Basisschool Openbare Basisschool De Hoekstee in Vledder

Het team van Openbare Basisschool De Hoekstee in Vledder

Current section: team
De Hoek 26
8381 Vledder

Zie hier hoe het team van Openbare Basisschool De Hoekstee is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Openbare Basisschool De Hoekstee. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Openbare Basisschool De Hoekstee bij jullie?

Ontdek hoe goed Openbare Basisschool De Hoekstee bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Openbare Basisschool De Hoekstee zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 75% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (75%)
Man (25%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.8%)
Man (16.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Openbare Basisschool De Hoekstee. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (12.5%)
25-35 jaar (37.5%)
35-45 jaar (12.5%)
45-55 jaar (12.5%)
55-65 jaar (25%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.8%)
25-35 jaar (24.4%)
35-45 jaar (27.5%)
45-55 jaar (19.6%)
55-65 jaar (17.8%)
&ge;65 jaar (1.8%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Openbare Basisschool De Hoekstee werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (87.5%)
Direct ondersteunend personeel (12.5%)
Management (0%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Openbare Basisschool De Hoekstee gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Humanistische en godsdienstige vorming (HVO/GVO)
Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van Leerkrachten: Ons Beleid bij Afwezigheid

Bij Openbare Basisschool De Hoekstee zorgen we voor continuïteit in het onderwijs, zelfs bij onverwachte afwezigheid van onze gewaardeerde leerkrachten. Ons team streeft ernaar om elke schooldag een kwalitatief hoogwaardige leerervaring te bieden. Dit beleid schetst de procedures die we volgen wanneer een leerkracht ziek is of verlof opneemt, om de impact op uw kind zo klein mogelijk te houden. Ons stappenplan voor leerkrachtvervanging: 1. Directe inzet op vervanging: Zodra een leerkracht afwezig is, activeren we ons netwerk. We melden de vacature via een regionaal systeem in Noord-Nederland en de boven-schoolse pool van Stichting Talent. Tegelijkertijd onderzoekt de directie de mogelijkheden binnen ons eigen team en zoekt contact met directeuren van andere Talent-scholen voor mogelijke assistentie. 2. Flexibele invulling met Sparkle Support: Als aanvullende optie maken we gebruik van Sparkle Support, een bureau met een uitgebreid netwerk van ZZP'ers, waaronder veel onderwijsbevoegde professionals. Zij bieden een creatieve daginvulling met leuke themalessen, wat een waardevolle aanvulling is op het reguliere lesprogramma. 3. Optimale groepshuisvesting bij uitdagingen: Wanneer directe vervanging niet direct mogelijk is, splitsen we de klas of zetten we een onderwijsassistent of stagiaire in, altijd onder supervisie van een bevoegde leerkracht. We erkennen dat dit tijdelijk invloed kan hebben op de onderwijskwaliteit en de ondersteuning in andere groepen. Daarom worden deze oplossingen primair op de eerste dag van afwezigheid toegepast. 4. Uitzonderlijke situaties en huiswerk: In zeer zeldzame gevallen kunnen de intern begeleider of directie bijspringen. Als alle vervangingsopties ontoereikend blijken, kan het schoolbeleid inhouden dat de lesdag wordt ingekort of komt te vervallen. Uw kind krijgt dan huiswerk mee naar huis, zoals wettelijk is voorgeschreven. 5. Noodopvang en onze garantie: Bij onoverkomelijke problemen thuis door lesuitval, bieden wij noodopvang binnen een andere groep op school. Dit betreft opvang, geen les. Ondanks de huidige krapte op de arbeidsmarkt zetten wij ons volledig in om ongeplande lesuitval te minimaliseren, hoewel we dit helaas niet altijd 100% kunnen garanderen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Ontdek Ons Team van Onderwijs Specialisten voor Optimale Leerlingontwikkeling

4

Taalontwikkeling en Rekenen: Expertise voor Elke Leerling

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Taalspecialist
Leesspecialist

Toelichting van de school:

