De Meule
Molenstraat 21
5914 XS Venlo

Schoolweging

Schoolweging
31.19
Spreiding
6.65

De schoolweging van De Meule is 31,19 , met een spreiding van 6,65 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 99,46% van de leerlingen op het fundamenteel niveau overtreft De Meule ruimschoots de inspectienorm (85%) en het vergelijkingsgemiddelde (95,23%). Dit toont aan dat alle leerlingen, ongeacht achtergrond, de essentiële basisvaardigheden beheersen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

63,98% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen,显著超het inspectiedoel van 43,5% en het vergelijkingsgemiddelde van 55,36%. Deze prestatie is opmerkelijk gezien de complexe leerlingenpopulatie en benadrukt de kwaliteit van het maatwerkonderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen leggen nadruk op theoretische doorstroom: 19,05% havo/vwo en 19,05% vwo, tegen 10,93% en 18,61% bij vergelijkbare scholen. Praktijkonderwijsadviezen ontbreken volledig (vs. 1,01% regionaal). De combinatie vmbo-(g)t/havo vormt met 28,57% het grootste deel, wat past bij de gemengde populatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe MeuleGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
193

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Om de ontwikkeling van de kinderen te volgen gebruiken we de tussenresultaten vanuit het volgsysteem van CITO. Dit levert een bijdrage aan het grotere geheel, om kinderen goed in kaart te brengen, hun ontwikkeling te volgen en het aanbod goed af te kunnen stemmen. Tevens gebruiken we methode gebonden toetsen en niet te vergeten de observatie van de leerkrachten. Juist de waarnemingen van de professional vormen een essentiële meerwaarde voor het kind. De leerkracht kent het kind goed en speelt in op individuele behoeften. De opbrengsten van CITO bieden ook de mogelijkheid om te monitoren op school- en groepsniveau. Voor groep 7 maken we ook nog gebruik van de 'AMN Aansluiting'. Hierbij wordt naar de brede kind ontwikkeling gekeken, met het oog op het voortgezet onderwijs. Er wordt dus breder gekeken dan enkel naar de cognitieve vaardigheden. De opbrengsten worden uitgebreid geanalyseerd en besproken met de betreffende leerkracht. Dat leidt dan weer tot een passend plan van aanpak voor de groep en de individuele kinderen, daar waar dat nodig is.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Een opvallend hoog percentage (37,5%) presteert onder advies, ruim boven het landelijk gemiddelde (11,81%). Dit kan samenhangen met de complexe populatie. Desalniettemin scoort 12,5% boven advies, wat aansluit bij het beleid om ontwikkelkansen maximaal te benutten, zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.

Sociale ontwikkeling

We hebben met de Vreedzaam een goed, breed en passend basisaanbod voor het ontwikkelen van sociaal-emotionele competenties en burgerschapsontwikkeling (dit wordt aansluitend uitgebreider omschreven). In alle klassen wordt op dezelfde manier gewerkt, gelden dezelfde regels en worden leerlingen op dezelfde manier aangesproken. Ook wordt in alle groepen dagelijks coöperatief gewerkt. De school is als het ware een oefenplaats. We toetsen de effecten van ons aanbod in groep 1 tot en met 8 twee keer per jaar met de SEO module uit Leerling in Beeld. De uitkomsten daarvan worden geanalyseerd en met de leerkracht besproken door de teamleider. Bij de kleuters gebruiken we hiervoor ook twee keer per jaar- de observatielijsten van KIJK! Daarnaast is er 1x in de 2 jaar een tevredenheidsonderzoek, waarbij ook gekeken wordt naar de sociaal-emotionele kenmerken. Dat doen we d.m.v. WMK. Op dit moment zijn er geen specifieke aandachtspunten die uit de toetsen en/of onderzoeken naar voren zijn gekomen. Burgerschap vormt een essentieel onderdeel van het onderwijs op basisschool de Meule. We geloven dat het ontwikkelen van sterke burgerschapsvaardigheden cruciaal is voor het creëren van een inclusieve en verantwoordelijke samenleving. Op onze school streven we ernaar om burgerschap op een brede manier vorm en inhoud te geven. Dit betekent dat we niet alleen de theoretische kennis over burgerschap aanbieden, maar ook actieve participatie en persoonlijke groei stimuleren. In de klas besteden we aandacht aan verschillende aspecten van burgerschap, zoals democratie, gelijkheid, diversiteit en sociale verantwoordelijkheid. Door middel van interactieve lessen en groepsdiscussies leren onze leerlingen om verschillende perspectieven te waarderen en respectvol met elkaar om te gaan. We moedigen hen aan om hun eigen stem te ontwikkelen en op te komen voor wat zij belangrijk vinden. Buiten het klaslokaal bieden we tal van mogelijkheden voor praktische toepassing van burgerschapsvaardigheden. Onze leerlingen nemen deel aan maatschappelijke projecten, zoals het helpen van lokale goede doelen en het organiseren van evenementen voor de gemeenschap. Op die manier leren ze de waarde van vrijwilligerswerk en het belang van actieve betrokkenheid bij de samenleving. Bij de Meule geloven we ook sterk in het bevorderen van een positief schoolklimaat, waarin iedereen zich veilig en gerespecteerd voelt. We hebben een anti-pestbeleid en organiseren regelmatig activiteiten die tolerantie, empathie en samenwerking bevorderen. Kinderen kunnen en mogen meebeslissen over bepaalde zaken die zich binnen de school afspelen. Daarvoor hebben we een leerlingenraad. Door onze brede benadering van burgerschap, hopen we onze leerlingen te inspireren om betrokken, verantwoordelijke en actieve burgers te worden. We willen dat ze de vaardigheden ontwikkelen om bij te dragen aan een rechtvaardige en inclusieve samenleving, zowel nu als in de toekomst. LEES MINDER

Burgerschap

Waarden en normen

Respect

Wat is de werkwijze van De Meule voor sociale ontwikkeling?

De aanpak van de methode 'Vreedzaam' is leidend bij De Meule. Omdat ook ouders actief betrokken worden, wordt de visie breed uitgedragen. Het streven is dat positief gedrag ook buiten de school een positief effect heeft. De opbrengsten worden vastgelegd met Leerling in Beeld. Er zijn momenteel geen bijzondere aandachtspunten op dit gebied.

Welke registratievormen gebruikt De Meule om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Meule gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kijk!, Sociaal Emotionele Vragenlijst, WMK (leerling tevredenheidsonderzoek).

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Meule?

De Meule gebruikt de methode 'Vreedzame school' voor sociaal-emotioneel leren.