “intensiveringsaanpak” in het onderwijsplan staat beschreven, door hiaten/ leerachterstanden of specifieke onderwijsbehoeften, wordt een Individueel Handelingsplan (IHP) of Doelenblad opgesteld waarin de gestelde doelen en de wijze waarop men die wil bereiken staan beschreven. Voor leerlingen met een grote leerachterstand en/of specifieke onderwijsbehoeften die intensieve begeleiding nodig hebben, wordt een ontwikkelingsperspectief geformuleerd, waarin wordt aangegeven welk eindniveau mag worden verwacht en welke ondersteuning daarvoor nodig is. Hieraan gaan besprekingen in het ondersteuningsteam (OT) en/of met (externe) deskundigen vooraf. Naast de expertise vanuit het ondersteuningsteam en het Samenwerkingsverband, is een ondersteuningsadviseur (OSA) aan de school verbonden voor advisering en ondersteuning. Een van de mogelijkheden van consultatie van de OSA is aan de hand van Handelingsgerichte procesdiagnostiek (hgpd). HGPD is een werkwijze, waarbij de leerkracht op een snelle en effectieve manier tot handelingsadviezen komt. Naast de moeilijkheden worden ook de positieve aspecten en mogelijkheden van de leerling en van het onderwijs belicht. Het resulteert in adviezen waarmee de leerkracht direct in de klas aan de slag kan gaan. Voor een beschrijving van de niveaus van zorg en de mogelijkheden van begeleiding is een kwaliteitskaart Ondersteuning opgesteld.Daarnaast wordt jaarlijks het schoolspecifieke ondersteuningsplan (SOP) geactualiseerd op de website van de school.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...