
Het team van Openbare Basisschool De Hoekstee in Vledder
Current section: teamZie hier hoe het team van Openbare Basisschool De Hoekstee is samengesteld
Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Openbare Basisschool De Hoekstee. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.
Hoe goed past Openbare Basisschool De Hoekstee bij jullie?
Ontdek hoe goed Openbare Basisschool De Hoekstee bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?
Bij Openbare Basisschool De Hoekstee zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.
Verdeling man/vrouw laden...
Vergelijking man-vrouw verdeling
Onze school heeft met 75% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.
Deze school
Vergelijkbare scholen
Wat is de leeftijd van de teamleden?
De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Openbare Basisschool De Hoekstee. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.
Leeftijdsverdeling laden...
Leeftijdsverdeling van het team
De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.
Deze school
Vergelijkbare scholen
Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?
Bij Openbare Basisschool De Hoekstee werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.
Functiegroepen laden...
Verdeling van functiegroepen
De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.
Deze school
Vakleerkrachten op deze school
Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Openbare Basisschool De Hoekstee gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.
Beschikbare vakgebieden:
Vervanging van Leerkrachten: Ons Beleid bij Afwezigheid
Bij Openbare Basisschool De Hoekstee zorgen we voor continuïteit in het onderwijs, zelfs bij onverwachte afwezigheid van onze gewaardeerde leerkrachten. Ons team streeft ernaar om elke schooldag een kwalitatief hoogwaardige leerervaring te bieden. Dit beleid schetst de procedures die we volgen wanneer een leerkracht ziek is of verlof opneemt, om de impact op uw kind zo klein mogelijk te houden. Ons stappenplan voor leerkrachtvervanging: 1. Directe inzet op vervanging: Zodra een leerkracht afwezig is, activeren we ons netwerk. We melden de vacature via een regionaal systeem in Noord-Nederland en de boven-schoolse pool van Stichting Talent. Tegelijkertijd onderzoekt de directie de mogelijkheden binnen ons eigen team en zoekt contact met directeuren van andere Talent-scholen voor mogelijke assistentie. 2. Flexibele invulling met Sparkle Support: Als aanvullende optie maken we gebruik van Sparkle Support, een bureau met een uitgebreid netwerk van ZZP'ers, waaronder veel onderwijsbevoegde professionals. Zij bieden een creatieve daginvulling met leuke themalessen, wat een waardevolle aanvulling is op het reguliere lesprogramma. 3. Optimale groepshuisvesting bij uitdagingen: Wanneer directe vervanging niet direct mogelijk is, splitsen we de klas of zetten we een onderwijsassistent of stagiaire in, altijd onder supervisie van een bevoegde leerkracht. We erkennen dat dit tijdelijk invloed kan hebben op de onderwijskwaliteit en de ondersteuning in andere groepen. Daarom worden deze oplossingen primair op de eerste dag van afwezigheid toegepast. 4. Uitzonderlijke situaties en huiswerk: In zeer zeldzame gevallen kunnen de intern begeleider of directie bijspringen. Als alle vervangingsopties ontoereikend blijken, kan het schoolbeleid inhouden dat de lesdag wordt ingekort of komt te vervallen. Uw kind krijgt dan huiswerk mee naar huis, zoals wettelijk is voorgeschreven. 5. Noodopvang en onze garantie: Bij onoverkomelijke problemen thuis door lesuitval, bieden wij noodopvang binnen een andere groep op school. Dit betreft opvang, geen les. Ondanks de huidige krapte op de arbeidsmarkt zetten wij ons volledig in om ongeplande lesuitval te minimaliseren, hoewel we dit helaas niet altijd 100% kunnen garanderen.
Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?
Groeperingsvormen
Hoe wordt de tijd op school besteed?
Leerjaar 1 en 2
Leerjaar 3 t/m 8
Ontdek Ons Team van Onderwijs Specialisten voor Optimale Leerlingontwikkeling
Taalontwikkeling en Rekenen: Expertise voor Elke Leerling
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Bij Openbare Basisschool De Hoekstee zetten we vol in op de taal- en rekenvaardigheden van onze leerlingen. Ons toegewijde team bestaat uit een intern begeleider, die fungeert als centraal aanspreekpunt voor alle leerlingenzorg. Daarnaast hebben diverse leerkrachten zich gespecialiseerd als taalspecialist, leesspecialist en specialist voor meer- en hoogbegaafde leerlingen. Dit schooljaar breiden we onze expertise verder uit met leerkrachten die worden opgeleid tot NT2-coördinator en coördinator burgerschap. Voor gespecialiseerde rekenondersteuning werken we samen met een rekencoördinator van een naburige school. Bovendien ontvangen we waardevolle ondersteuning van de Taalschool Meppel voor onze nieuwkomers, die deels uit het COA in Vledder komen. Indien nodig, kan onze intern begeleider een beroep doen op een orthopedagoog binnen ons samenwerkingsverband, wat extra ondersteuning biedt bij complexe zorgvragen. Dyslexie- en logopedische ondersteuning wordt ingeschakeld via externe specialisten na zorgvuldige indicatiestelling.
Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: De Kanjertraining Centraal
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
De sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen staat centraal met de effectieve Kanjertraining methode. Deze methode, die u kunt vinden op https://kanjertraining.nl, wordt zowel preventief als curatief toegepast in alle groepen, van onderbouw tot bovenbouw. De Kanjerlessen behandelen essentiële thema's zoals zelfbeeld, vriendschap, emotieregulatie, groepsdruk en pestpreventie. Twee keer per jaar meten we het welbevinden van onze leerlingen middels Kavas, een onderdeel van de Kanjermethode. De resultaten stellen ons in staat om ons aanbod te optimaliseren en tijdig extra interventies in te zetten. Daarnaast is een van onze teamleden gespecialiseerd als coördinator burgerschap. Samen met de directie waarborgt deze leerkracht de integratie van burgerschapsdoelen in ons curriculum, waaronder het Alles-in-1-programma en de Kanjerlessen. De voortgang wordt gemonitord via ons document Burgerschap.
Gedrag en Werkhouding: Zelfstandigheid Stimuleren
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Binnen onze groepen leren we kinderen actief om te gaan met uitgestelde aandacht door het gebruik van visuele hulpmiddelen zoals timetimers, stoplichten of speciale gebaren. Dit helpt leerlingen om zelfstandig te werken en te begrijpen wanneer ze de leerkracht kunnen benaderen. We besteden expliciet aandacht aan strategieën voor leerlingen die zelfstandig een vraag proberen op te lossen wanneer de leerkracht niet direct beschikbaar is. Tijdens procesevaluaties bespreken we hoe dit aspect succesvol is aangepakt, wat de zelfredzaamheid en zelfstandigheid van de kinderen versterkt. Hoewel we geen gedragsspecialist in huis hebben, beschikt ons team over collega's met ervaring in het speciaal onderwijs en een gespecialiseerde leerkracht voor M-SEN. Bij handelingsverlegenheid op het gebied van gedrag, schakelen we onze orthopedagoog in voor deskundige ondersteuning.
Motorische Ontwikkeling: Vroegtijdige Ondersteuning
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Alle leerlingen in groep 3 worden jaarlijks gescreend op hun motorische ontwikkeling door de gemeente. Leerlingen die hierbij een achterstand laten zien, ontvangen gerichte ondersteuning op school van een gespecialiseerde vakleerkracht. Deze vakleerkracht, ingehuurd door de gemeente, beschikt over de expertise om kinderen te helpen hun motorische vaardigheden te verbeteren. Deze proactieve aanpak zorgt ervoor dat eventuele ontwikkelingsachterstanden vroegtijdig worden aangepakt, wat bijdraagt aan een bredere ontwikkeling van onze leerlingen.
Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Samenwerking met Ouders
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Binnen Stichting Talent verrichten onze medewerkers in principe geen medische handelingen. Bij noodzakelijke medische zorg gedurende de schooldag, verzoeken we ouders deze te komen verlenen. Dit om de deskundigheid en verantwoordelijkheid bij ons personeel niet te excessief te belasten, aangezien zij hiervoor niet specifiek zijn opgeleid. Wij hebben leerlingen die deel uitmaken van het COA in Vledder, een opvanglocatie voor vluchtelingen met specifieke medische behoeften. Dit kan betekenen dat sommige leerlingen gedurende de schooldag medische handelingen nodig hebben. Ook in deze situaties vragen we ouders om de benodigde zorg te verlenen. Het COA biedt ondersteuning aan onze school bij eventuele uitdagingen. Voor het toedienen van medicatie kunnen ouders een verklaring ondertekenen. Leerkrachten behouden het recht om handelingen te weigeren waarvoor zij zich niet bekwaam achten.
Overzicht ondersteuning
Extra mogelijkheden op deze school
Op Maat Gemaakte Ondersteuning voor Elke Leerling op De Hoekstee
Ontwikkeling van Uitgebreide Ondersteuningsmogelijkheden
Het team
Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.
Onze Kwaliteitsborging en Schoolontwikkeling
Welke strategische doelen sturen ons schoolbeleid aan?
Hoe realiseren wij onze onderwijsdoelen en waarborgen wij kwaliteit?
Downloaden
Ontdek Ons Volledige Schoolplan HierOptimale Start voor Jonge Kinderen op Basisschool De Hoekstee
Toelichting van de school
Veelgestelde vragen
Welk extra aanbod is er voor jonge kinderen op Basisschool De Hoekstee?
Basisschool De Hoekstee biedt speciaal afgestemd extra aanbod voor de allerkleinsten. Dit omvat professionele kinderopvang en gerichte voor- en vroegschoolse educatie (VVE) via onze peuteropvang. Deze programma's zijn ontworpen om de ontwikkeling van uw kind te stimuleren en een vliegende start te garanderen.
Met welke partners werkt Basisschool De Hoekstee samen voor het jonge kind programma?
Wij geloven in sterke samenwerkingen om de beste zorg en educatie te bieden. Daarom werkt Basisschool De Hoekstee nauw samen met Kinderopvang Kaka. Deze samenwerking zorgt voor een optimale afstemming tussen opvang en onderwijs, wat essentieel is voor de ontwikkeling van jonge kinderen in Vledder en omgeving.