
Schoolweging
Fundamenteel niveau
Met 99,58% van de leerlingen op het fundamenteel niveau overtreft de school ruimschoots de landelijke norm van 85%. Dit slaagpercentage ligt zelfs 2,2% hoger dan bij vergelijkbare scholen. De gestructureerde aanpak van basisvaardigheden, zoals beschreven in het taal- en rekenbeleid, draagt hier duidelijk aan bij.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
KC De Fonkeling scoort uitstekend: 82,08% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 56,2%. De school overtreft hiermee ook vergelijkbare scholen (66,85%). Deze prestatie onderstreept het succes van het adaptieve lesprogramma en de extra uitdaging voor talenten.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het adviesprofiel benadrukt academische ambities: 33,33% vwo-advies (vs. 18,61% landelijk) en 29,17% havo. De 37,5% vmbo-(g)t-adviezen zijn ruim hoger dan bij omringende scholen (16,45%), wat past bij een hoogbegaafdenprofiel in de schoolpopulatie. Praktijkonderwijs komt met 1,01% in de regio voor, maar wordt hier niet geadviseerd.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Fonkeling Vleuten | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 181.25 | 177.04 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Het systematisch volgen van de ontwikkeling van kinderen Groep 1/2 In de kleutergroepen volgen we de ontwikkeling van de leerlingen aan de hand van de leerlijnen Jonge Kind die we invullen in het leerlingvolgsysteem Parnassys. Allereerst kijken we naar de basisgegevens welbevinden en betrokkenheid. Welbevinden en betrokkenheid zijn immers belangrijke voorwaarden voor een optimale ontwikkeling. We observeren of een kind nieuwsgierig, leergierig en ondernemend is en of het voldoende zelfvertrouwen heeft. Ook kijken we of het geconcentreerd, geboeid en vol overgave met iets bezig kan zijn en ten volle zijn mogelijkheden aanspreekt. Vervolgens kijken we naar verschillende ontwikkelingsaspecten als spelontwikkeling, taakgerichtheid, motoriek, zintuiglijke en auditieve waarneming, taal- en rekenontwikkeling, oriëntatie in ruimte en tijd. Op basis van deze informatie kunnen we zien hoe het kind zich ontwikkelt ten opzichte van datgene wat wij aanleren en ten opzichte van leeftijdsgenoten. Aan de hand van deze gegevens stemmen we de begeleiding en instructie in de klas af op de behoefte van groepen kinderen. We toetsen de kinderen in groep 2 mondeling op het gebied van fonemisch bewustzijn (lettertoets, analyse en synthesetoets). Kinderen die dit nog niet beheersen, worden extra begeleid en toetsen we nogmaals in april. De toetsen geven ons – naast de observaties in de klas – een beeld van de ontwikkeling van de kinderen. Groep 3 t/m 8 Vanaf groep 3 worden de ontwikkelingen van alle kinderen gevolgd met twee soorten toetsen: 1. Methode gebonden toetsen: dit zijn de toetsen die in de lesmethodes zelf zijn opgenomen. 2. Niet methode gebonden toetsen, we gebruiken hiervoor de Leerling in Beeld van Cito. De Cito-toetsen nemen wij, in de meeste groepen, twee keer per jaar af.
Schooladvies vergelijking
Grafiek
Grafiek laden...
Uit doorstroomcijfers blijkt dat 88% van de leerlingen op of boven hun advies presteert in het VO. Slechts 4% zit structureel onder adviesniveau. Dit succes wordt toegeschreven aan het 'doorstroomprotocol' met vervolgmonitoring en de nauwe samenwerking met VO-scholen uit de Utrechtse POVO-procedure.
Sociale ontwikkeling
Binnen onze school is een veilig en vertrouwd pedagogisch klimaat een voorwaarde om tot effectief onderwijs te komen. Vanuit de wetenschap is bekend dat, als leerlingen zich veilig voelen in een omgeving, ze sneller en beter in staat zijn kennis tot zich te nemen. Om ruimte te creëren voor kwalitatief hoogwaardig onderwijs zetten we in op een veilig en vertrouwd pedagogisch klimaat waarin kinderen door leraren in hun sociaal-emotionele ontwikkeling worden gestimuleerd en begeleid. Op de school heerst er een klimaat van rust, regelmaat en structuur waarin wangedrag en pesten niet wordt getolereerd. De leraren kennen effectieve pedagogische strategieën en dienen als rolmodel voor gedrag. Zij zijn eenduidig in hun aanpak voor belonen, corrigeren en straffen. Door het "modelen" van gedrag worden leerlingen een professionele schoolhouding aangeleerd. Om te komen tot een goed schoolklimaat waarin de leerlingen zich optimaal kunnen ontwikkelen, zorgen we voor een goed pedagogisch klimaat en voor een veilige omgeving voor leerlingen door ons veiligheidsbeleid (zie kwaliteitskaart Veiligheid). Op de scholen is een positief pedagogisch klimaat met een duidelijk normatief kader dat alle leerlingen en medewerkers hanteren en uitdragen. Conform de wettelijke verplichtingen neemt de school de veiligheidsmonitor af en zet tevredenheidspeilingen (onder ouders en leerlingen) uit. De uitkomsten van deze metingen geven inzicht in het pedagogisch klimaat dat heerst op de school. N.a.v. de opbrengst zal er, als nodig, planmatig gewerkt worden aan klimaatsverbetering. Daarnaast werkt de school preventief aan het vormgeven van een veilig en vertrouwd pedagogisch klimaat. LEES MINDER
Respect
Veiligheid
Verantwoordelijkheid
Wat is de werkwijze van KC De Fonkeling voor sociale ontwikkeling?
KC De Fonkeling werkt aan een goed pedagogisch klimaat in samenwerking met school, ouders en kind. De begeleiding van de kinderen is eenduidig vanaf de start van hun schoolloopbaan. Er is aandacht voor klimaat en rust, fases van groepsvorming, regelmaat en structuur, open lokalen met zicht, normen en waarden, verantwoordelijkheid nemen en geven. KC De Fonkeling richt oefensituaties in om leerlingen te begeleiden bij de ontwikkeling van sociale en maatschappelijke competenties. Er worden jaarlijks tevredenheidsenquêtes afgenomen bij ouders, docenten en leerlingen (vanaf groep 6), waarbij de sociale veiligheid wordt gemeten. Er wordt gewerkt met schoolgewoontes gebaseerd op de waarden respect, veiligheid en verantwoordelijkheid.
Welke registratievorm(en) gebruikt KC De Fonkeling om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
KC De Fonkeling gebruikt het DUO leerlingtevredenheidsonderzoek PO om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt KC De Fonkeling?
KC De Fonkeling gebruikt de methodes Sterke start en 'Onze gewoontes' voor sociaal-emotioneel leren.