
Schoolweging
De schoolweging van Graaf Jan van Nassau is 27,61 , met een spreiding van 5,62 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
De school scoort 100% voor het fundamenteel niveau, ruim boven de vereiste 85%. Alle leerlingen beheersen hiermee de basisvaardigheden voor taal en rekenen, een prestatie die consistent is met de landelijke trend.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
66,1% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat significant boven de signaleringswaarde van 50,1% ligt. Dit onderstreept de effectiviteit van het onderwijsaanbod bij het stimuleren van hogere cognitieve vaardigheden.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een sterke focus op theoretische leerwegen: 30% havo en 35% vwo-advies (tegenover 16,07% havo en 18,61% vwo landelijk). Praktijkgerichte adviezen zoals vmbo-b/k blijven met 5% beduidend onder het regionale gemiddelde van 9,17%, wat aansluit bij het hoge streefniveau.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Graaf Jan van Nassau | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 175.26 | 176.22 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is het hoge percentage leerlingen dat onder advies presteert (36,84% vs. 11,81% landelijk). Desondanks scoort 15,79% boven advies, wat wijst op zorgvuldige begeleiding tijdens de overgang naar het voortgezet onderwijs. De school benadrukt in haar beleid het monitoren van doorstroomresultaten.