Basisschool De Klingerberg

De resultaten van Basisschool De Klingerberg in Venlo

Current section: resultaten
Klingerbergsingel 2
5925 AC Venlo

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Basisschool De Klingerberg, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Schoolweging van Basisschool De Klingerberg

Schoolweging
36.77
Spreiding
6.02

De schoolweging van De Klingerberg is 36,77 , met een spreiding van 6,02 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Hoe goed past Basisschool De Klingerberg bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool De Klingerberg bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel niveau

85,83% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Toch scoort de school lager dan vergelijkbare instellingen (92,10%), wat mogelijk samenhangt met de hogere schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

28,33% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat onder de signaleringswaarde van 32% ligt. De school loopt hierin achter op vergelijkbare scholen (45,39%). Dit past bij de complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 36,77).

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van Basisschool De Klingerberg?

De adviezen zijn gebalanceerd tussen theoretische richtingen: 27,27% vmbo-(g)t, 27,27% havo en 27,27% vwo. Dit is hoger dan het regionale gemiddelde voor havo (16,07%) en vwo (18,61%). Praktijkonderwijs komt met 9,09% vmbo-k voor, vergelijkbaar met de regio (9,17%). De brede adviesrange sluit aan bij de grote spreiding in de schoolweging (6,02).

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsDe KlingerbergGemeente AmsterdamNederland
199.71

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
127

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Onze school beschikt over een systeem van leerlingenzorg, dat gekenmerkt wordt door een samenhangend pakket van maatregelen voor plaatsing, het volgen van de ontwikkeling van kinderen en het geven van specifieke begeleiding bij geconstateerde onderwijsleerproblemen. De leraar is hierbij de eerst verantwoordelijke voor de zorg aan kinderen in de groep. Tevens zien wij de leerkracht als de aangewezen persoon om gedrag van leerlingen positief te kunnen beïnvloeden. We zoeken steeds naar aanpassingen van het leerkracht-handelen, die groei van een leerling mogelijk maken. Het systematisch volgen van de ontwikkeling en vorderingen van het kind vindt plaats middels het afnemen van methode afhankelijke en tenminste twee keer per jaar van methodeonafhankelijke toetsen. Onze school gebruikt hiervoor CITO Leerling in Beeld. In groep 8 nemen we tevens de CITO Leerling in Beeld doorstroomtoets af. De toets resultaten zijn centraal geregistreerd in leerlingprofielen en groepsprofielen. Twee keer per jaar maken we een uitgebreide analyse van onze resultaten op schoolniveau, groepsniveau en leerlingniveau. Daarnaast bespreekt de leerkracht tenminste twee keer per jaar de ontwikkeling van alle kinderen in een zogenaamd “analysegesprek” met de teamleider. Ook is er wekelijks contact tussen de teamleider en de leraren. De leraar en de teamleider analyseren op systematische wijze eventuele hulpvragen van kinderen. Hiertoe worden zo nodig diagnostische toetsen afgenomen, eventueel in samenwerking met onze orthopedagoog en/of externe expertise vanuit de bovenschoolse zorg en/of het Begeleidingscentrum voor Onderwijs en Opvoeding (BCO). Indien de hulpvragen van dien aard zijn dat er een individueel handelingsplan en/of verdiept onderzoek noodzakelijk lijkt, kan de teamleider de leerling inbrengen in een multidisciplinaire leerlingbespreking (ook wel consultatie genoemd). Voor kinderen die speciale zorg nodig hebben stelt de leerkracht i.s.m. de teamleider een HGPD/OPP op. Hierin staat de voorgeschiedenis, verklaringsgebieden, ondersteuningsbehoeften, weging, doelen op korte en lange termijn, evaluatie en uitstroom. De ontwikkeling van een zorgleerling wordt nauwgezet gevolgd en bijgehouden via Parnassys. Hierin staan alle activiteiten die voor deze individuele leerling zijn uitgevoerd. Daarnaast wordt van elke leerling een leerling-dossier bijgehouden. Soms komt het voor dat wij als school bij een leerling, ondanks alle inspanningen, toch niet voldoende aansluiten bij de onderwijsbehoefte van de leerling dan wordt bekeken hoe en op welke plek een leerling het beste geholpen kan worden. De Commissie Bovenschoolse Ondersteuning (CBO) bekijkt na deskundig onderzoek of een plaatsing binnen het Speciaal Basis Onderwijs (SBO) of elders noodzakelijk is. Wanneer de basisschool speciaal onderzoek (bijvoorbeeld intelligentieonderzoek, persoonlijkheidsonderzoek, dyslexieonderzoek) nodig vindt om te kunnen blijven aansluiten bij de mogelijkheden van uw kind, kan de basisschool dit onderzoek laten uitvoeren door de orthopedagoog die we inhuren of een extern bureau. De kosten voor dit onderzoek worden dan door de school betaald. Als u zelf wilt dat speciaal onderzoek wordt uitgevoerd, maar de school vindt dit niet nodig, dan kan de school u adviseren waar u dit onderzoek kunt laten uitvoeren, maar draagt u als ouder de kosten. Dit staat verder uitgebreid beschreven in het schoolondersteuningsplan. (SOP)