Bij Openbare Basisschool De Hoekstee zetten we vol in op de taal- en rekenvaardigheden van onze leerlingen. Ons toegewijde team bestaat uit een intern begeleider, die fungeert als centraal aanspreekpunt voor alle leerlingenzorg. Daarnaast hebben diverse leerkrachten zich gespecialiseerd als taalspecialist, leesspecialist en specialist voor meer- en hoogbegaafde leerlingen. Dit schooljaar breiden we onze expertise verder uit met leerkrachten die worden opgeleid tot NT2-coördinator en coördinator burgerschap. Voor gespecialiseerde rekenondersteuning werken we samen met een rekencoördinator van een naburige school. Bovendien ontvangen we waardevolle ondersteuning van de Taalschool Meppel voor onze nieuwkomers, die deels uit het COA in Vledder komen. Indien nodig, kan onze intern begeleider een beroep doen op een orthopedagoog binnen ons samenwerkingsverband, wat extra ondersteuning biedt bij complexe zorgvragen. Dyslexie- en logopedische ondersteuning wordt ingeschakeld via externe specialisten na zorgvuldige indicatiestelling.

0

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: De Kanjertraining Centraal

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

De sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen staat centraal met de effectieve Kanjertraining methode. Deze methode, die u kunt vinden op https://kanjertraining.nl, wordt zowel preventief als curatief toegepast in alle groepen, van onderbouw tot bovenbouw. De Kanjerlessen behandelen essentiële thema's zoals zelfbeeld, vriendschap, emotieregulatie, groepsdruk en pestpreventie. Twee keer per jaar meten we het welbevinden van onze leerlingen middels Kavas, een onderdeel van de Kanjermethode. De resultaten stellen ons in staat om ons aanbod te optimaliseren en tijdig extra interventies in te zetten. Daarnaast is een van onze teamleden gespecialiseerd als coördinator burgerschap. Samen met de directie waarborgt deze leerkracht de integratie van burgerschapsdoelen in ons curriculum, waaronder het Alles-in-1-programma en de Kanjerlessen. De voortgang wordt gemonitord via ons document Burgerschap.

0

Gedrag en Werkhouding: Zelfstandigheid Stimuleren

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Binnen onze groepen leren we kinderen actief om te gaan met uitgestelde aandacht door het gebruik van visuele hulpmiddelen zoals timetimers, stoplichten of speciale gebaren. Dit helpt leerlingen om zelfstandig te werken en te begrijpen wanneer ze de leerkracht kunnen benaderen. We besteden expliciet aandacht aan strategieën voor leerlingen die zelfstandig een vraag proberen op te lossen wanneer de leerkracht niet direct beschikbaar is. Tijdens procesevaluaties bespreken we hoe dit aspect succesvol is aangepakt, wat de zelfredzaamheid en zelfstandigheid van de kinderen versterkt. Hoewel we geen gedragsspecialist in huis hebben, beschikt ons team over collega's met ervaring in het speciaal onderwijs en een gespecialiseerde leerkracht voor M-SEN. Bij handelingsverlegenheid op het gebied van gedrag, schakelen we onze orthopedagoog in voor deskundige ondersteuning.

1

Motorische Ontwikkeling: Vroegtijdige Ondersteuning

Beschikbare specialisten:

Remedial Teacher

Toelichting van de school:

Alle leerlingen in groep 3 worden jaarlijks gescreend op hun motorische ontwikkeling door de gemeente. Leerlingen die hierbij een achterstand laten zien, ontvangen gerichte ondersteuning op school van een gespecialiseerde vakleerkracht. Deze vakleerkracht, ingehuurd door de gemeente, beschikt over de expertise om kinderen te helpen hun motorische vaardigheden te verbeteren. Deze proactieve aanpak zorgt ervoor dat eventuele ontwikkelingsachterstanden vroegtijdig worden aangepakt, wat bijdraagt aan een bredere ontwikkeling van onze leerlingen.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Samenwerking met Ouders

