Wereldkidz De Vlieger
De Bongerd 3
3901 KC Veenendaal

Schoolweging

Schoolweging
32.26
Spreiding
7.56

De schoolweging van De vlieger Veenendaal is 32,26 , met een spreiding van 7,56 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

93,5% van de leerlingen bereikt het fundamentele niveau, wat ruim boven de landelijke norm van 85% ligt. Dit onderstreept de effectiviteit van het taal- en rekenonderwijs, vooral gezien de leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

41,7% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 31,7%. Dit toont aan dat de school ondanks een complexe populatie (schoolweging 32,26) presteert boven verwachting.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een praktische focus: 35,7% vmbo-k (vs. 9,2% regio) en 14,3% vmbo-(g)t. Toch is 29% van de adviezen havo-niveau of hoger, met 7,1% vwo-advies. De combinatie van 7,1% praktijkonderwijs en 7,1% vwo weerspiegelt de diversiteit binnen de leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe vlieger VeenendaalGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Het volgen van de ontwikkeling Kinderen worden door ons goed 'in beeld' gehouden. Het schoolteam volgt de ontwikkeling en het leerproces van alle kinderen systematisch met observaties, methode gebonden en genormeerde methode onafhankelijke toetsen. Alle vorderingen worden vastgelegd in het administratiesysteem Parnassys. Resultaten worden geanalyseerd en geëvalueerd op kind-, groeps- en schoolniveau. Vervolgens wordt het onderwijsaanbod waar nodig bijgesteld als interventie om het leerrendement te vergroten. Leerlingvolgsysteem In groep 3 t/m 8 wordt twee keer per jaar een onafhankelijke toets afgenomen. Tot schooljaar 2022-2023 was dit het leerlingvolgsysteem Cito 3.0. Vanaf schooljaar 2023-2024 is dit het leerlingvolgsysteem IEP. Iep toetst meer dan alleen taal en rekenen en brengt ook de sociaal emotionele ontwikkeling in beeld, als ook talenten van leerlingen. Bij onze groep 1-2 leerlingen nemen wij geen toetsen af. Wel worden alle kleuters nauwgezet gevolgd in hun hele ontwikkeling met de observatiemethode ‘KIJK!’. Ook nemen wij de kleutertaken af behorend bij het 'Protocol Preventie van Leesproblemen groep 1 en 2'. Voor de leerlingen die de Nederlandse taal nog niet (voldoende) machtig zijn, hanteren wij aanvullende toetsen waarbij taal geen/minder belemmering vormt, waaronder de NSCCT toets, NTR-toets, TAK-toets. Gezamenlijk verantwoordelijk Het schoolteam is gezamenlijk verantwoordelijk voor de ontwikkeling van alle leerlingen. Er vindt daarom systematisch overleg plaats. Onze intern begeleider komt in de groepen en bespreekt kinderen die extra zorg en aandacht nodig hebben met de leerkracht. Leerkrachten en ondersteuners bespreken de ontwikkeling van kinderen tijdens onderwijsteamvergaderingen waarin relevante informatie wordt uitgewisseld en suggesties worden gedaan. Drie keer per schooljaar vindt een groepsbespreking plaats waarbij elke groep in kaart wordt gebracht en hulpvragen worden gesteld. De intern begeleider en schoolleider sluiten hierbij aan. De schoolleider voert regelmatig gesprekken in het team over de opbrengsten van het onderwijs en specifiek over de ontwikkeling van de kinderen met extra aandacht. Rapport & oudergesprekken In groep 1 t/m 8 krijgen leerlingen twee keer per jaar een rapport. Hierin staan vorderingen binnen elk vakgebied en op gebied van sociale ontwikkeling, zelfstandigheid, concentratie, doorzettingsvermogen enz. Tijdens oudergesprekken worden vorderingen en gedragingen besproken. Als daartoe aanleiding is, vinden er tussentijds oudergesprekken plaats. Nota bene: als school zijn wij verplicht mee te werken aan de zogenaamde meldcode. Indien wij ons ernstig zorgen maken over de veiligheid van uw kind zijn wij verplicht dit te melden. Onderwijskwaliteit Binnen WereldKidz wordt gewerkt met het kwaliteitsdashboard, waarin de kwaliteit van de scholen en het bestuur continu worden gemonitord, en wordt gewerkt met het digitaal veiligheidsplan. Op De Vlieger werken we systematisch aan kwaliteit volgens de zogenaamde PDCA cyclus (plan-do-check-act). De kwaliteitscyclus die ervoor zorgt dat er niet alleen mooie plannen worden gemaakt, maar dat deze plannen ook worden uitgevoerd, geëvalueerd en waar nodig bijgesteld of verder worden ontwikkeld. Dezelfde cyclus die elke leraar hanteert als hij kwaliteitsbewust met de kinderen werkt, evalueert of de doelen zijn behaald en beseft wat dat betekent voor het onderwijs van de volgende dag. Beoordeling van de opbrengsten Wij hebben hoge verwachtingen van onze kinderen. We streven ernaar dat de onderwijsopbrengsten overeenkomen met de normering van de Inspectie en Primair Onderwijs (PO) Raad. In het schoolplan worden deze normering concreet beschreven. De inspectie van het basisonderwijs monitort doorlopend de opbrengsten van het onderwijs. Zij richt zich op het beoordelen van de basisvaardigheden (technisch en begrijpend lezen en rekenen en wiskunde), de leerprestaties van leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften en de sociale competenties van leerlingen. De inspectie onderscheidt een aantal opbrengstindicatoren. Deze betreffen onder andere de leerresultaten aan het eind van de basisschool, de scores op tussentijdse toetsen uit het leerlingvolgsysteem, de doorstroming van leerlingen binnen de school en de adviezen voor en het functioneren in het vervolgonderwijs. De inspectie beoordeelt a.d.h.v. de volgende eisen: - De resultaten van de leerlingen aan het eind van de basisschool liggen ten minste op het niveau dat op grond van de kenmerken van de leerlingenpopulatie mag worden verwacht. - De resultaten van de leerlingen voor Nederlandse taal en voor rekenen en wiskunde tijdens de schoolperiode liggen ten minste op het niveau dat op grond van de kenmerken van de leerlingenpopulatie mag worden verwacht. - De leerlingen doorlopen in beginsel de school binnen de verwachte periode van 8 jaar. - Leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften ontwikkelen zich naar hun mogelijkheden. De sociale competenties van de leerlingen liggen op een niveau dat mag worden verwacht. - De adviezen van de leerlingen voor het vervolgonderwijs zijn in overeenstemming met de verwachtingen op grond van de kenmerken van de leerlingenpopulatie. De leeropbrengsten van de kinderen van De Vlieger zijn zeer gevarieerd en veel breder dan de opbrengsten die de inspectie beoordeelt.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

