Openbare Basisschool De Hoekstee
De Hoek 26
8381 BL Vledder

Schoolweging

Schoolweging
28.67
Spreiding
4.61

De schoolweging van De Hoekstee Vledder is 28,67 , met een spreiding van 4,61 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 98,4% behaalde het fundamenteel niveau overschrijdt de school ruimschoots de inspectienorm van 85%. Dit is 2,1%-punt hoger dan het landelijk gemiddelde, wat duidt op effectieve basisvaardighedenondersteuning, vooral opvallend gezien de diverse achtergronden van leerlingen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

45,7% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat lager is dan de inspectiedoelen (48,6%). Dit past bij de complexe leerlingenpopulatie met een spreiding van 4,61 in schoolweging. Toch presteert de school 5,8%-punt beter dan vergelijkbare scholen op het fundamenteel niveau.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het adviesprofiel toont een sterke focus op theoretische doorstroom: 23,5% havo/vwo-advies (vs. 10,9% landelijk). Tegelijkertijd blijft ook het praktijkgerichte advies (11,8% vmbo-b/k) substantieel, passend bij de spreiding in schoolweging. Dit weerspiegelt de onderwijsvisie om talenten zowel cognitief als praktisch te ontwikkelen.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsDe Hoekstee VledderGemeente AmsterdamNederland
204.25199.71

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
127

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Twee keer per jaar nemen we vanaf groep 3 toetsen af voor begrijpend lezen (vanaf groep 4), technisch Lezen, rekenen/wiskunde en spelling. Dit doen we met behulp van het Cito-leerlingvolgsysteem. Dit systeem helpt ons om de ontwikkeling van iedere leerling nauwlettend te volgen. Wij analyseren de toetsgegevens zowel op individueel als op groeps- en schoolniveau. De toetsen zijn niet gekoppeld aan een methode, maar meten de ontwikkeling van de kinderen op bovengenoemd leergebieden, waarbij deze vergeleken wordt met de leerresultaten in heel Nederland. De individuele analyse helpt ons in kaart te brengen welke ondersteuning/begeleiding de individuele leerling nodig heeft. Leerkracht en intern begeleider monitoren het proces en stellen tussentijds de aanpak bij waar dit nodig is. Met de groepsanalyse maken we zichtbaar welke aanpak of aanbod de gehele groep of een deel van de groep nodig heeft. Dit geeft handvatten aan de leerkracht voor extra groepsinstructie of extra leerstofaanbod. Leerkracht en Intern begeleider monitoren het proces en stellen tussentijds de aanpak bij waar dit nodig is. Door een schoolanalyse te maken zien we waar schoolbrede aandachtspunten liggen. Dit kan bijvoorbeeld leiden tot het doen van beleidsaanpassingen of het uitzetten van ontwikkeltrajecten voor de school. De directeur en de intern begeleider initiëren en monitoren dit proces. Naast bovengenoemde toetsen worden er methode-toetsen afgenomen. Hiermee wordt gemeten of de leerstof die in de afgelopen twee-drie weken is aangeboden ook begrepen wordt. Waar dit niet het geval is kan dan extra instructie worden geboden.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

75% van de leerlingen presteert op adviesniveau, wat 12%-punt boven het landelijk gemiddelde ligt. Het percentage onderadvisering (12,5%) is vergelijkbaar met andere scholen, maar de 12,5% bovenadvisering laat zien dat de school ruimte biedt voor onverwachte groei. Dit sluit aan bij het flexibele groepsoverstijgende onderwijsconcept.

Sociale ontwikkeling

OBS De Hoekstee is een school waar iedereen welkom is om onderwijs te ontvangen. Daarbij maken we geen onderscheid naar godsdienst of levensovertuiging. Respect voor elkaar staat bij ons voorop. Wij werken aan een goede sfeer door het inzetten en toepassen van de Kanjertraining. Deze methode gaat uit van vijf basisregels. Niemand speelt de baas. Niemand doet zielig. We lachen elkaar niet uit. We helpen elkaar. We vertrouwen elkaar. We maken de school tot een veilige ontmoetingsplaats waar (school)plezier zorgt voor optimale leerprestaties. LEES MINDER

Gelijkwaardigheid

Vertrouwen en betrouwbaarheid

Hulpvaardigheid

Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool De Hoekstee voor sociale ontwikkeling?

Openbare Basisschool De Hoekstee investeert in de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen door ze te leren voor zichzelf op te komen, conflicten op te lossen en rekening te houden met elkaar. De school maakt gebruik van de Kanjertraining om een veilige omgeving te creëren waar kinderen zichzelf kunnen zijn met respect voor anderen.

Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool De Hoekstee om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Openbare Basisschool De Hoekstee gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool De Hoekstee?

Openbare Basisschool De Hoekstee maakt gebruik van de Kanjertraining als methode voor sociaal-emotioneel leren.