Basisschool De Smelen in Valkenswaard

Het team van De Smelen in Valkenswaard

Current section: team
De Smelen 109
5553 Valkenswaard

Zie hier hoe het team van De Smelen is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van De Smelen. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past De Smelen bij jullie?

Ontdek hoe goed De Smelen bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij De Smelen zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 63.6% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (63.6%)
Man (36.4%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.8%)
Man (16.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij De Smelen. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (25%)
35-45 jaar (16.7%)
45-55 jaar (33.3%)
55-65 jaar (16.7%)
&ge;65 jaar (8.3%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.8%)
25-35 jaar (25.1%)
35-45 jaar (26%)
45-55 jaar (20.4%)
55-65 jaar (18.6%)
&ge;65 jaar (2.1%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij De Smelen werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (90.9%)
Indirect ondersteunend personeel (9.1%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor De Smelen gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over vakleerkrachten.

Vervanging van Leerkrachten: Ons Beleid bij Afwezigheid

Bij onverwachte afwezigheid van een leerkracht zetten wij alles op alles om de continuïteit van het onderwijs te waarborgen op Basisschool De Smelen. Ons beleid voor ziektevervanging is zorgvuldig opgesteld om de impact op uw kind te minimaliseren. We volgen een gestructureerd stappenplan om de best mogelijke oplossing te vinden. Prioriteit voor Vervanging Bij afwezigheid van een leerkracht met een duobaan, wordt eerst de duo-partner ingeschakeld om de lessen over te nemen. Indien dit niet mogelijk is, worden leerkrachten met niet-lesgebonden taken benaderd om te assisteren bij de vervanging, vooral op de eerste dag van afwezigheid. Alternatieve Opvang voor Leerlingen Als directe vervanging niet direct geregeld kan worden, worden de leerlingen van de betreffende groep verdeeld over de overige klassen. Dit zorgt ervoor dat de lesdoelen zo veel mogelijk gehaald worden en uw kind gewoon kan leren. Situaties waarin Groepen Thuis Moeten Blijven In uitzonderlijke gevallen, wanneer alle vervangingsopties zijn uitgeput, kan het helaas noodzakelijk zijn om een groep tijdelijk naar huis te sturen. In dergelijke situaties worden ouders direct schriftelijk geïnformeerd. Er wordt gezorgd voor opvang binnen de school voor leerlingen die geen alternatieve thuisopvang hebben. Soms kan het, om roostertechnische redenen, efficiënter zijn om opeenvolgende dagen verschillende groepen naar huis te sturen. Uitleg over Noodzakelijke Thuisblijf-Dagen De melding van ziekte kan soms pas op de ochtend zelf bekend zijn, wat tijdige regelingen bemoeilijkt. De onderwijsinspectie vereist dat scholen kunnen aantonen dat alle mogelijke inspanningen zijn geleverd om vervanging te regelen. De uren die hierdoor gemist worden, hoeven op een later moment niet gecompenseerd te worden, mits aangetoond kan worden dat er alles aan gedaan is om dit te voorkomen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Klassikale lessen Nieuwe leerstof wordt doorgaans klassikaal aangeboden. Voorafgaand aan een les bepaalt de leerkracht (al dan niet in overleg met de leerling) welke instructie en verwerking passend zijn. Aan het einde van een blok of periode vindt toetsing plaats om te bepalen of de doelen bereikt zijn en wordt besproken hoe het proces verlopen is. Contractwerk Op vaste momenten in de week kunnen de kinderen zelfstandig werken aan een contract. Ze krijgen dan de ruimte om hun werk zelf te plannen, uit te voeren en te beoordelen. De leerkracht heeft dan de handen vrij om kinderen, die dat nodig hebben, extra begeleiding te geven. Atelierwerk Tijdens het atelierwerk krijgen de kinderen een breed aanbod op het gebied van muziek, dans, handenarbeid, tekenen, techniek, drama, enz. Themawerk We werken op school met thema’s. Al naar gelang het aantal schoolweken kan het aantal thema's per bouw verschillen van 4 tot 6 thema’s.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Specialisten voor Maximale Ondersteuning op Basisschool De Smelen

