
Schoolweging
De schoolweging van De Groene Wereld is 30,92 , met een spreiding van 7,66 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 90,3% score voor het fundamenteel niveau overtreft de school de landelijke norm van 85%, hoewel dit iets onder het vergelijkingsgemiddelde van 95,2% blijft. De focus op basisvaardigheden draagt bij aan deze solide prestatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school overschrijdt het streefniveau ruim: 56,9% van de leerlingen behaalt dit niveau tegen een inspectienorm van 43,5%. Dit is 1,6% hoger dan vergelijkbare scholen (55,4%), wat wijst op effectieve onderwijsaanpassingen voor de leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De school toont een sterke focus op theoretische leerwegen: 50% vwo-advies (vs. 18,6% landelijk) en 16,7% havo/vwo-advies. Opvallend is het ontbreken van vmbo-(g)t-adviezen, in contrast met 16,5% bij vergelijkbare scholen. Dit past bij het Jenaplanconcept met aandacht voor talentontwikkeling.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Groene Wereld | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Om resultaten te meten wordt gebruik gemaakt van methodegebonden en -ongebonden toetsen en observaties door leerkrachten, directie, onderwijsassistent en kwaliteit-coördinator. De Eindtoets in groep 8 is voor de ouders het bekendste meetinstrument. Door de hele schoolperiode worden Cito-toetsen afgenomen: van groep 1 tot en met 8. Daarnaast volgen we de kinderen op sociaal-emotioneel gebied via een observatiesysteem. Van elke leerling wordt een leerling dossier aangelegd met daarin de belangrijkste gegevens en resultaten. Alle leerresultaten van de leerlingen worden tevens vastgelegd in het leerlingvolgsysteem (LOVS). Regelmatig spreekt de stamgroepleider alle groepen door met de kwaliteit-coördinator. Dit wordt schriftelijk vastgelegd. Twee keer per jaar worden de methodeonafhankelijke toetsen afgenomen. De kwaliteit coördinator analyseert deze gegevens in een diepteanalyse; deze wordt besproken met directie en leerkrachten. Zorgsignalen worden in beeld gebracht en verwerkt in de groepsplannen. Het vervolg zie je in de aanbod in de groep. Tweemaal per jaar krijgen de leerlingen van groep 2 tot en met 7 een (schriftelijk) rapport mee naar huis; medio november, februari en juni wordt met alle ouders, het kind en de stamgroep leider een 15-minutengesprek gevoerd. Daarnaast krijgen ouders van leerlingen die extra aandacht nodig hebben door het jaar heen het gesprek met de kwaliteit-coördinator en stamgroepleider.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
50% van de leerlingen presteert boven hun advies (vs. 25,3% landelijk), slechts 12,5% zit onder advies. Deze cijfers onderstrepen de zorgvuldige advisering en doorlopende begeleiding, zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel. De combinatie van hoge ambities en maatwerk blijkt effectief.
Sociale ontwikkeling
Kinderen zijn uniek Samen met ouders en omgeving leveren we een essentiële bijdrage aan opvoeding, zorg en ontwikkeling van kinderen tot zelfstandig functionerende personen die zelfredzaam zijn, plezier beleven en een positieve bijdrage leveren aan de maatschappij. We bieden kansen waarbij kinderen komen tot zelfontplooiing en talentontwikkeling. De omgeving die we creëren daagt kinderen daartoe uit. Kinderen komen tot ontwikkeling wanneer ze veiligheid en welbevinden ervaren. We werken aan normen en waarden zodat iedereen op onze school met respect behandeld wordt. We leren kinderen opkomen voor zichzelf en samenwerken met de ander. In deze samenwerking ligt de uitdaging om, in alle eerlijkheid en openheid, in gesprek te gaan met elkaar en van elkaars kennis en denkbeelden te leren. Anders zijn mag en sociaal emotionele groei en zelfvertrouwen zijn opbrengsten die we nastreven. In onze school dragen we daarvoor met kinderen, ouders en leerkrachten, gezamenlijk de verantwoordelijkheid. Vanuit de ontstane veiligheid ontstaat betrokkenheid, waardering en plezier in spelen, leren en leven. Wanneer we met plezier spelen, leren en leven komen we tot de best mogelijke resultaten. We richten daarvoor een rijke schoolomgeving in waar alle betrokkenen van de school kansen krijgen zich te ontwikkelen, te verwonderen en tot leren te komen. Kinderen worden begeleid naar wie ze in aanleg zijn. Daardoor worden kinderen gezien en komen ál hun talenten positief tot uiting. Dat betekent ook dat we aansluiten bij de belevingswereld en leerstijl van het kind. We hechten waarde aan samen leren en reflectie. LEES MINDER
Samenzijn en samenwerken
Elkaar helpen, durf tonen
Zoektocht naar je talenten
Wat is de werkwijze van Jenaplanschool De Groene Wereld voor sociale ontwikkeling?
De Jenaplanschool De Groene Wereld oefent in het geven en ontvangen van feedback om een kritische houding te stimuleren. De school streeft naar hoge opbrengsten op het gebied van kennis en vaardigheden. Verschillen tussen kinderen worden erkend en de school differentieert in het aanbod en biedt extra ondersteuning. Passend onderwijs betekent aansluiten bij het kind en uitdagen tot het beste resultaat, met behoud van eigenheid. De school bereidt kinderen voor op deelname aan de maatschappij en werkt samen met de omgeving. Op De Groene Wereld wordt samen gesproken, gespeeld, gewerkt en geleefd, waarbij de school een afspiegeling vormt van het leven. Er wordt gekeken naar kansen en mogelijkheden, en de school streeft ernaar dat elk kind zich kan ontwikkelen tot wie het is en wil bereiken.
Welke registratievorm(en) gebruikt Jenaplanschool De Groene Wereld om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Jenaplanschool De Groene Wereld gebruikt Zien, Kwink en Leerling in Beeld om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Jenaplanschool De Groene Wereld?
Jenaplanschool De Groene Wereld gebruikt de Kwink methode voor sociaal-emotioneel leren.