
Schoolweging
De schoolweging van De Schakel Vlaardingen is 34,95 , met een spreiding van 6,10 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met **94,3%** van de leerlingen dat het fundamenteel niveau haalt, presteert De Schakel ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit is indrukwekkend gezien de hogere schoolweging, en benadrukt de toegankelijkheid van het basisonderwijs op deze school.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school behaalt met **49,3%** van de leerlingen het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de signaleringswaarde van 36,3%. Dit onderstreept de effectiviteit van het onderwijs voor de meer complexe leerlingenpopulatie. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 49,2%.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Opvallend is de **focus op havo en hoger**: 23,33% havo-advies en 3,33% vwo-advies, samen hoger dan regionale vergelijkingsscholen (16,07% havo, 18,61% vwo). Tegelijkertijd is het praktijkonderwijsadvies met 3,33% relatief hoog voor een niet-specialistische school (landelijk gemiddelde 1,01%). De brede adviesrange van praktijkonderwijs tot vwo reflecteert de diversiteit binnen de leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Schakel Vlaardingen | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
De school excelleert in **voorspellende adviezen**: slechts 2,27% van de leerlingen presteert onder advies (vs. 11,81% landelijk). Maar liefst 81,82% zit op advies, wat wijst op accuratere plaatsing. De combinatie van een hoog percentage op-advies (boven regionaal gemiddelde van 62,93%) en lage onderadvisering onderstreeut de kwaliteit van het adviesproces.
Sociale ontwikkeling
Op De Schakel willen we dat elk kind zich veilig voelt. Op De Schakel leren we kinderen dat iedereen ertoe doet. De ander is goed en welkom, ongeacht achtergrond of mogelijkheden. We leren kinderen samen leven. Door samen te leren, werken en ontwikkelen leren ze omgaan met anderen. Werkvormen nodigen uit tot samenwerken. Op De Schakel is elk kind welkom; we verwijzen liefst niet naar een andere vorm van onderwijs. We werken toe naar inclusie. Ieder kind heeft het recht erbij te horen. Ieder kind is verantwoordelijk voor zichzelf, voor materiaal en omgeving maar vooral ook voor de ander. Omzien naar elkaar, rekening houden met elkaar maakt dat je die verantwoordelijkheid zichtbaar maakt en kunt waarmaken. Als we iets zien gebeuren wat niet past bij onze waarden dan spreken we de ander daarop aan. Ieder heeft daarin een rol. Op De Schakel leren we kinderen respect voor anderen en materialen. We zijn zuinig op mensen, houden rekening met anderen, respecteren wie de ander is. Maar ook respect voor de omgeving en materialen is van belang. LEES MINDER
Respect voor de ander
Samen leren leven
Verantwoordelijkheid
Wat is de werkwijze van De Schakel voor sociale ontwikkeling?
De Schakel gebruikt de methode ZIEN om de sociale kaart van de school te vullen. Ook kinderen worden gevraagd deze lijsten in te vullen. De resultaten worden gebruikt om de juiste interventies te plegen. Daarnaast werkt De Schakel met de methode Leefstijl, waarbij basisafspraken zijn vastgelegd in een 'grondwet' die zichtbaar in het gebouw hangt. Ook zijn er leerlingen uit de bovenbouw opgeleid tot mediatoren, die kinderen begeleiden bij het samen oplossen van conflicten.
Welke registratievorm(en) gebruikt De Schakel om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Schakel gebruikt ZIEN om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Schakel?
De Schakel gebruikt de methode Leefstijl voor sociaal-emotioneel leren.