
Schoolweging
De schoolweging van De Schakel Vogelwaarde is 30,92 , met een spreiding van 5,83 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
92,22% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit onderstreept de effectieve basisondersteuning, vooral voor leerlingen met een achterstand. De score ligt echter 3,5% onder het gemiddelde van vergelijkbare scholen (95,7%), mogelijk door instroom van laatbloeiers.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
46,11% van de leerlingen behaalt het streefniveau, net boven de inspectienorm van 45,5%. Dit laat zien dat de school ondanks de complexe populatie (schoolweging 30,92) voldoende uitdaagt. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren 57,3%, wat wijst op ruimte voor groei bij vakken als begrijpend lezen en rekenen-wiskunde.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het adviesprofiel toont een focus op middenniveaus: 36,4% vmbo-(g)t en 22,7% vmbo-(g)t/havo. Opvallend is het beperkte aandeel vwo-adviezen (13,6% vs. 18,6% landelijk). Wel scoort de school hoger op doorstroom naar praktijkonderwijs (4,55% vmbo-k/-(g)t vs. 5,64% regio), passend bij de scholengemeenschap in de plattelandsregio.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | De Schakel Vogelwaarde | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Om de ontwikkeling van de kinderen goed te kunnen volgen en registreren, maken we gebruik van het leerlingvolgsysteem Parnassys. Dit is een landelijk genormeerd leerlingvolgsysteem en geeft ons zicht op: · hoe het kind zich individueel ontwikkelt (observaties en methodetoetsen) · hoe het kind zich binnen de groep ontwikkelt · hoe het kind zich ten opzichte van leeftijdsgenoten in het land ontwikkelt. We hanteren een toets kalender waarin niet-methode gebonden toetsen staan gepland. De landelijk genormeerde toetsen die gebruikt worden zijn: Groep 1 en 2 - Er vindt een warme overdracht plaats zodra een peuter naar groep 1 doorstroomt. Hiervoor maken we gebruik van de Kijk- registratie 0-7 jaar. Groep 3-4-5: - Spelling - Begrijpend lezen (4-5) - Rekenen en Wiskunde - Technisch lezen: AVI en DMT Groep 6-7-8: - Spelling - Begrijpend lezen - Rekenen en Wiskunde - Technisch lezen: AVI en DMT - Eindtoets RouteWijs (8) De ontwikkeling van de kinderen van groep 1 en 2 wordt gevolgd met de KIJK-registratie, waarbinnen de verschillende ontwikkelingsgebieden aan bod komen. Om de sociaal-emotionele ontwikkeling van een kind in beeld te brengen, maken we gebruik van de sociale veiligheidsmonitor “Leerling in beeld" die ingevuld wordt door de leerkrachten groep 3 t/m 8 en de leerlingen van groep 5 t/m8. Door deze gegevens bij elkaar te brengen en te vergelijken met het beeld dat de groepsleerkracht uit eigen observatie gevormd heeft, ontstaat een beeld van de ontwikkeling op sociaal-emotioneel gebied en kunnen er mogelijk acties ondernomen worden. Om te kunnen snappen wat deze gegeven ons vertellen, maken we gebruik van het cyclisch proces van Handelingsgericht werken.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
26,9% van de leerlingen presteert onder advies, aanzienlijk hoger dan het landelijk gemiddelde (11,8%). Dit kan samenhangen met de complexe populatie. Positief is dat 34,6% boven het advies presteert, wat aansluit bij het beleid om leerlingen 'op te schuiven’ bij doorstroomonzekerheid. De school zet in op nazorg, maar mogelijk is intensievere samenwerking met het VO nodig.
Sociale ontwikkeling
Algemeen: - wij (leerkrachten, leerlingen en ouders) staan voor een veilige school - we spreken elkaar aan op een fatsoenlijke manier en luisteren naar elkaar - we houden ons aan afspraken We willen een pedagogisch klimaat creëren, waarbinnen: - kinderen zich veilig en geaccepteerd voelen - kinderen een positieve houding naar elkaar ontwikkelen - leraren een positieve,verwachtingsvolle houding naar kinderen toe hebben - leraren zelfstandigheid en het nemen van verantwoordelijkheid bij kinderen bevorderen - duidelijkheid heerst inzake gedragsregels en onderlinge omgang - leraren het zelfvertrouwen van de kinderen versterken - rust, orde en regelmaat kernbegrippen zijn. - aandacht voor: normen en waarden, leren omgaan met problemen, ontwikkelen van zelfkennis, competentiegevoel, weerbaarheid, anderen kunnen accepteren en daarmee samen willen werken. LEES MINDER
eerlijkheid
rekening houden met elkaar
iedereen hoort erbij
Wat is de werkwijze van Basisschool de Schakel voor sociale ontwikkeling?
Om in kaart te brengen hoe leerlingen zich sociaal gezien en veilig voelen, gebruikt Basisschool de Schakel de volgende instrumenten: de vragenlijst sociale veiligheid 'Leerling in Beeld' en Kijk! 0-7 voor de groepen 1 en 2. In schooljaar 2024-2025 wordt structureel gewerkt met de methode KWINK.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool de Schakel om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool de Schakel gebruikt Kijk! en de vragenlijst Sociale Veiligheid Leerling in Beeld om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool de Schakel?
Basisschool de Schakel gebruikt Kikker be Cool en Kwink als methoden voor sociaal-emotioneel leren.