2

Taalontwikkeling en Rekenen: Boost je Kind's Academische Succes

Beschikbare specialisten:

Taalspecialist
Kwaliteitsondersteuner

Toelichting van de school:

Op De Smelen zetten we vol in op de taal- en rekenvaardigheden van onze leerlingen. Onze gespecialiseerde taalspecialisten bieden gerichte hulp om de lees-, schrijf- en rekenvaardigheden te versterken. Samen met Taalbrug Junior werken we aan specifieke ondersteuning voor leerlingen met een Taalontwikkelingsstoornis (TOS), zodat elke leerling de kans krijgt om zijn of haar potentieel volledig te benutten. Onze kwaliteitsondersteuners, ook wel KO'ers genoemd, spelen een cruciale rol in het versterken van de onderwijskwaliteit. Zij coachen en begeleiden onze leerkrachten, waardoor de lesmethoden continu worden verbeterd en geoptimaliseerd voor uw kind.

1

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Basis voor Elk Kind

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist

Toelichting van de school:

Bij De Smelen vinden we de sociaal-emotionele ontwikkeling van uw kind essentieel. Onze gedragsspecialist biedt extra begeleiding wanneer de basiszorg niet toereikend is. Dit kan variëren van het aanleren van sociale vaardigheden tot het omgaan met emoties en gedragsuitdagingen. We streven ernaar een veilige en ondersteunende omgeving te creëren waar elk kind zich optimaal kan ontwikkelen, zowel op sociaal als op emotioneel vlak.

1

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Optimale Leerprestaties

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist

Toelichting van de school:

Onze gedragsspecialist ondersteunt leerlingen die extra hulp nodig hebben bij hun werkhouding en taakaanpak. Dit zorgt ervoor dat leerlingen zich beter kunnen concentreren en effectiever werken. We bieden extra ondersteuning die is afgestemd op de individuele behoeften van elk kind, zodat ook leerlingen met specifieke uitdagingen succesvol kunnen zijn. Deze gerichte aanpak draagt bij aan een positieve leerervaring en verbeterde schoolprestaties voor alle leerlingen.

0

Motorische Vaardigheden: Stimuleren van een Actieve Levensstijl

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

De Smelen hecht belang aan de motorische ontwikkeling van leerlingen. Door middel van de MQ Scan, een wetenschappelijke methode ontwikkeld door experts, meten en volgen we de motorische vaardigheden van onze kinderen. Deze scan, ontwikkeld in samenwerking met de Haagse Hogeschool en de Vrije Universiteit Amsterdam, biedt een objectief inzicht in de motorische ontwikkeling ten opzichte van leeftijdsgenoten. Het doel is om alle kinderen te begeleiden naar een gezond en sportief leven, waarbij we de basis leggen voor levenslange bewegingsplezier en fitheid.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Aandacht voor Elk Kind

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor specifieke medische handelingen of persoonlijke verzorging bieden wij waar nodig ondersteuning. We zorgen ervoor dat aan alle individuele behoeften wordt voldaan. Onze school streeft naar een omgeving waarin elk kind zich veilig en verzorgd voelt, met aandacht voor zowel de fysieke als de persoonlijke welzijn. We werken nauw samen met ouders en externe professionals om de best mogelijke zorg te garanderen voor alle leerlingen op De Smelen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
4
Totaal specialisten
4
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal