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Binnen Stichting Talent verrichten onze medewerkers in principe geen medische handelingen. Bij noodzakelijke medische zorg gedurende de schooldag, verzoeken we ouders deze te komen verlenen. Dit om de deskundigheid en verantwoordelijkheid bij ons personeel niet te excessief te belasten, aangezien zij hiervoor niet specifiek zijn opgeleid. Wij hebben leerlingen die deel uitmaken van het COA in Vledder, een opvanglocatie voor vluchtelingen met specifieke medische behoeften. Dit kan betekenen dat sommige leerlingen gedurende de schooldag medische handelingen nodig hebben. Ook in deze situaties vragen we ouders om de benodigde zorg te verlenen. Het COA biedt ondersteuning aan onze school bij eventuele uitdagingen. Voor het toedienen van medicatie kunnen ouders een verklaring ondertekenen. Leerkrachten behouden het recht om handelingen te weigeren waarvoor zij zich niet bekwaam achten.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
5
Totaal specialisten
5
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Kinderopvang, VSO en BSO
De bovenschoolse plusklas

Op Maat Gemaakte Ondersteuning voor Elke Leerling op De Hoekstee

Ontwikkeling van Uitgebreide Ondersteuningsmogelijkheden

Op Basisschool De Hoekstee streven we naar optimale differentiatie binnen onze lesmethoden, het lesaanbod en de verwerkingsopdrachten. Dit zorgt ervoor dat elke leerling de instructie en de stof krijgt die het beste aansluit bij zijn of haar individuele leerstijl en tempo. We investeren actief in een verrijkt aanbod voor taal en rekenen, essentieel voor de brede ontwikkeling van onze leerlingen. Door deze gerichte aanpak kunnen we effectief inspelen op de unieke kenmerken en specifieke onderwijsbehoeften van elk kind in onze school. Onze toewijding aan gepersonaliseerd leren garandeert dat alle leerlingen de kans krijgen om hun volledige potentieel te bereiken in een stimulerende en ondersteunende leeromgeving.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Onze Kwaliteitsborging en Schoolontwikkeling

Welke strategische doelen sturen ons schoolbeleid aan?

Ons onderwijsbeleid wordt leidend gevormd door het Strategisch Perspectief "Bij ons zien we elkaar en voelen we ons gezien" (2024) van Stichting Talent. Dit document omvat onze koers, ambities, meetbare doelen en prestatiestandaarden voor alle aangesloten scholen. De specifieke doelen voor onze school zijn afgeleid van vier kern thema's: talentgericht onderwijs, investeren in brede kwaliteit, aantrekkelijk werkgeverschap voor ambitieuze professionals en het versterken van onze schoolpositie. Voor het huidige schooljaar focussen we primair op het thema "Wij investeren in kwaliteit in brede zin", waarbij de andere thema's secundair aan bod komen. Ons jaarlijkse schoolplan, opgesteld op basis van dit strategisch perspectief en de evaluatie van het voorgaande schooljaar, bevat gedetailleerde informatie over onze doelstellingen, implementatiestrategieën en monitoringprocessen. Dit plan is ingezien door de Medezeggenschapsraad (MR) en is ter inzage beschikbaar bij de schoolleiding.

Hoe realiseren wij onze onderwijsdoelen en waarborgen wij kwaliteit?

