
De resultaten van De Smelen in Valkenswaard
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van De Smelen, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past De Smelen bij jullie?
Ontdek hoe goed De Smelen bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau Prestaties: Wat Behalen Onze Leerlingen?
Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit cruciale niveau wordt geëvalueerd in groep acht middels de eind- of doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een norm van minimaal 85% leerlingen die dit basisniveau behalen. Dit percentage fungeert als de landelijke signaleringswaarde, van toepassing op alle basisscholen in Nederland, inclusief De Smelen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau Behalen: Hoe Presteren Leerlingen van De Smelen?
Het streefniveau daagt leerlingen uit om verder te gaan dan het basisniveau, met als doel een hogere academische prestatie te realiseren aan het einde van groep acht. Voor elke basisschool, inclusief De Smelen, stelt de inspectie een specifieke doelstelling vast, gebaseerd op de unieke leerlingpopulatie. Dit schoolspecifieke percentage dient als de officiële signaleringswaarde voor het behalen van het streefniveau, een belangrijke indicator voor de onderwijskwaliteit op onze school.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van De Smelen?
Het schooladvies van De Smelen: Een Gids voor Ouders Elke leerling in groep 8 van Basisschool De Smelen in Valkenswaard ontvangt een schooladvies. Dit advies is cruciaal voor de aanmelding bij het voortgezet onderwijs en bepaalt mede de schoolkeuze. Het advies wordt zorgvuldig samengesteld, rekening houdend met de academische prestaties, sociaal-emotionele ontwikkeling, werkhouding en het gedrag van het kind over de jaren groep 6, 7 en 8. Minimaal twee professionals zijn betrokken bij het opstellen van dit belangrijke document. Soorten Schooladviezen en Procedure Basisscholen kunnen een enkelvoudig of meervoudig schooladvies uitbrengen. Het Nederlandse onderwijslandschap kent diverse schooltypen, van praktijkonderwijs tot vwo. De adviezen variëren van praktijkonderwijs, diverse vmbo-niveaus (basis, kader, gemengd/theoretisch) tot havo en vwo, inclusief combinaties hiervan. Na het schooladvies volgt een doorstroomtoets. Een beter resultaat op deze toets dan verwacht op basis van het schooladvies, kan leiden tot een bijstelling van het advies. Indien de school van mening is dat dit niet in het belang van de leerling is, kan het advies ongewijzigd blijven. Bij een aanzienlijk verschil tussen het schooladvies en het toetsadvies, kan de school het advies aanpassen naar een tussenliggend niveau, mits dit goed wordt onderbouwd. Een lager toetsresultaat resulteert niet in een aanpassing van het schooladvies. Bezwaar en Beroep bij Schooladvies De Smelen Wij begrijpen dat ouders soms vragen hebben over het schooladvies. Het schooladvies is een weloverwogen beslissing, maar bij onvrede is er een duidelijke procedure. Neem eerst contact op met de leerkracht en/of de directie van De Smelen om uw zorgen te bespreken. Uw standpunt en argumenten kunnen worden opgenomen in het onderwijskundig rapport, zodat de middelbare school hier kennis van kan nemen. Indien u niet tot een oplossing komt, kan een interne bezwarencommissie worden ingeschakeld. Deze commissie, bestaande uit kwaliteitsmedewerkers en ervaren leerkrachten, beoordeelt de onderbouwing van het advies. Mocht u na deze stappen nog steeds niet tevreden zijn, dan kunt u contact opnemen met de klachtenregeling van Atalenta, die u kan doorverwijzen naar een externe vertrouwenspersoon of de Landelijke Klachtencommissie Onderwijs (LKC).
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling en Welzijn op Basisschool De Smelen
Bij Basisschool De Smelen staat het welbevinden van elk kind centraal. Een positief welbevinden uit zich in openheid, flexibiliteit, zelfvertrouwen en weerbaarheid. Kinderen die zich veilig en gewaardeerd voelen, kunnen zich optimaal ontwikkelen en stralen van trots op hun eigen kunnen. Een veilige leeromgeving, waarin iedereen meetelt en gerespecteerd wordt, bevordert het welbevinden. Wij creëren een omgeving waar kinderen zich gehoord voelen en durven op te komen voor hun mening. Dit draagt bij aan een positieve schoolsfeer en een sterke band tussen leerlingen en leerkrachten. Betrokkenheid van zowel leerkrachten als leerlingen is essentieel voor een rijke leerervaring. Leerkrachten die persoonlijke, positieve aandacht geven, versterken het zelfvertrouwen en de band met de leerlingen. Leerlingen die betrokken zijn bij de lesstof en hun medeleerlingen, maken zowel sociaal-emotioneel als cognitief grote stappen. Ouders spelen een cruciale rol in het welbevinden en de ontwikkeling van hun kind. De samenwerking tussen school en thuis is daarom van groot belang. Samen werken we aan een omgeving waarin elk kind zich optimaal kan ontplooien. Leren gebeurt bij ons in interactie met anderen. Door samen te werken, ontwikkelen kinderen zelfkennis, zelfvertrouwen en leren ze van elkaar. Gezamenlijke taken stimuleren niet alleen individuele groei, maar ook de ontwikkeling van de groep. Plezier in samenwerken motiveert en stimuleert iedereen om het beste uit zichzelf te halen.
Welbevinden van elk kind
Betrokkenheid bij leren en elkaar
Samenwerken voor groei
Hoe bevordert Basisschool De Smelen de sociale vaardigheden van leerlingen?
Basisschool De Smelen stimuleert de sociale ontwikkeling door middel van een focus op welbevinden, betrokkenheid en samenwerking. We creëren een veilige en positieve leeromgeving waar kinderen leren omgaan met elkaar, hun emoties uiten en samenwerken aan gezamenlijke doelen. Dit gebeurt zowel in de dagelijkse interactie als via specifieke lesmethoden.
Welke registratiemethoden gebruikt De Smelen voor sociale opbrengsten?
Om de sociale vooruitgang van onze leerlingen nauwkeurig in kaart te brengen, hanteert Basisschool De Smelen de volgende registratievormen:
- Kijk!
- Kindbegrip
Welke methodiek voor sociaal-emotioneel leren wordt toegepast op deze school?
Voor het sociaal-emotioneel leren van onze leerlingen maakt Basisschool De Smelen gebruik van de effectieve methode:
- KWINK
Onderwijsinspectie Rapport: Kwaliteit en Ontwikkeling bij Basisschool De Smelen
Basisschool De Smelen in Valkenswaard biedt een stimulerende en veilige leeromgeving waar elk kind de kans krijgt om zijn of haar talenten volledig te ontwikkelen. Met een toegewijd team van ervaren leerkrachten zorgen wij voor gepersonaliseerd onderwijs dat aansluit bij de individuele behoeften van onze 190 leerlingen. Onze school is toegewijd aan het leveren van kwalitatief hoogstaand basisonderwijs, waarbij we continu streven naar verbetering en innovatie. De schoolinspectie speelt hierin een belangrijke rol door ons te voorzien van waardevolle inzichten en aanbevelingen. Deze feedback helpt ons om ons onderwijsaanbod voortdurend te optimaliseren en te voldoen aan de hoogste onderwijsstandaarden. Wij nodigen u van harte uit om de officiële inspectierapporten te raadpleiden voor een gedetailleerd beeld van onze schoolprestaties en onze visie op toekomstgericht onderwijs. Ontdek hoe De Smelen een positieve impact heeft op de educatieve reis van uw kind.