De Meule in Venlo

Het team van De Meule in Venlo

Current section: team
Molenstraat 21
5914 Venlo

Zie hier hoe het team van De Meule is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van De Meule. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past De Meule bij jullie?

Ontdek hoe goed De Meule bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij De Meule zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 80% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.5% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (80%)
Man (20%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.5%)
Man (17.5%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij De Meule. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (3.8%)
25-35 jaar (11.5%)
35-45 jaar (19.2%)
45-55 jaar (30.8%)
55-65 jaar (30.8%)
&ge;65 jaar (3.8%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.5%)
25-35 jaar (25.1%)
35-45 jaar (26%)
45-55 jaar (20.7%)
55-65 jaar (17.5%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij De Meule werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (80%)
Direct ondersteunend personeel (12%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (8%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor De Meule gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Bevordering van het taalgebruik
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Verzekeren van Continuïteit: Ons Vervangingsbeleid op De Meule

Op Basisschool De Meule zetten we ons dagelijks in voor een stabiele leeromgeving. Voor het invullen van vacatures en het waarborgen van onderwijs bij afwezigheid van personeel, maken we gebruik van een eigen vervangerspool. Deze pool is bedoeld om gekwalificeerde leerkrachten, die verbonden zijn aan onze stichting, snel inzetbaar te maken voor vervanging. Momenteel ervaren we, net als veel andere onderwijsinstellingen, de uitdagingen van de huidige arbeidsmarkt. Dit betekent dat het aantal beschikbare leerkrachten in onze pool beperkt is, waardoor het invullen van alle vervangingen een grote uitdaging vormt. Om deze reden lossen we verlof- en ziektegevallen zoveel mogelijk intern op. Daarnaast is er een externe vervangerspool beschikbaar, echter ook hier is de beschikbaarheid momenteel zeer beperkt. Deze landelijke krapte op de arbeidsmarkt heeft directe gevolgen voor onze dagelijkse praktijk. Het is helaas niet altijd mogelijk om elke afwezige leerkracht te vervangen, wat soms leidt tot de noodzaak om klassen tijdelijk naar huis te sturen. Dit laatste middel wordt enkel ingezet wanneer alle andere opties zijn uitgeput. We onderzoeken continu creatieve oplossingen om het onderwijs zo min mogelijk te verstoren. Denk hierbij aan het samenvoegen van klassen, het inschakelen van parttimers voor extra uren, het inzetten van onderwijsassistenten of teamleiders voor de klas, of het verdelen van leerlingen over andere groepen. Hoewel deze maatregelen niet ideaal zijn, garanderen ze wel dat de continuïteit van het onderwijs zoveel mogelijk gewaarborgd blijft.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De Meule beschikt over een vakleerkracht gym. Zij geeft les aan alle groepen. Tevens heeft zij de opleiding Motorisch Remedial Teaching gevolgd. Hierdoor kan zij op tijd ingrijpen als kinderen opvallen in de gymles. In kleine groepjes wordt met deze kinderen extra geoefend.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Ontdek Ons Team van Onderwijsspecialisten voor Extra Ondersteuning op Basisschool De Meule

6

Verbeter uw Kind's Taal- en Rekenniveau met Onze Experts

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider: Coördinatie en Ondersteuning
Rekenspecialist: Verdieping en Begeleiding
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid: Talentontwikkeling
Taalspecialist: Taalvaardigheid en Begrip
Logopedist: Spraak- en Communicatieontwikkeling
Ambulant Begeleider Taalbrug: Specifieke Taalondersteuning

Toelichting van de school:

Op Basisschool De Meule werken onze toegewijde specialisten nauw samen om de leerontwikkeling van elk kind te optimaliseren. Onze vakexperts bieden gerichte ondersteuning aan leerkrachten. Dit zorgt voor een gestroomlijnd onderwijsproces waarbij leerkrachten continu worden bijgeschoold en ondersteund in hun dagelijkse praktijk. Zo garanderen we dat uw kind de best mogelijke begeleiding krijgt op alle leergebieden.

2

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige en Stimulerende Leeromgeving

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider: Welzijn en Ontwikkeling
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid: Sociale Integratie

Toelichting van de school:

Bij De Meule zetten we ons in voor de brede ontwikkeling van uw kind, inclusief het sociaal-emotionele welzijn. Onze specialisten bieden hierin deskundige begeleiding. We maken gebruik van geavanceerde methodieken zoals de SEO-module binnen Leerling in Beeld (Cito) en het tevredenheidsonderzoek (WMK). Deze tools helpen ons om de behoeften van elk kind te signaleren en proactief in te spelen op hun persoonlijke groei.

