Basisschool Pius X
Hoofdstraat 35
7076 AG Varsselder

Schoolweging

Schoolweging
28.88
Spreiding
4.66

De schoolweging van Pius X Varsselder is 28,88 , met een spreiding van 4,66 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 98,5% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, presteert de school uitstekend (vergeleken met 96,4% landelijk). Dit overtreft de inspectienorm (85%) ruimschoots en reflecteert een stevige basiskwaliteit.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

75,8% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde van 48,6%. Dit ligt significant hoger dan het regionaal gemiddelde (60,5%) en benadrukt de effectieve ondersteuning van talentontwikkeling.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De school adviseert opvallend vaak hogere onderwijsniveaus: 30% vwo (vs. 18,6% regio) en 30% vmbo-(g)t. Opvallend is het ontbreken van praktijkonderwijs-adviezen, terwijl vergelijkbare scholen hier 1,01% scoren. De combinatie vmbo-(g)t/havo (20%) toont een nadruk op doorstroommogelijkheden.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsPius X VarsselderGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De tussenopbrengsten van de school worden gevolgd middels methodetoetsen en ook door methode onafhankelijke toetsen van IEP. Methode onafhankelijke toetsen worden ingezet vanaf groep 3. In groep 1-2 worden leerlingen gevolgd middels leerlijnen van IEP. In het kader van opbrengstgericht werken, worden 2 keer per jaar op schoolniveau de tussenopbrengsten van het leerlingvolgsysteem in het team besproken. Hier wordt bekeken of er bepaalde trends op schoolniveau zichtbaar zijn waarop geïntervenieerd dient te worden. Indien dit het geval is, worden afspraken gemaakt op teamniveau. Op groepsniveau en leerlingniveau worden opbrengsten (zowel cognitieve als sociaal emotionele opbrengsten) minstens 2 keer per jaar besproken met de betreffende groepsleerkracht(en) en de intern begeleider. De ontwikkeling van de leerling en van de groep wordt op deze manier gevolgd en indien nodig worden ook hier interventies gepleegd. Daarnaast wordt de informatie die besproken wordt in deze bijeenkomsten omgezet in de werkplannen waarmee de leerkrachten werken. Indien nodig, zullen er vervolggesprekken plaatsvinden met de leerkracht, intern begeleider en eventueel ook met ouders en de betreffende leerling(en).

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Geen enkele leerling stroomt onder advies door (vs. 11,8% landelijk), terwijl 20% bovenadvies presteert (iets lager dan 25,3% landelijk). De focus op realistisch adviseren blijkt effectief, ondersteund door het nabespreken van adviezen met ouders en leerlingen.

Sociale ontwikkeling

Naast de cognitieve resultaten vinden we de sociale opbrengsten van het onderwijs belangrijk. We streven ernaar de kinderen kennis en vaardigheden bij te brengen, zodat ze op een goede manier met elkaar omgaan. Op deze manier wordt een positieve bijdrage geleverd aan onze samenleving.

welbevinden

respect

zelfkennis

Wat is de werkwijze van Basisschool Pius X voor sociale ontwikkeling?

Basisschool Pius X gebruikt de sociaal-emotionele tool 'Hart en Handen' van IEP. Leerlingen vullen vragenlijsten in, waaruit een spindiagram voortkomt. Deze wordt besproken in een kindgesprek en tijdens oudergesprekken. Aan de hand van de uitslagen wordt bekeken of interventies nodig zijn. Klassikale interventies worden dagelijks ingezet, naast de Kwink-lessen. In groep 5-6 wordt Rots en water training ingezet, met herhalingslessen in groep 7-8.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Pius X om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool Pius X gebruikt Zien, leerlingtevredenheidspeilingen en oudertevredenheidspeilingen om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool Pius X?

Basisschool Pius X gebruikt Kwink als methode voor sociaal-emotioneel leren.