Ontdek de Extra Ondersteuning op Basisschool De Smelen

Hoe Wij Elk Kind Begeleiden

Bij Basisschool De Smelen begrijpen we dat elk kind uniek is en soms extra begeleiding nodig heeft. Of het nu gaat om uitdagingen met de lesstof of de ontwikkeling van essentiële leerstrategieën zoals werkhouding en planning, wij bieden een breed scala aan ondersteuning. Onze leerkrachten signaleren proactief wanneer een leerling meer nodig heeft. In nauwe samenwerking met onze Kwaliteitsondersteuner (KO'er) analyseren we de situatie en passen we de aanpak en het onderwijsaanbod aan. Als de bijgestelde aanpak niet het gewenste resultaat oplevert, zoeken we samen met u, de ouders, naar de meest passende oplossing. De KO'er is een cruciale schakel in het succes van onze leerlingen. Deze expert ondersteunt onze leerkrachten actief met groepsbezoeken, kindbesprekingen en het opstellen van gedetailleerde groepsplannen en individuele ontwikkelingsperspectieven (OPP's). De KO'er onderhoudt ook contacten met externe specialisten en voert soms diagnostisch onderzoek uit. De voortgang van elke leerling volgen we nauwgezet via de HGW-cyclus (Waarnemen, Begrijpen, Plannen, Realiseren). Elke groep werkt met een dynamisch groepsplan dat wekelijks wordt geëvalueerd. Twee tot driemaal per jaar vindt een grondige groepsbespreking plaats tussen leerkrachten en de KO'er. Hierin bespreken we het aanbod, de didactische aanpak en de behaalde leerdoelen van alle leerlingen. Indien nodig voeren we ook individuele kindbesprekingen, bijvoorbeeld bij het niet behalen van doelen of bij gedragsobservaties. Wanneer een leerling, om welke reden dan ook, moeite heeft met het verwerken van de reguliere lesstof, kan een aangepast leerpad worden ontwikkeld. Dit individuele leerpad, vastgelegd in een OPP, wordt altijd in samenspraak met ouders opgesteld. Het doel is om elk kind de optimale kansen te bieden om zich te ontwikkelen. Inclusief Onderwijs: De Toekomstvisie van De Smelen Basisschool De Smelen omarmt inclusief onderwijs, waarbij de diversiteit aan leerbehoeften centraal staat. We streven ernaar om ondersteuning zoveel mogelijk binnen de klas te bieden, dicht bij de vertrouwde omgeving van het kind. Onze focus ligt op vroegtijdige signalering, preventief handelen en effectieve ondersteuning op groepsniveau. Wij anticiperen op individuele behoeften en stemmen ons onderwijs af op de groei van elk kind. Sterke samenwerking met ouders is hierbij essentieel; zij zijn onze gewaardeerde partners. Met een deskundig team dat planmatig werkt vanuit kansen, creëren we een veilige en stimulerende leeromgeving waar elk kind kan excelleren. Vertrouw op De Smelen voor een toekomstgerichte educatie die past bij uw kind.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan voor Toekomstig Onderwijs

Wat zijn de kernambities van ons schoolplan voor 2023-2027?

Bij Basisschool De Smelen streven we continu naar verbetering van ons onderwijs. Voor de periode 2023-2027 hebben we vier strategische verbeterdoelen vastgesteld die de kern vormen van onze onderwijsaanpak. Deze doelen omvatten het verhogen van de leeropbrengsten in taal en lezen, en het optimaliseren van de resultaten voor rekenen en wiskunde. Daarnaast zetten we sterk in op een visiegedreven en gestructureerd aanbod voor sociaal-emotionele ontwikkeling en burgerschap. Ook digitale geletterdheid krijgt volop aandacht, met een planmatige aanpak die aansluit bij de toekomst. Al onze ambities zijn gedetailleerd uitgewerkt in ons schoolplan, dat u kunt vinden op de website van onze school. Bezoek www.bsdesmelen.nl voor meer informatie over onze visie en plannen.

Hoe waarborgt De Smelen de kwaliteit en bereikt zij haar onderwijsdoelen?

