
Schoolweging
De schoolweging van Bernadette Veghel is 31,53 , met een spreiding van 6,56 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
95,6% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, boven de landelijke norm (85%) en iets hoger dan vergelijkbare scholen (95,2%). De sterke basisvaardigheden sluiten aan bij de gemiddelde CITO-scores van 529-536 gedurende afgelopen decennium.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
55,1% van de leerlingen haalt het streefniveau, vergelijkbaar met vergelijkbare scholen (55,4%). Dit overtreft de inspectienorm (43,5%) ruimschoots, wat wijst op effectieve differentiatie in de rekenlessen. Focus op maatwerk blijkt ook uit het schoolondersteuningsprofiel.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een duidelijke focus: 23,3% vmbo-k en 16,7% vwo (iets lager dan regio: 18,6% vwo). Praktijkonderwijs (6,7% via 'vmbo-b/k'-advies) ligt boven regionaal gemiddelde (5,5%). De combinatie van theoretische ambitie en praktische routes sluit aan bij de diverse leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Bernadette Veghel | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De tussenresultaten worden sterk bewaakt. De resultaten van elke groep worden geanalyseerd en besproken met de leerkrachten. Deze analyse wordt vertaald in het handelen in de groep. Er worden interventies bepaald, uitgevoerd en vastgelegd. Zowel sociaal-emotionele als cognitieve resultaten worden onder de loep genomen. Wij gebruiken hiervoor Parnassys, Integraal en ZIEN. Om ouders ook mee te nemen in de ontwikkeling van de resultaten van hun kinderen, kunnen zij altijjd inloggen op het ouderportaal van Parnassys, waar de meeste actuele informatie van hun kind(eren) zijn in te zien. De tussenresultaten worden vanzelfsprekend ook met ouders besproken. We geven de leerlingen inzicht in hun eigen ontwikkeling door de resultaten met hen op niveau te bespreken. We laten hen zo groeien in eigenaarschap en maken daardoor leren zichtbaar!
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
70,4% van de leerlingen presteert op adviesniveau. Het percentage onderadvies (14,8%) is hoger dan landelijk (11,8%), mogelijk gerelateerd aan de complexe populatie. Positief is dat 14,8% bovenadvies presteert, ondanks de hoge schoolweging. Dit onderstreept de toegevoegde waarde van de school.
Sociale ontwikkeling
Een school is veilig als de sociale, psychische en fysieke veiligheid van leerlingen niet door handelingen van anderen wordt aangetast. Dat betekent dat er een veilige en positieve sfeer is op school. Het betekent ook dat de school optreedt tegen pesten, uitschelden, discriminatie, geweld en andere vormen van ongepast gedrag, én dit zoveel mogelijk voorkomt. Op onze school zijn hiervoor een aantal documenten opgesteld; het sociaal veiligheidsplan, een Gedragscode personeel en een Gedragscode leerlingen en ouders. In de ‘Gedragscode leerlingen en ouders’ zijn naast de gedragsregels voor leerlingen en oudersopgenomen, ook sancties bij overtreding vernoemd. Voor de verkeersveiligheid rond de school is er al enkele jaren een beleids- en activiteitenplan vanuit het Brabants Veiligheids Label (BVL). Actief burgerschap en integratie krijgen zowel methodisch als projectmatig veel aandacht. De Bernadette heeft haar visie omschreven en deze wordt gedurende dit schooljaar uitgewerkt in het RaamplanActief Burgerschap zoals dat voor Skipov breed is ontwikkeld. Verder gebruikt de Bernadette methodes als Leefstijl en Kleur, waarin dit onderwerp methodisch aan bod komt. Ook in de geschiedenis methoden de aardrijkskundemethode komt het structureel aan de orde. Hiernaast neemt de school deel aan diverse projecten en vieringen, waaronder diverse kransleggingen bij de geadopteerde monumenten. Tot slot wordt er op basisschool Bernadette structureel gewerkt met coöperatieve leerstrategieën. Zij zorgen ervoor dat de interactie tussen verschillende etnische groeperingen verbetert en dat er begrip en empathie komt in plaats van racisme. Dit en de veelkleurigheid van de school zorgen voor veel ontmoetingen tussen de leerlingen, die leiden tot goede ervaringen en kennis van en over elkaar. LEES MINDER
Groei
Betrokken leren
Wat is de werkwijze van Basisschool Bernadette voor sociale ontwikkeling?
Basisschool Bernadette hanteert welbevinden en betrokkenheid als sleutelbegrippen. Elk kind krijgt de ruimte zichzelf te ontplooien en er wordt aandacht besteed aan respect, waardering en hulpvaardigheid. De school hanteert duidelijke afspraken en regels voor een veilige omgeving en streeft naar een goede sfeer voor leerlingen, ouders en personeel. Er zijn ook gezamenlijke activiteiten die bijdragen aan een ontspannen sfeer, zoals Sinterklaas, de schoolreis, een disco-avond, carnaval, het schoolverlaterskamp, de sponsorloop en een feestelijke slotweek.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Bernadette om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool Bernadette gebruikt 'Zien' om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool Bernadette?
Basisschool Bernadette gebruikt de methodes Leefstijl en Kleur / ZIEN voor sociaal-emotioneel leren.