2

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Stimuleren van Leerinzet

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider: Begeleiding en Coaching
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid: Strategische Ondersteuning

Toelichting van de school:

Onze onderwijsspecialisten bieden essentiële begeleiding en ondersteuning aan collega-leerkrachten, waardoor zij weer optimaal de kinderen kunnen coachen. Deze samenwerking bevordert een positieve leeromgeving. Kinderen die extra ondersteuning nodig hebben op het gebied van gedrag, werkhouding of taakaanpak, kunnen ook direct begeleid worden door onze deskundigen. Dit zorgt voor een op maat gemaakte aanpak voor succes.

6

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actieve en Gezonde Kinderen

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider: Bewegingsstimulering
Remedial Teacher: Fijne en Grove Motoriek
Ergotherapeut: Praktische Vaardigheden
Logopedist: Ademhaling en Coördinatie
Vakdocent Gymnastiek: Sport en Spel
MRT (Medisch Revalidatie Team): Herstel en Preventie

Toelichting van de school:

De Meule investeert in de motorische en lichamelijke ontwikkeling van alle leerlingen. Onze gespecialiseerde teamleden bieden gerichte begeleiding aan zowel leerkrachten als kinderen. Door de expertise van deze specialisten kunnen wij een breed scala aan activiteiten en ondersteuning aanbieden, wat bijdraagt aan een gezonde levensstijl en optimale fysieke ontwikkeling van uw kind.

1

Medische Handelingen en Persoonlijke Verzorging: Veiligheid voorop

Beschikbare specialisten:

BHV'er (Bedrijfshulpverlener): Eerste Hulp en Veiligheid

Toelichting van de school:

De veiligheid en het welzijn van uw kind staan voorop op Basisschool De Meule. Onze getrainde BHV'ers zijn essentieel voor het bieden van directe hulp. Zij zijn gekwalificeerd om situaties snel in te schatten en de nodige zorg te verlenen, zodat uw kind zich altijd veilig en verzorgd voelt binnen onze schoolmuren.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
17
Totaal specialisten
17
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Gymlokaal
Podium
Twee pleinen met specifieke speelmogelijkheden
Leerplein groep 1/2
Kinderdagverblijf

Optimale Leerlingondersteuning op Basisschool De Meule

Ons Toegewijde Ondersteuningsbeleid Uitgelegd

Basisschool De Meule zet zich volledig in voor elk kind. Wij bieden onderwijs aan leerlingen voor wie wij de benodigde zorg en begeleiding kunnen garanderen. Dit doen we door te beoordelen of de leerling past binnen de bestaande groep en of onze leerkrachten de optimale aandacht kunnen bieden. Onze school hanteert duidelijke grenzen; wanneer de zorgvraag van een kind, de groepsdynamiek of de capaciteiten van de leerkracht in het geding komen, zullen wij dit open communiceren. In dergelijke situaties adviseren wij proactief over passende alternatieven, zoals regulier of speciaal basisonderwijs elders. Met specifieke expertise op het gebied van anderstalige nieuwkomers, excelleert Basisschool De Meule in het succesvol opvangen en begeleiden van deze leerlingen. Wij creëren een inclusieve omgeving waarin taalbarrières worden overwonnen en academische groei wordt gestimuleerd. Toekomstgerichte Ontwikkeling van Extra Ondersteuning Onze toegewijde leerkrachten blijven zich continu professionaliseren en ontwikkelen. Dit stelt ons in staat om de ondersteuning steeds beter af te stemmen op de individuele behoeften van elke leerling. We zijn gestart met een innovatief traject gericht op zelfregie, waarbij leerlingen leren zelf aan te geven wat ze willen leren, welke middelen ze daarvoor nodig hebben en hoe ze dit willen aanpakken. Deze gefocuste aanpak zorgt voor een effectievere en meer persoonsgerichte begeleiding. Voor een gedetailleerd overzicht van ons ondersteuningsaanbod en onze capaciteiten, verwijzen wij u graag naar ons Schoolondersteuningsprofiel. Hierin vindt u uitgebreide informatie over wat wij als school wel en niet kunnen bieden op het gebied van extra zorg.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Kwaliteitszorg op Basisschool De Meule: Ons Schoolplan en Visie

Wat zijn de kernambities van ons schoolplan?

