De Plataan
Wijkermeerweg 1
1951 AH Velsen-Noord

Schoolweging

Schoolweging
35.82
Spreiding
5.44

De schoolweging van De Plataan Velsen-Noord is 35,82 , met een spreiding van 5,44 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

89.91% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruim boven de inspectienorm van 85%. Toch ligt dit percentage 3.05% lager dan het vergelijkingsgroepgemiddelde (92.97%). De school toont hiermee een stevige basiskwaliteit, met aandachtspunten bij taalvaardigheidsontwikkeling.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

43.12% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen. Hoewel dit lager is dan het vergelijkingspercentage (47.56%), overtreft de school de eigen signaleringswaarde van 34.3%. De focus op maatwerk blijkt effectief, maar er is ruimte voor verbetering richting landelijke benchmarks.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een brede spreiding: 7.89% praktijkonderwijs (vs. 1.01% regio) en 21.05% combinatieadviezen vmbo-b/k. Het aandeel havo/vwo-advies (21.05%) blijft achter bij regionale peers (≈27%). Dit weerspiegelt de complexere leerlingenpopulatie, met aandacht voor zowel praktische als theoretische leerwegen.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Plataan Velsen-NoordGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

We werken voortdurend aan de kwaliteit van ons onderwijs. Een belangrijk onderdeel hiervan is het gebruik van de resultaten van zowel toetsen die horen bij de lessen uit de methodes (methodegebonden toetsen), als die van niet-methodegebonden toetsen zoals het IEP-LVS. De tussentijdse resultaten worden gebruikt om het onderwijs af te stemmen op de leerbehoefte van de leerlingen. Twee keer per jaar maken de leerlingen de LVS toetsen van IEP. Vervolgens worden deze resultaten door de leerkracht geanalyseerd en wordt, waar nodig, de ondersteuning en begeleiding bijgesteld. Ook bekijken we twee keer per jaar de behaalde resultaten kritisch voor de gehele school. Voor het schooljaar 2024-2025 houdt dit in dat we de domeinen begrijpend lezen en rekenen 2F/1S doelen als speerpunten gaan aanpakken. Ook de werkwoordspelling is een focusdoel in leerjaren 5 t/m 8. Het aanbod voor de kinderen die boven het gemiddelde presteren is voor ons een aandachtspunt. Naast de differentiatie in de methode, bieden wij steeds meer aan om de doorgroei van deze kinderen te begeleiden. Verder is er in de opbrengstgesprekken aandacht geweest voor woordenschatonderwijs. Pre-teaching (voorinstructie) en het zelfstandig leren hanteren van hulpbronnen is in de meeste blokplannen opgenomen. Tijdens oudergesprekken (mogelijk ouder-kind-gesprekken) worden de resultaten van de IEP-toetsen besproken. Het rapport laat heel duidelijk zien op welk vlak uw kind iets heeft geleerd tijdens de afgelopen periode. Kinderen begrijpen de grafieken en leergroeimeters van IEP ook goed. Dat motiveert, zorgt dat ze meer betrokken zijn en het geeft vertrouwen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend is het hoge percentage leerlingen dat onder advies presteert (41.86% vs. 11.81% landelijk). Dit vraagt om herbezinning op de adviserringsmethode, ondanks de beschreven 'warme overdracht'. Positief is dat 18.6% boven advies scoort, wat het belang van doorlopende begeleiding onderstreept.

Sociale ontwikkeling

Het team van De Plataan werkt vanuit relatie en vertrouwen en wil dat de kinderen zich veilig, gehoord en gezien voelen. Dit proberen we te bereiken met een goede sfeer, waar persoonlijke aandacht voor elkaar is. De school moet een plek zijn waar kinderen met plezier komen. Onderwijs staat ook in dienst van de persoonlijkheidsvorming, zowel individueel als in relatie tot de sociale gemeenschap. De Plataan wil in het leven van een kind van betekenis zijn. Ieder kind heeft van zichzelf bepaalde talenten. De Plataan wil dat het kind deze kan ontdekken en ontwikkelen. LEES MINDER

We vertrouwen en helpen elkaar

We lachen elkaar niet uit

Niemand speelt de baas

Wat is de werkwijze van De Plataan voor sociale ontwikkeling?

De Plataan werkt vanuit de principes van de Kanjertraining en is een gecertificeerde Kanjerschool. De basisprincipes zijn vertrouwen, elkaar helpen, samenwerken, plezier hebben en meedoen. Alle groepen besteden wekelijks tijd aan de sociaal-emotionele ontwikkeling, gebaseerd op de werkwijze van Kees van Overveld op het gebied van sociaal-emotioneel leren door middel van lessen uit de Kanjertraining. Het KanVAS (Kanjer Volg en AdviesSysteem) en Hart & Handen vanuit het IEP LVS worden twee keer per jaar ingevuld en hierna besteden wij extra tijd in groepen en soms per leerling aan gesprekken, spelletjes en toneelstukjes om de sociale vaardigheden te ontwikkelen.

Welke registratievorm(en) gebruikt De Plataan om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Plataan gebruikt Kijk!, Kanvas en IEP Hart en Handen om de sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Plataan?

De Plataan gebruikt de Kanjertraining en Sociaal Emotioneel Leren (SEL) als methoden voor sociaal-emotioneel leren.