
Schoolweging
De schoolweging van School JUUL is 35,68 , met een spreiding van 6,90 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
93,3% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, boven de landelijke norm van 85% en het vergelijkingsgemiddelde (92,7%). Dit onderstreept dat de school basisvaardigheden structureel verankert, ondanks de uitdagende populatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
46,7% van de leerlingen behaalt het streefniveau, iets onder het vergelijkingsgemiddelde van 46,9%. Dit reflecteert de complexere leerlingenpopulatie (schoolweging 35,68). Desondanks overtreft de school de eigen signaleringswaarde (32,8%) duidelijk, wat wijst op effectieve ondersteuning van kansengelijkheid.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het schooladvies toont een focus op beroepsgerichte leerwegen: 62,5% vmbo-advies (b/k en (g)t) tegenover 12,5% havo/vwo. Dit contrasteert met vergelijkbare scholen waar 23,9% havo/vwo of vwo adviseert. De 25% vmbo-b adviezen zijn significant hoger dan regionale 5,52%, passend bij de schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | School JUUL | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Gestandaardiseerde toetsen Twee maal per jaar neemt de leerkracht een gestandaardiseerde toets af. Het afnemen van deze toetsen is wettelijk verplicht. We gebruiken daarvoor het leerlingvolgsysteem IEP. Het leerlingvolgsysteem van IEP legt de focus op groei, niet op prestatie. Ieder kind ontwikkelt zich in zijn eigen tempo. Daarom vergelijken we kinderen niet met elkaar. Wij geloven bovendien dat een kind meer is dan taal en rekenen! Met kindvriendelijke toetsen voor hoofd, hart én handen geeft het IEP LVS een compleet beeld: zo zetten we elke leerling in zijn kracht. Kerndoelen en referentieniveaus Ons onderwijs kent een breed aanbod dat kerndoeldekkend is. De ontwikkeling van kinderen maken wij zichtbaar in een portfolio. We gebruiken ook andere manieren (bijv. presentaties, tentoonstellingen, quizzen) om te checken in hoeverre de kinderen het aanbod beheersen. Dit doen we ook voor de basisvaardigheden ‘burgerschap’ en ‘digitale geletterdheid'.Voor rekenen en taal werken we met de referentieniveaus. Vanaf eind groep 6 kijken we samen met ouder en kind in hoeverre de ontwikkeling van het kind op koers ligt op het fundamenteel niveau en het streefniveau. Voorzichtig blikken we vanaf dat moment ook vooruit richting voortgezet onderwijs, zonder daarbij al een ‘label’ te plakken. We blijven hoge verwachtingen houden. Opbrengstgericht overleg Als team houden we na elk afnamemoment van de gestandaardiseerde toetsen een opbrengstgericht overleg. We zetten de opbrengsten af tegen de ambities die we als school hebben, kijken schoolbreed naar trends, analyseren die en gebruiken die informatie voor beleidskeuzes en ontwikkeltrajecten. Evidence informed Als aanpakken onvoldoende blijken te werken zoeken wij antwoorden in de wetenschap. We kijken welke aanpakken effectief zijn gebleken, houden die tegen onze eigen ervaringen aan en bepalen dan samen de vervolgaanpak. Bij complexe ontwikkeltrajecten zetten we interne en/of externe expertise in.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
25% van de leerlingen presteert onder advies – dubbel zo hoog als landelijk (11,8%). Dit kan samenhangen met de complexe populatie. Tegelijk scoort 25% boven advies, wat aansluit bij het intensieve monitoren van leerlingen zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.
Sociale ontwikkeling
Alle kinderen hebben een plezierige tijd bij ons op school. Ze voelen zich gezien, gehoord en begrepen en krijgen dezelfde kansen. Ze zijn tevreden en voelen zich veilig op school. Alle kinderen leren wat fatsoenlijk gedrag is en laten dit ook zien. Naast rekenen en taal krijgen de kinderen een breed vormend aanbod. Ze komen in aanraking met techniek, kunst, genieten van culturele activiteiten, gaan naar de bibliotheek, het theater en het museum, leren levensecht doordat de praktijk in de klas wordt gehaald of door op excursie te gaan. Ze leren Engels, gaan elk jaar op schoolreis en in de bovenbouw op schoolkamp. Alle kinderen kunnen meedoen. Ze hebben hun zwemdiploma’s gehaald, beschikken over een goede fiets, kunnen een verjaardagsfeestje geven, zitten op een sport of zijn lid zijn van iets cultureels zoals muziekles. LEES MINDER
betrokken
betekenisvol
gelijkwaardig
Wat is de werkwijze van School JUUL voor sociale ontwikkeling?
School JUUL hanteert een doorgaande leerlijn voor Levensbeschouwelijk burgerschapsonderwijs, Godsdienstonderwijs en Kanjertraining.
Welke registratievorm(en) gebruikt School JUUL om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
School JUUL gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.