Op Basisschool De Meule zetten we vol in op continue kwaliteitsverbetering van ons onderwijs. Dit uit zich in een gestroomlijnde aanpak van lesgeven, waarbij we bijvoorbeeld streven naar een uniforme instructiemethode voor alle groepen. De prestaties in kernvakken zoals rekenen en taal worden nauwgezet gemonitord en periodiek besproken met ons toegewijde team van leerkrachten. Ook op bestuursniveau evalueren we de onderwijsresultaten om onze strategische doelen te waarborgen. Naast de cognitieve ontwikkeling besteden we veel aandacht aan de sociaal-emotionele groei van elk kind. Door middel van trendanalyses brengen we de leerresultaten over langere periodes in kaart. Dit biedt waardevolle inzichten voor de verdere ontwikkeling van onze school en stelt ons in staat om gezamenlijk plannen te maken die leiden tot betere leerresultaten. Het bevordert een gedeelde visie binnen het team en zorgt voor een breed gedragen aanpak, waarbij we verbeteringen duurzaam borgen. De professionele ontwikkeling van onze leerkrachten is een essentieel onderdeel van ons kwaliteitsbeleid. Leren van en met elkaar staat centraal, zowel individueel als in teamverband. Onze leerkrachten worden continu geschoold via trainingen en cursussen die door de stichting worden aangeboden, aangevuld met individuele opleidingsmogelijkheden. Hierbij wordt altijd de schoolontwikkeling als leidraad genomen, zodat de aangeleerde kennis en vaardigheden direct bijdragen aan ons onderwijs. Taalontwikkeling is een rode draad die door de gehele school loopt. Dit is cruciaal, niet alleen vanwege de aanwezigheid van anderstalige leerlingen, maar ook omdat uit onderzoek blijkt dat de taalvaardigheid in Noord-Limburg aandacht behoeft. Taal is een fundamentele basisvaardigheid. Door dagelijks bewuste aandacht te schenken aan taalontwikkeling, van groep 1 tot en met groep 8, versterken we deze vaardigheid bij alle kinderen. Een speciale taalklas biedt extra ondersteuning aan leerlingen die dat nodig hebben. Recentelijk hebben we succesvol nieuwe methodes voor spelling, taal en voortgezet lezen geïmplementeerd. Deze vernieuwingen hebben direct een positief effect laten zien op de leerresultaten. Ook onze aangepaste aanpak voor begrijpend lezen toont significante verbeteringen in de opbrengsten. We streven ernaar dit positieve effect verder te versterken door deze methodes consistent toe te passen. Momenteel werken we actief aan het bevorderen van 'eigenaarschap' bij onze leerlingen. Dit initiatief is erop gericht om kinderen meer verantwoordelijkheid te geven voor hun eigen leerproces, wat de intrinsieke motivatie stimuleert en het leerrendement verhoogt. We integreren hierbij de unieke talenten van elk kind. Naast individuele kindgesprekken introduceren we weektaken, om leerlingen meer inzicht en invloed te geven op hun leerpad. Eigentijds onderwijs is een prioriteit voor de komende periode. We onderzoeken voortdurend wat kinderen nodig hebben en hoe we dit het beste kunnen aanbieden, gebruikmakend van moderne middelen zoals digiborden, tablets en wetenschap- en techniekmaterialen. Deze middelen worden ingezet als instrumenten om kinderen optimaal voor te bereiden op de toekomst. Daarnaast besteden we veel aandacht aan samenwerkend leren. Kinderen leren van en met elkaar, dagelijks, door gebruik te maken van elkaars sterke punten. Door innovatieve organisatiemodellen, zoals coöperatieve werkvormen, stimuleren we samenwerkingsvaardigheden en bieden we kinderen de ruimte om deze te ontwikkelen. Dit principe is zichtbaar in de gehele school. Tot slot is er ruime aandacht voor burgerschapsvorming. Hoewel dit een relatief nieuw curriculumonderdeel is, is de focus op de ontwikkeling van onze leerlingen tot verantwoordelijke burgers altijd al een kernwaarde geweest. Met de methode 'Vreedzaam' integreren we diverse aspecten van burgerschap in ons dagelijks onderwijs en zorgen we voor een gestructureerde aanpak van sociaal-emotionele ontwikkeling.

Welke methodes en strategieën verhogen de leerresultaten?

