
Schoolweging
De schoolweging van De Wereldwijzer Vlaardingen is 38,64 , met een spreiding van 5,40 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 84,37% net onder de inspectienorm (85%) presteert de school zwakker dan vergelijkbare scholen (92,67%). De combinatie van een complexe leerlingpopulatie (schoolweging 38,64) en de wijktransformatie lijkt hier invloed te hebben. Positief is de stijging t.o.v. 2021-2022 (78,9%), mogelijk door gerichte taalinterventies.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Slechts 27,08% van de leerlingen haalt het streefniveau, ruim onder de signaleringswaarde (31,7%) en het vergelijkingsgemiddelde (44,71%). Dit hangt samen met de hoge schoolweging en het percentage praktijkgerichte schooladviezen. Opvallend is wel dat 62,5% van de leerlingen met praktijkadvies wél het fundamenteel niveau behaalt.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Opvallend veel praktijkgerichte adviezen: 37,5% praktijkonderwijs tegen 1,01% bij vergelijkbare scholen. Slechts 12,5% havo/vwo-advies (regio: 27,27%). De sterke focus op praktijk lijkt een antwoord op de lokale populatie: 62,5% van de adviezen liggen op vmbo-niveau of lager. Wel zien we een stijging in doorstroom naar havo/vwo in de uitstroomcijfers.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Wereldwijzer Vlaardingen | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Om de leerlingen en hun vorderingen goed te kunnen volgen, maken wij gebruik van toetsen. Naast de methodegebonden toetsen maken we ook gebruik van methodeonafhankelijke toetsen. Laatstgenoemde toetsen worden per schooljaar 2 keer afgenomen. Wij maken hiervoor gebruik van de volgende CITO toetsen: taal voor peuters, taal voor kleuters, rekenen voor kleuters, woordenschat, begrijpend lezen, spelling, rekenen/wiskunde, DMT en de AVI toetsen. De resultaten worden geanalyseerd op leerling-, groep- en schoolniveau. De gegevens worden gebruikt om de nieuwe groepsplannen/ handelingsplannen te maken voor de groepen en het beleid v de anschool aan te passen/uit te zetten.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Geen enkele leerling presteert onder advies (vs 11,81% landelijk). 89,47% zit op advies en 10,53% erboven. Dit sterke resultaat is bijzonder gezien de complexe populatie, en suggereert dat de school adviezen prudent formuleert. Het aansluitend monitoren van doorstroom (beschreven in het ondersteuningsplan) lijkt effectief.