
Schoolweging
De schoolweging van Beekvliet is 29,02 , met een spreiding van 6,06 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
97,2% van de leerlingen beheerst het fundamentele niveau, ver boven de landelijke norm van 85%. Dit excellente resultaat – 0,7 procentpunt hoger dan vergelijkbare scholen – onderstreept de focus op basisvaardigheden in het pedagogisch beleid.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
64,3% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde van 50,1% en 3,1 procentpunt hoger dan het vergelijkingsgemiddelde. Dit reflecteert een effectieve didactische aanpak voor verdiepend leren, zoals beschreven in het schoolondersteuningsplan.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Opvallend is het hoge percentage vwo-adviezen (43,3%), bijna drie keer zo hoog als bij soortgelijke scholen (18,6%). Het aandeel praktijkgerichte adviezen (vmbo-b: 10%) sluit aan bij de schoolweging. De adviesverdeling benadrukt de theoretische focus, met 70% van de adviezen in havo/vwo-niveaus.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Beekvliet | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Op De Hoeksteen worden de tussentijdse toetsen gebruikt om de leerling middels een methode onafhankelijke toets te kunnen volgen. Waar bevindt de leerling zich in haar/zijn ontwikkeling en welk leerstofaanbod heeft het voor de volgende periode nodig? De school toetst het beheersingsniveau van de aangeboden leerstof en kijkt of er voldoende vooruitgang is geboekt in het ontwikkelingsproces. De gemaakte toetsen worden geanalyseerd. Zo nodig wordt op basis van de resultaten het onderwijsaanbod bijgesteld naar de mogelijkheden van de leerling. We communiceren de ontwikkelingen naar de ouders via gesprekken, rapportages en opgestelde individuele plannen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
15% van de leerlingen presteert onder advies (iets hoger dan landelijk 11,8%), terwijl 70% op niveau blijft. Deze cijfers onderstrepen het belang van de doorlopende begeleiding, waaronder de 'voortgezet onderwijs checks' die de school halfjaarlijks uitvoert.
Sociale ontwikkeling
Leren is ontdekken wat je nog niet wist, onthouden van kennis en groeien op sociaal en emotioneel gebied. Dit leren kan alleen in een veilige leeromgeving. Een omgeving waar je gezien en gehoord wordt, waar je mag zijn wie je bent en waar je samen beslissingen kunt nemen en conflicten kunt oplossen. Wat helpt is dat we dezelfde taal spreken. Dat we van elkaar weten wat we bedoelen en wat de regels zijn. De methode Vreedzame School helpt ons daarbij. LEES MINDER
Je wordt gehoord en gezien
Je mag zijn wie je bent
Je bent onderdeel van de groep
Wat is de werkwijze van Basisschool De Hoeksteen voor sociale ontwikkeling?
Basisschool De Hoeksteen gebruikt de methode Vreedzame School vanaf groep 1. In alle groepen staan dezelfde thema's centraal en er worden verschillende werkvormen gebruikt, zoals groepsgesprekken, samenwerkopdrachten, expressie en presentatie. Ouders worden betrokken door middel van kletskaarten die aan het eind van elke periode mee naar huis gaan.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool De Hoeksteen om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool De Hoeksteen gebruikt de Sociaal Emotionele Vragenlijst om sociale opbrengsten in kaart te brengen.