School voor Speciaal Basisonderwijs De Windroos
Zuiderkruis 740
3902 XX Veenendaal

Schoolweging

Schoolweging
Spreiding

Fundamenteel niveau

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen kenmerken zich door een sterke focus op praktijkgericht onderwijs: 31,25% praktijkonderwijs en 50% vmbo-b/k. Opvallend is dat het aandeel praktijkonderwijs lager ligt dan bij vergelijkbare scholen (40,63%), terwijl het vmbo-b/k-advies met 50% juist bijna het dubbele is van het landelijk gemiddelde voor SBO-scholen (27,69%). Dit past bij de visie van de school om leerlingen te laten doorstromen naar passend vervolgonderwijs binnen hun ontwikkelingsmogelijkheden.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsDe Windroos VeenendaalGemeente AmsterdamNederland
199.71

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
100

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

individueel: Elke leerling heeft een OPP die halfjaarlijks wordt geëvalueerd samen met de ouders. groep: In elke groep wordt dagelijks geobserveerd en geregistreerd wat er nodig is in de ontwikkeling van de leerlingen Halfjaarlijks wordt er aan de hand van het leerlingvolgsysteem Bosos en Leerling in Beeld gekeken of de leerlingen voldoende zijn gegroeid binnen hun leerroute. school: We hebben schoolbrede normen vastgesteld voor de leerlingen, gebaseerd op hun leerroutes. Halfjaarlijks wordt er gekekn of per bouw deze streefnormen behaald worden. Afhankelijk van de uitslag worden er verbeteringen/aanpassingen in het onderwijs doorgevoerd op groepsniveau of op schoolniveau.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

16,67% van de leerlingen presteert boven hun advies, gelijk aan het landelijk gemiddelde voor SBO-scholen. Het percentage leerlingen dat onder advies presteert (16,67%) ligt echter hoger dan het landelijk gemiddelde (11,81%), wat mogelijk samenhangt met de complexe ondersteuningsbehoeften van de populatie. De school benadrukt in haar beleid het belang van realistische adviezen om teleurstellingen in het vervolgonderwijs te voorkomen.

Sociale ontwikkeling

Het is onze taak om kinderen, naast cognitief en didactisch, ook toe te rusten op sociaal-emotioneel gebied. Op basis van de ervaringen die een kind vanaf de geboorte opdoet in interactie met de omgeving ontwikkelt het bepaald gedrag en bepaalde cognities en verwachtingen. De ondersteuning van de opvoeder en leerkracht dmv interactie speelt een cruciale rol in de sociaal-emotionele ontwikkeling. Die ondersteuning dient gericht te zijn op het aanleren van vaardigheden om de ontwikkelingsopgaven uit te kunnen voeren en te volbrengen. LEES MINDER

Samen

Durven

Stralen

Wat is de werkwijze van School voor Speciaal Basisonderwijs De Windroos voor sociale ontwikkeling?

Welbevinden, betrokkenheid en de sociale vaardigheden van kinderen worden gemeten door middel van de leerkrachtvragenlijst van ZIEN (leerjaar 1-16 ruwe score norm): sociaal initiatief, sociale flexibiliteit, sociale autonomie, impulsbeheersing en inlevingsvermogen. Bij een score beneden gemiddeld of laag (oranje/rood) wordt er doorgevraagd. De SBO versie van de leerjaar 1-16 ruwe score norm wordt gebruikt, omdat de stellingen en toelichtingen zijn aangepast, de antwoordopties anders zijn geformuleerd en de normering is aangepast.

Welke registratievorm(en) gebruikt School voor Speciaal Basisonderwijs De Windroos om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

School voor Speciaal Basisonderwijs De Windroos gebruikt ZIEN om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt School voor Speciaal Basisonderwijs De Windroos?

School voor Speciaal Basisonderwijs De Windroos gebruikt de Vreedzame School als methode voor sociaal-emotioneel leren.