
De resultaten van KC De Fonkeling in Vleuten
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van KC De Fonkeling, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past KC De Fonkeling bij jullie?
Ontdek hoe goed KC De Fonkeling bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau: De Basis voor Succes op KC De Fonkeling
Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van het basisonderwijs zou moeten beheersen. Deze cruciale vaardigheden worden in groep acht geëvalueerd middels de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een norm van minimaal 85% van de leerlingen die dit basisniveau behalen. Dit percentage fungeert als de signaleringswaarde voor het fundamentele niveau, een standaard die geldt voor alle basisscholen in Nederland, inclusief KC De Fonkeling.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau: Ambitieuze Leerresultaten op KC De Fonkeling
Het streefniveau op KC De Fonkeling daagt leerlingen uit om verder te gaan dan het fundamentele niveau. Ons doel is om een zo groot mogelijk percentage van onze leerlingen aan het einde van groep acht dit hogere niveau te laten bereiken. De onderwijsinspectie stelt per basisschool, rekening houdend met de specifieke leerlingpopulatie, een apart streefpercentage vast. Dit percentage is de officiële signaleringswaarde die de ambitie en prestaties van de school op het streefniveau reflecteert.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van KC De Fonkeling?
Ontdek het schooladvies voor leerlingen van KC De Fonkeling bij de overstap naar het voortgezet onderwijs. Bij KC De Fonkeling begeleiden we leerlingen zorgvuldig naar het voortgezet onderwijs in de regio Utrecht. We volgen de POVO-procedure (Primair Onderwijs - Voortgezet Onderwijs), die de overstap van basisschool naar middelbare school regelt. Onze school is actief betrokken bij het bestuursberaad dat dit proces coördineert, zodat alle leerlingen op de juiste plek terechtkomen. Het traject naar het voortgezet onderwijs begint al in groep 7, waar leerlingen een indicatie advies ontvangen bij hun eerste rapport. Dit advies wordt uitgebreid besproken tijdens het rapportgesprek. In januari van groep 8 krijgen de leerlingen een voorlopig advies, inclusief een onderwijskundig rapport (OKR). Dit rapport vormt de basis voor de doorstroming naar het vervolgonderwijs en wordt tijdens een persoonlijk adviesgesprek toegelicht. Het definitieve schooladvies wordt in maart vastgesteld na de eindtoets. Bij het bepalen van het advies kijken we naar de werkhouding, motivatie, zelfstandigheid en resultaten van de leerling, met speciale aandacht voor de leerprestaties in de kernvakken (lezen, spelling, rekenen) vanaf groep 6, gemeten met ons Cito leerlingvolgsysteem. Ouders worden nauw betrokken bij dit proces en ontvangen algemene informatie over het aanbod in het voortgezet onderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Stimuleren van Sociale Ontwikkeling op KC De Fonkeling
Op KC De Fonkeling geloven we dat een veilig en vertrouwd pedagogisch klimaat de basis vormt voor succesvol leren. Kinderen die zich geborgen voelen, ontwikkelen zich optimaal en nemen kennis sneller tot zich. Daarom zetten wij vol in op een stimulerende en begeleidende sociaal-emotionele ontwikkeling. Ons onderwijs gedijt in een omgeving van rust, regelmaat en duidelijke structuur. Pesten en ongewenst gedrag worden niet getolereerd. Onze leerkrachten zijn rolmodellen die effectieve pedagogische strategieën toepassen. Ze hanteren een consistente aanpak voor belonen, corrigeren en stimuleren, wat kinderen een professionele schoolhouding aanleert. Een positief schoolklimaat, waarin alle leerlingen en medewerkers zich committeren aan een duidelijk normatief kader, is essentieel voor de ontwikkeling van onze leerlingen. Dit veilige en prettige leerklimaat wordt ondersteund door ons gedegen veiligheidsbeleid, zoals uiteengezet in onze kwaliteitskaart Veiligheid. We meten continu de tevredenheid onder leerlingen en ouders, en nemen deel aan de veiligheidsmonitor. De inzichten uit deze metingen stellen ons in staat om, waar nodig, planmatig te werken aan verdere verbetering van ons pedagogisch klimaat. Preventie staat hierbij centraal.
Respect: Behandel iedereen met waardigheid en vriendelijkheid.
Veiligheid: Zorg voor een omgeving waar iedereen zich geborgen en beschermd voelt.
Verantwoordelijkheid: Neem eigenaarschap over je acties en draag bij aan een positieve schoolcultuur.
Hoe bevordert KC De Fonkeling de sociale ontwikkeling van uw kind?
KC De Fonkeling werkt continu aan de doorontwikkeling van een positief pedagogisch klimaat, waarbij we nauw samenwerken met ouders en kinderen. Een goede samenwerking tussen school, ouders en kind is de fundering voor succesvolle sociale ontwikkeling. Vanaf de eerste schooldag begeleiden we kinderen op een consistente en zorgzame manier. Onze aanpak richt zich op het aanleren van positieve schoolgewoontes. Deze gewoontes zijn gekoppeld aan onze kernwaarden: Respect, Veiligheid en Verantwoordelijkheid. Elke kernwaarde wordt ondersteund door twee concrete, dagelijkse gewoontes.
Welke instrumenten gebruikt KC De Fonkeling om sociale vooruitgang te meten?
Om de sociale ontwikkeling van onze leerlingen in kaart te brengen en te monitoren, maken wij gebruik van gevalideerde instrumenten. Deze metingen geven ons waardevolle inzichten in de sociaal-emotionele groei van de kinderen. Onze school maakt specifiek gebruik van het DUO leerlingtevredenheidsonderzoek PO. Dit onderzoek helpt ons om de beleving van leerlingen op school te peilen en waar nodig bij te sturen.
Welke methodieken zet KC De Fonkeling in voor sociaal-emotioneel leren?
Voor het bevorderen van sociaal-emotioneel leren op KC De Fonkeling maken we gebruik van beproefde en effectieve methodieken. Deze methodes ondersteunen kinderen in hun persoonlijke groei en sociale vaardigheden. Onze school maakt gebruik van de volgende methodieken: 'Sterke start' en 'Onze gewoontes'. Deze programma's zijn ontworpen om kinderen te helpen bij het ontwikkelen van empathie, zelfregulatie en positieve relaties.
Onderwijsinspectie Rapport: Kwaliteit en Resultaten KC De Fonkeling
KC De Fonkeling hecht belang aan transparantie en deelt graag de inzichten van de onderwijsinspectie. In maart 2024 vond er een bezoek plaats van de inspectie om de kwaliteit van ons onderwijs te beoordelen. De officiële bevindingen en het inspectierapport zullen spoedig op deze pagina worden gepubliceerd. Wij nodigen u uit om deze informatie te raadplegen zodra deze beschikbaar is, zodat u een compleet beeld krijgt van onze schoolprestaties. Deze informatie biedt inzicht in de educatieve standaarden en de voortdurende ontwikkeling van KC De Fonkeling, zodat u weloverwogen keuzes kunt maken voor de schoolcarrière van uw kind.