Alle basisscholen in Velsen-Noord

Velsen-Noord, een kleinere maar hechte gemeenschap binnen de gemeente Velsen, beschikt over een specifieke onderwijsvoorziening die tegemoetkomt aan de behoeften van haar inwoners. Met slechts één basisschool in deze kern, die onderwijs biedt aan 325 leerlingen, is er sprake van een zeer geconcentreerd onderwijsaanbod. Deze school, Rooms-Katholiek van grondslag, speelt een centrale rol in het onderwijslandschap van Velsen-Noord, wat betekent dat 100% van de leerlingen in deze plaats les krijgt in een Rooms-Katholieke setting. Deze situatie creëert een unieke dynamiek en een herkenbare identiteit voor de enige basisschool in de plaats, die zich richt op 'Overige' concepten, wat duidt op een veelzijdig of niet-standaard pedagogisch kader.

1

Aantal basisscholen

325

Leerlingen

89.91%

Fundamenteel niveau

43.12%

Streefniveau

35.82

Schoolweging

Onderwijsconcepten in Velsen-Noord

Aangezien Velsen-Noord slechts één basisschool telt, biedt deze school het enige onderwijsconcept binnen de plaats. De school valt onder de categorie 'Overige', wat impliceert dat het een breed scala aan onderwijspraktijken en -methoden kan omvatten die niet strikt binnen de reguliere, Dalton, Montessori, Jenaplan of vrije school categorieën vallen. Dit type concept kan flexibiliteit bieden in de onderwijsaanpak, inspelend op de specifieke behoeften van de leerlingenpopulatie in Velsen-Noord. Het kan een combinatie zijn van verschillende pedagogische principes, of een unieke invulling die gericht is op de algehele ontwikkeling van het kind.

Overige1

Denominaties in Velsen-Noord

Geen denomaties beschikbaar

Rooms-Katholiek1

Scholen per onderwijsconcept in Velsen-Noord

Alle reguliere basisscholen in Velsen-Noord

De Plataan325 lln.

Wat kunnen we zeggen over de gem. schoolweging van basisscholen in Velsen-Noord

De enige basisschool in Velsen-Noord heeft een schoolweging van 35.82. Dit getal, vergeleken met het landelijke gemiddelde van 29.75, duidt op een relatief complexere leerlingenpopulatie met mogelijk meer leerlingen uit sociaal-economisch zwakkere milieus. Een hogere schoolweging betekent dat de school extra ondersteuning en middelen nodig heeft om de onderwijskwaliteit voor alle leerlingen te garanderen. Hoewel het slechts één school betreft, is deze hoge schoolweging een belangrijk aandachtspunt en bepaalt mede de aanpak en de inzet van de school om elke leerling optimaal te begeleiden, rekening houdend met hun achtergrond en omstandigheden.

Wat kunnen we zeggen over de resultaten van de basisscholen in Velsen-Noord

De onderwijsresultaten van de school in Velsen-Noord laten zien dat leerlingen gemiddeld 89.91% scoren op het fundamentele niveau. Dit percentage, lager dan het landelijk gemiddelde van 95.6%, wijst op ruimte voor verbetering wat betreft de beheersing van basisvaardigheden zoals lezen, schrijven en rekenen. Op het streefniveau, dat de diepere beheersing van lesstof meet, scoort de school gemiddeld 43.12%, eveneens lager dan het landelijk gemiddelde van 58.0%. Deze resultaten suggereren dat extra inspanningen nodig kunnen zijn om de academische prestaties van de leerlingen te verhogen en hen beter voor te bereiden op het vervolgonderwijs. De school streeft ernaar de leemtes aan te pakken en het leerpotentieel van elke leerling te maximaliseren.