De directie en het team van Basisschool De Smelen beschouwen onderwijsverbetering als een continu proces, waarbij we altijd streven naar het allerbeste voor onze leerlingen. Net zoals de kinderen, zijn onze leerkrachten voortdurend bezig met leren en ontwikkelen, met als doel om lessen nog betekenisvoller, aantrekkelijker en begrijpelijker te maken voor iedereen. We bevorderen de kwaliteitsverbetering door lesprogramma's te actualiseren, te investeren in de professionele ontwikkeling van ons personeel en de leerlingresultaten systematisch te volgen en te evalueren. Ons schoolplan, dat de beleidsvoornemens voor de komende jaren uiteenzet, is hierbij een essentieel instrument. Jaarlijks werken we op team-, bouw- en leerjaarniveau aan specifieke onderwijsverbeteringen. Tevredenheidspeilingen onder leerlingen, ouders en leerkrachten leveren waardevolle inzichten op die we integreren in onze meerjarenplanning. Wat we ons voornemen, voeren we uit; wat goed gaat, behouden we. De directie evalueert de onderwijsontwikkelingen jaarlijks met het team en individueel met elke leerkracht tijdens functionerings- en beoordelingsgesprekken. De toetskalender van Atalenta is leidend voor onze diagnostiek, aangevuld met methodegebonden toetsen en observaties. Aan het begin van elk schooljaar brengen we de leerlingengroepen in kaart om te bepalen of er extra ondersteuning nodig is bovenop het reguliere aanbod. Individuele leerlingen die extra aandacht behoeven, worden snel geïdentificeerd. De resultaten van de Cito-toetsen worden tweemaal per jaar in teamverband besproken om schoolbrede of groepsgerichte aanpassingen in het aanbod te identificeren, altijd met onze ambitie als leidraad. Naast deze data-analyse bespreken we in groepsverband, samen met de KO-er, ook de sociaal-emotionele ontwikkeling en het gedrag van leerlingen. Onze leerlingvolgsystemen, KIJK! en Kindbegrip, zijn hierbij onmisbaar. Elk schooljaar stellen we een gezamenlijke toetskalender op met de data van toetsmomenten, toetsafspraken en specifieke procedures voor leerlingen met dyslexie.

Voorzieningen voor Jonge Kinderen bij Basisschool De Smelen

Toelichting van de school

Basisschool De Smelen biedt een complete leeromgeving voor kinderen van 4 tot 12 jaar. Onze school is onderdeel van een breder netwerk, wat zorgt voor een naadloze overgang van kinderopvang naar basisonderwijs. We hechten veel waarde aan een veilige en stimulerende omgeving waarin elk kind zich optimaal kan ontwikkelen. Onze school werkt nauw samen met Atalenta Kinderopvang. Deze samenwerking garandeert een doorlopende ontwikkelingslijn voor kinderen van 0 tot 13 jaar. Via Atalenta kunnen kinderen terecht voor peuteropvang, kinderopvang en buitenschoolse opvang (bso). Deze voorzieningen bevinden zich vaak onder hetzelfde dak als onze basisschool, wat het voor ouders erg praktisch maakt. De fusie die leidde tot Atalenta heeft gezorgd voor een krachtige combinatie van kwalitatief hoogwaardig onderwijs en professionele kinderopvang. Dit alles vindt plaats in de gemeentes Valkenswaard, Bergeijk, Cranendonck en Waalre. Waar nodig, werken we samen met andere erkende kinderopvangpartners om de beste zorg en ontwikkeling te garanderen.

Veelgestelde vragen

Welke extra voorzieningen zijn er voor jonge kinderen op Basisschool De Smelen?

Basisschool De Smelen richt zich primair op basisonderwijs. Voor gespecialiseerde opvang en voorbereiding op school, zoals peuteropvang, werken we samen met externe partners die deze diensten aanbieden. Deze samenwerking zorgt ervoor dat kinderen een soepele start maken in hun schoolcarrière. Via onze partners wordt een breed scala aan opvangmogelijkheden geboden, afgestemd op de behoeften van jonge kinderen en hun ouders.

Met welke organisaties werkt Basisschool De Smelen samen voor opvang van jonge kinderen?

Basisschool De Smelen werkt nauw samen met Atalenta Kinderopvang en Kinderopvang Mira om een compleet aanbod voor jonge kinderen te garanderen. Deze partnerschappen zorgen voor een doorlopende lijn van opvang en educatie.

Basisschool De Smelen werkt nauw samen met Atalenta Kinderopvang en Kinderopvang Mira om een compleet aanbod voor jonge kinderen te garanderen. Deze partnerschappen zorgen voor een doorlopende lijn van opvang en educatie.

Team | De Smelen in Valkenswaard | [2025] Schoolregister