
Schoolweging
De schoolweging van Zeelsterhof is 26,87 , met een spreiding van 5,80 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
De school scoort excellente 97,71% voor het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85% en het vergelijkingsgemiddelde van 96,71%. Dit benadrukt de sterke basiskwaliteit van het taal- en rekenonderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Met 70,23% van de leerlingen dat het streefniveau behaalt, presteert de school ruim boven de inspectienorm (51,8%). Dit ligt ook significant hoger dan bij vergelijkbare scholen (63,35%), wat duidt op effectieve differentiatie in de rekenmethodiek zoals beschreven in het schoolplan.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een sterke focus op theoretische doorstroom: 27,27% vmbo-(g)t/havo en 11,36% vwo. Opvallend is het lage percentage praktijkonderwijs (2,5% vs. 1,01% regio), passend bij de relatief lage schoolweging. Wel blijft het aandeel havo/vwo-adviezen (15,91%) achter bij landelijke trends (+5% t.o.v. regio).
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Zeelsterhof | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 177.87 | 175.23 | 178.8 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De eindresultaten van basisschool Zeelsterhof zijn al meer dan 6 jaar op voldoende tot goed niveau. We analyseren de tussen en-eindresultaten kritisch en kijken of ze passend zijn bij ons ambitieniveau (schoolstandaard) en passend bij de betreffende groepen. Dat laatste kunnen we beoordelen door de trendanalyses die we twee keer per jaar, gedurende de gehele schoolloopbaan van de klassen maken. De trendanalyses worden gemaakt met behulp van ons volgsysteem Leerling In Beeld. Deze analyses worden besproken bij de groepsbesprekingen en hierop worden acties uitgezet. Mede vanuit de analyse van de eindresultaten worden er verschillende interventies gepleegd. Leerkrachten brengen de onderwijsbehoeften van de leerlingen in beeld middels een groepsoverzicht, waarna ze de leerlingen clusteren (basis, intensief of verdiept) en het aanbod en de aanpak hierop afstemmen. Er wordt gewerkt met het EDI (Expliciete Directe instructiemodel). We volgen de toetskalender van Veldvest en analyseren 2 keer per jaar de niet-methode gebonden toetsen (Leerling In Beeld), waarna de groepsoverzichten worden aangepast. Daarnaast evalueert de leerkracht tussentijds op basis van methodetoetsen, tussentoetsen en observaties de vorderingen van de leerlingen en past hierop het aanbod en/of aanpak aan.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
20% van de leerlingen presteert onder advies, bijna dubbel zo hoog als het landelijk gemiddelde (11,81%). Dit contrast met de positieve fundamentele niveaus suggereert mogelijk conservatieve advisering. De 22,86% die boven advies presteert, onderstreept echter wel de doorstroomkwaliteiten zoals vermeld in het schoolondersteuningsprofiel.
Sociale ontwikkeling
We zien de school als een veilige oefenplaats voor leerlingen. Een mini-maatschappij waar je niet alleen kennis leert, maar ook groeit op het gebied van sociaal- emotioneel leren. Zorgen dat ieder kind zich veilig gehoord en gezien voelt, daar zetten we ons voor in. Dat is de basis voor leren. Daarom zorgen we voor een plek waar leerlingen zich fijn voelen. We spreken als team dezelfde taal als het gaat over de pedagogische aanpak. We volgen de kinderen niet alleen als het gaat om het leren van rekenen, taal en wereldoriëntatie. We volgen de leerlingen ook op het gebied van sociale vaardigheden en welbevinden. Dit doen we als professionals en laten ook de kinderen zelf hier naar kijken en daar iets over zeggen. LEES MINDER
Veilig en respectvol
Elkaar versterken
Aandacht voor talent
Wat is de aanpak van Rooms Katholieke Basisschool Zeelsterhof op het gebied van sociale ontwikkeling?
Rooms Katholieke Basisschool Zeelsterhof werkt sinds mei 2024 met de Fides aanpak, gekozen door het team na grondig vooronderzoek. Deze aanpak richt zich op het welbevinden van leerlingen door in te zetten op zelfvertrouwen, weerbaarheid, betrokkenheid en verbondenheid. Leerlingen leren inzicht te krijgen in zichzelf en hun omgeving, waarbij acceptatie en openheid centraal staan. De school kijkt naar de boodschap achter het gedrag van een kind. Met het volgsysteem Leerling in Beeld worden gegevens verzameld over het leer- en leefklimaat, sociale vaardigheden en veiligheidsbeleving. Leerkrachten vullen dit jaarlijks in, en vanaf groep 5 vullen de kinderen ook een vragenlijst in. Methodes voor wereldoriëntatie en projecten worden gebruikt om te werken aan burgerschap, met aandacht voor kennis, vaardigheden, kritisch denken en het uiten van een mening op een opbouwende manier. Een actieve leerlingenraad agendeert relevante thema's.
Welke registratievormen gebruikt Rooms Katholieke Basisschool Zeelsterhof om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Rooms Katholieke Basisschool Zeelsterhof gebruikt Kijk! en Leerling in Beeld om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Rooms Katholieke Basisschool Zeelsterhof?
Rooms Katholieke Basisschool Zeelsterhof gebruikt Fides voor sociaal-emotioneel leren.