33,3% van de leerlingen presteert onder advies (vs. 11,8% landelijk), mogelijk gerelateerd aan de complexe populatie. Desalniettemin scoort 25% boven advies, wat aansluit bij het in het schoolplan genoemde 'potentieniveau-beleid' en de intensieve warme overdracht naar het VO.

Sociale ontwikkeling

Wat verstaan scholen onder sociale opbrengsten? Kinderen leren en ontwikkelen op school vaardigheden die nodig zijn om op een goede manier met anderen om te gaan en om bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, ruzies oplossen en jezelf weten te redden. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap. Wij vinden het belangrijk dat er een veilig pedagogisch klimaat is. Elke leerling moet zich op school fijn en veilig voelen. Daarom zorgen we voor persoonlijke aandacht en bevestiging. We hebben heldere regels en houden daar samen toezicht op. Daarom zijn wij een school waar je graag naar toe gaat, waar je veel kunt leren en waar je je talenten mag ontwikkelen. WereldKidz De Vlieger mag zich officieel Kanjerschool noemen. Alle medewerkers zijn gecertificeerd volgens het Kanjer Instituut. De Kanjertraining bestaat uit een serie lessen met bijbehorende oefeningen om de sfeer in de klas goed te houden (preventief), of te verbeteren (curatief). De Kanjertraining streeft de volgende doelen na: Het bevorderen van vertrouwen en veiligheid in de klas. Het versterken van de sociale vaardigheden bij leerlingen. Beheersing van verschillende oplossingsstrategieën bij pesten en andere conflicten. Bewustwording van de eigenheid bij leerlingen. Leren om verantwoordelijkheid te nemen. Het bevorderen van actief burgerschap en sociale integratie. De Kanjertraining is effectief bij pestproblematiek en het aanleren van sociale vaardigheden. Wij spreken op school de Kanjer-taal. LEES MINDER

we vertrouwen elkaar

we helpen elkaar

we werken samen

Wat is de werkwijze van Wereldkidz De Vlieger voor sociale ontwikkeling?

Wereldkidz De Vlieger werkt met de Kanjertraining, een methode voor sociaal-emotioneel welzijn. Iedere leerkracht is getraind om deze lessen te geven. De Kanjertraining gebruikt 5 basisregels: We vertrouwen elkaar, we helpen elkaar, niemand speelt de baas, niemand lacht uit, niemand blijft zielig. De Kanjerpetten worden als symbolen ingezet. Verder meet Wereldkidz De Vlieger de leerlingtevredenheid, sociale veiligheid en de sociale opbrengsten via: jaarlijks een leerlingtevredenheidsonderzoek (groep 6,7 en 8) , oudertevredenheidsenquête (1x per 2 jaar), sociogram van KanVAS (2 keer per jaar in groep 3 t/m 8), KanVAS leerlingenvragenlijst (2 keer per jaar) en de leerkrachtvragenlijst (2 keer per jaar). De sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen van groep 1 en 2 wordt gevolgd via KIJK registratie.

Welke registratievorm(en) gebruikt Wereldkidz De Vlieger om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Wereldkidz De Vlieger gebruikt Kijk! en KanVAS om de sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Wereldkidz De Vlieger?

Wereldkidz De Vlieger gebruikt de Kanjertraining en Rots & Water voor sociaal-emotioneel leren.