
Schoolweging
Fundamenteel niveau
96.09% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, wat ver boven de landelijke signaleringswaarde van 85% uitstijgt. De school scoort hiermee consistent hoger dan vergelijkbare scholen in de regio Utrecht (gem. 92.4%).
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een sterke focus op theoretische leerwegen: 25.71% vmbo-(g)t en 24.29% vwo (vs. 16.45% en 18.61% regionaal). Opvallend is het lagere percentage praktijkonderwijs (0% vs. 1.01% regionaal), wat aansluit bij het cognitieve profiel van de leerlingenpopulatie. De combinatie van havo (21.43%) en vwo adviezen vormt samen 45.72% van de uitstroom.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Rehoboth school De Bron | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 174.7 | 175.23 | 172.34 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Om de opbrengsten van de school in kaart te brengen gebruiken we onder andere twee belangrijke instrumenten: de eindtoets in groep acht en de LOVS-toetsen twee keer per jaar. De school maakt gebruik van de CITO doorstroomtoets. Elk jaar verantwoorden wij onze opbrengsten naar de ouders van de school, het bestuur en de inspectie. Twee keer per jaar worden bij de kinderen van groep 3 t/m 7 de LOVS toetsen van Cito afgenomen. De resultaten worden besproken met de leerkrachten uit de onderwijsteams, intern begeleiders en de ouders. Tijdens de kindgesprekken die de leerkracht voert worden de resultaten ook met het kind besproken. De kleuters van groep 1 en 2 werken aan de doelen met de methode Onderbouwd. De leerkrachten observeren op welk niveau de leerling aan het ontwikkelen is en legt dit vast in Leerlijn Jonge Kind van Parnassys. Dit leerlingvolgsysteem kent een doorgaande lijn van instroomkleuter tot kleuter eind groep 2. Naar aanleiding van de resultaten, de observaties van de leerkrachten en de kindgesprekken worden er doelen opgesteld per leerling en op groepsniveau
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 10.34% van de leerlingen presteert onder advies (vs. 11.81% nationaal), terwijl 15.52% boven het advies uitstroomt. Dit reflecteert de zorgvuldige adviesprocedure met meervoudige bronnen zoals LVS-resultaten en sociaal-emotionele ontwikkelingsobservaties. De hoge match (74.14% op advies) benadrukt de effectiviteit van het 'doorstroomprotocol'.
Sociale ontwikkeling
Op school werken we met "De Vreedzame school". De Vreedzame School is een compleet programma voor sociale competentie en democratisch burgerschap. Het beschouwt de klas en de school als een leefgemeenschap, waarin kinderen zich gehoord en gezien voelen, een stem krijgen, en waarin kinderen leren om samen beslissingen te nemen en conflicten op te lossen. Kinderen voelen zich verantwoordelijk voor elkaar en voor de gemeenschap, en staan open voor de verschillen tussen mensen. Het hart van De Vreedzame School wordt gevormd door een lessenserie. Kinderen krijgen taken en verantwoordelijkheden in de klas, in de school, en ook in de omgeving van de school. Er worden aparte leerlingmediatoren opgeleid die helpen bij het oplossen van conflicten. Bovenal krijgen kinderen een stem: ze leren meedenken over hun omgeving en daar verantwoordelijkheid voor nemen. Zo leren de leerlingen allerlei vaardigheden die ze nodig hebben als (toekomstig) burger in onze democratische samenleving. De klas en de school als een oefenplaats voor democratisch, actief burgerschap. LEES MINDER
Plezier. Samenwerken.
Verbondenheid. Veiligheid.
Eigenheid.
Hoe werkt de Rehoboth school aan de sociale ontwikkeling van leerlingen?
De Rehoboth school werkt planmatig aan de sociale vorming van leerlingen. Er worden wekelijks lessen aangeboden om sociale vaardigheden te vergroten en te oefenen. De school heeft een 'grondwet', leerkrachten hebben klassenregels en kinderen maken gezamenlijk afspraken, waarbij wordt uitgegaan van gewenst gedrag. De grondwet van de school is gebaseerd op de wens om Jezus te volgen en omvat plezier, samenwerking, verbondenheid, veiligheid en eigenheid.
Welke registratievormen gebruikt de Rehoboth school om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Rehoboth school gebruikt 'Kindbegrip' als registratievorm om sociale opbrengsten in kaart te brengen.