Wij hanteren een gestructureerde aanpak voor het bereiken van onze onderwijsdoelen, zoals uiteengezet in ons schoolplan en jaarlijkse schooljaarplannen. Ons werkproces volgt het PDCA-model (Plan-Do-Check-Act), een continu cyclisch proces dat ons in staat stelt beleid structureel te monitoren en te evalueren. Dit proces geeft ons inzicht in onze voortgang ten opzichte van de gestelde doelen en maakt bijsturing mogelijk. De evaluatie van onze schooljaarplandoelen vindt tweemaal per jaar plaats door middel van een gezamenlijke zelfanalyse door het gehele team. De uitkomsten van deze evaluatie worden breed gedeeld, inclusief met de MR, en verwerkt in ons schooljaarplan. De schooldirecteur en de intern begeleider leggen hierover verantwoording af aan het schoolbestuur, met ondersteuning van de beleidsmedewerker onderwijskwaliteit en de bestuurder. Daarnaast gebruiken we toetsresultaten als een cruciaal instrument voor prestatieanalyse. Dit omvat methodetoetsen, CITO-toetsen en landelijke eindtoetsen. Deze resultaten worden grondig geanalyseerd op groeps- en schoolniveau om trends te identificeren en indien nodig ons onderwijsplan aan te passen. De schoolrapportage, die deze resultaten bevat, wordt besproken in de MR, met verantwoording aan het schoolbestuur. Verder monitoren we de sociaal-emotionele ontwikkeling via observatielijsten en vragenlijsten, zoals de Veiligheidsmonitor. Deze data worden geanalyseerd op groepsniveau, besproken in teamvergaderingen met de intern begeleider, en leiden tot gerichte interventies voor groepen of individuele leerlingen. Resultaten worden ook geanalyseerd op schoolniveau, wat kan leiden tot aanpassingen in ons burgerschapsplan. Tenslotte evalueren we de tevredenheid van personeel, ouders en leerlingen via enquêtes. Deze feedback wordt in het team besproken en kan de evaluatie van onze schooljaarplandoelen verrijken. Externe feedback is essentieel voor onze ontwikkeling. De onderwijsinspectie volgt onze voortgang en biedt waardevolle handvatten voor continue verbetering van ons onderwijs.

Optimale Start voor Jonge Kinderen op Basisschool De Hoekstee

Toelichting van de school

Geef uw kind de beste start op Openbare Basisschool De Hoekstee. Veel van onze leerlingen zetten hun eerste educatieve stappen bij onze eigen kinderopvang op De Hoekstee of de peuterspeelzaal in Wilhelminaoord. Na uw goedkeuring zorgen wij voor een naadloze overdracht van informatie, zodat uw kind zich direct thuis voelt en succesvol kan starten in de basisschoolklas. Dit garandeert een soepele overgang. Om de aansluiting te optimaliseren, organiseren we drie keer per jaar overleg tussen onze leerkrachten van de onderbouw en de pedagogisch medewerkers van de kinderopvang en peuterspeelzaal. Hierin stemmen we inhoud en activiteiten op elkaar af, zodat de leerervaring consistent blijft. De directeur van de basisschool en de locatieleider van de kinderopvang werken nauw samen aan beleidsmatige en organisatorische zaken. Deze samenwerking zorgt voor een gestroomlijnde aanpak voor alle jonge kinderen. Onze peuterspeelzaal en kinderopvang vallen onder Kinderopvang Kaka. Ontdek meer over hun hoogwaardige opvang en educatie via deze link.

Veelgestelde vragen

Welk extra aanbod is er voor jonge kinderen op Basisschool De Hoekstee?

Basisschool De Hoekstee biedt speciaal afgestemd extra aanbod voor de allerkleinsten. Dit omvat professionele kinderopvang en gerichte voor- en vroegschoolse educatie (VVE) via onze peuteropvang. Deze programma's zijn ontworpen om de ontwikkeling van uw kind te stimuleren en een vliegende start te garanderen.

Basisschool De Hoekstee biedt speciaal afgestemd extra aanbod voor de allerkleinsten. Dit omvat professionele kinderopvang en gerichte voor- en vroegschoolse educatie (VVE) via onze peuteropvang. Deze programma's zijn ontworpen om de ontwikkeling van uw kind te stimuleren en een vliegende start te garanderen.

Professionele Kinderopvang
Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) Peuteropvang

Met welke partners werkt Basisschool De Hoekstee samen voor het jonge kind programma?

Wij geloven in sterke samenwerkingen om de beste zorg en educatie te bieden. Daarom werkt Basisschool De Hoekstee nauw samen met Kinderopvang Kaka. Deze samenwerking zorgt voor een optimale afstemming tussen opvang en onderwijs, wat essentieel is voor de ontwikkeling van jonge kinderen in Vledder en omgeving.

Wij geloven in sterke samenwerkingen om de beste zorg en educatie te bieden. Daarom werkt Basisschool De Hoekstee nauw samen met Kinderopvang Kaka. Deze samenwerking zorgt voor een optimale afstemming tussen opvang en onderwijs, wat essentieel is voor de ontwikkeling van jonge kinderen in Vledder en omgeving.