Ons schoolplan bevat concrete doelen, gekoppeld aan een robuust monitoringsysteem waarmee we de voortgang van onze onderwijsdoelen nauwkeurig volgen. Deze monitoring heeft aangetoond dat de inzet van de rekenmethodes 'Bareka' en 'Met Sprongen Vooruit' een positieve impact heeft op de leerresultaten van onze leerlingen. De succesvolle implementatie van nieuwe methodes voor spelling, taal en voortgezet lezen heeft eveneens geleid tot merkbaar hogere opbrengsten. We verwachten dat dit positieve effect zich verder zal doorzetten naarmate leerlingen langer met deze methodes werken. Ditzelfde geldt voor onze vernieuwde aanpak van begrijpend lezen, die eveneens heeft geleid tot significant betere resultaten. Het bevorderen van eigenaarschap bij leerlingen is een doorlopend proces dat we gefaseerd verder ontwikkelen. Kindgesprekken en het versterken van executieve vaardigheden vormen hierbij de kerncomponenten, die we nu verder integreren met weektaken voor de kinderen om hun leerproces te verrijken. Hoewel de specifieke monitoring van burgerschapsvorming nog in ontwikkeling is, blijft het een belangrijk aandachtspunt binnen ons onderwijsbeleid.

Ontwikkeling van het Jonge Kind bij Basisschool De Meule

Toelichting van de school

Bij Basisschool De Meule in Venlo bieden we uitstekende mogelijkheden voor de ontwikkeling van jonge kinderen. Een groot deel van onze leerlingen maakt gebruik van de naschoolse opvang en peuteropvang van De Herberg (Spring), gevestigd in hetzelfde gebouw. Dit zorgt voor een naadloze overgang tussen school en opvang. Daarnaast onderhouden we sterke samenwerkingsverbanden met andere gerenommeerde kinderopvangorganisaties zoals 'van Harte', 'Villa Kabelbont', 'Opvang Rudolf Steiner' en Korein. Dit brede netwerk garandeert kwalitatieve opvang en educatie voor elk kind in Venlo. Onze school is trots op haar status als VVE-locatie (Voor- en Vroegschoolse Educatie). Voor kinderen die daarvoor geïndiceerd zijn, werken we volgens een gestandaardiseerd overdrachtsprotocol. Dit protocol is gezamenlijk vastgesteld door de kinderopvangorganisaties, onze school en de gemeente Venlo.

Veelgestelde vragen

Welk extra aanbod heeft Basisschool De Meule voor jonge kinderen?

Basisschool De Meule biedt diverse extra programma's voor jonge kinderen, gericht op een optimale start. Ons VVE-programma is speciaal ontworpen om de taalontwikkeling en cognitieve vaardigheden te stimuleren bij kinderen die daar baat bij hebben. We werken nauw samen met erkende kinderopvangpartners om een doorgaande leerlijn te garanderen. Dit alles draagt bij aan een veilige en stimulerende omgeving waarin jonge kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen.

Basisschool De Meule biedt diverse extra programma's voor jonge kinderen, gericht op een optimale start. Ons VVE-programma is speciaal ontworpen om de taalontwikkeling en cognitieve vaardigheden te stimuleren bij kinderen die daar baat bij hebben. We werken nauw samen met erkende kinderopvangpartners om een doorgaande leerlijn te garanderen. Dit alles draagt bij aan een veilige en stimulerende omgeving waarin jonge kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen.

Met welke partners werkt Basisschool De Meule samen voor het jonge kind?

Voor het jonge kind werkt Basisschool De Meule samen met diverse kwalitatieve kinderopvangorganisaties. Een belangrijke partner is 'De Herberg' (Spring), die gevestigd is in hetzelfde pand als onze school. Daarnaast onderhouden we contacten met 'van Harte', 'Villa Kabelbont', 'Opvang Rudolf Steiner' en Korein. Deze samenwerkingen zorgen ervoor dat we een breed scala aan opvang- en educatieve diensten kunnen aanbieden, afgestemd op de behoeften van elk kind en gezin in Venlo.

Voor het jonge kind werkt Basisschool De Meule samen met diverse kwalitatieve kinderopvangorganisaties. Een belangrijke partner is 'De Herberg' (Spring), die gevestigd is in hetzelfde pand als onze school. Daarnaast onderhouden we contacten met 'van Harte', 'Villa Kabelbont', 'Opvang Rudolf Steiner' en Korein. Deze samenwerkingen zorgen ervoor dat we een breed scala aan opvang- en educatieve diensten kunnen aanbieden, afgestemd op de behoeften van elk kind en gezin in Venlo.

Team | De Meule in Venlo | [2025] Schoolregister