Zitten de oud-leerlingen van Basisschool De Klingerberg in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend is het hoge percentage leerlingen dat boven advies presteert (50% vs. 25,27% landelijk). Echter, 27,78% zit onder advies – ruim boven het landelijk gemiddelde (11,81%). Deze polarisering reflecteert mogelijk de grote verschillen in leerlingenpopulatie. De school benadrukt in het schoolplan extra monitoring voor risicoleerlingen.

Sociale ontwikkeling

Bs de Klingerberg is trots op haar veilig pedagogisch klimaat binnen de school. Kinderen komen graag naar school en voelen zich over het algemeen veilig en competent. Leidend voor het team zijn daarin: Van en met elkaar leren We gaan respectvol met elkaar om Fouten maken moet We kijken naar kansen en mogelijkheden Deze kernwaarden komen niet voort uit een methodiek, maar is het gevolg van een basishouding bij het team die erop gericht is dat kinderen pas tot leren kunnen komen wanneer het welbevinden goed is. Een keer per jaar wordt de genormeerde toets Sociaal Emotioneel Functioneren van Leerling in Beeld afgenomen om zorgsignalen t.a.v. de sociaal emotionele ontwikkeling in kaart te brengen. Daarnaast heeft het team voor de gemeenschappelijke ruimtes gedragsverwachtingen ontwikkeld, waarbij we op een positieve manier leerlingen aanspreken op gedrag en hierin dezelfde eenduidige taal spreken. LEES MINDER

Van en met elkaar leren en Fouten maken moet

We gaan respectvol met elkaar om

We kijken naar kansen en mogelijkheden

Wat is de werkwijze van Basisschool De Klingerberg voor sociale ontwikkeling?

De kernwaarden van Basisschool De Klingerberg zijn bepaald door het team in samenspraak met kinderen en ouders. Deze visie wordt dagelijks uitgedragen en is een manier van leven op de Klingerberg. De werkgroep 'Pedagogische Huisstijl' onderzoekt de doorgaande lijn in het pedagogisch handelen en wil een kwaliteitskaart ontwikkelen met de pedagogische huisstijl erin. Eigenenaarschap wordt breed gedragen en de school werkt intensief aan de professionele cultuur. De methode wordt cyclisch gebruikt én als bronnenboek bij verschillende thema's. Er wordt dagelijks geobserveerd en geregistreerd en dit wordt besproken in kindgesprekken en in het portfolio.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool De Klingerberg om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool De Klingerberg gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kijk! en Leerling in Beeld Sociaal Emotioneel Functioneren.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool De Klingerberg?

Basisschool De Klingerberg gebruikt SOEMO-kaarten als methode voor sociaal-emotioneel leren.