Basisschool Utrechtse Schoolvereniging in Utrecht

Het team van Utrechtse Schoolvereniging in Utrecht

Current section: team
Frans Halsstraat 22 A
3583 Utrecht

Zie hier hoe het team van Utrechtse Schoolvereniging is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Utrechtse Schoolvereniging. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Utrechtse Schoolvereniging bij jullie?

Ontdek hoe goed Utrechtse Schoolvereniging bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Utrechtse Schoolvereniging zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 85.7% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (85.7%)
Man (14.3%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.8%)
Man (16.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Utrechtse Schoolvereniging. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (14.3%)
35-45 jaar (14.3%)
45-55 jaar (28.6%)
55-65 jaar (28.6%)
&ge;65 jaar (14.3%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.8%)
25-35 jaar (25.1%)
35-45 jaar (26%)
45-55 jaar (20.4%)
55-65 jaar (18.6%)
&ge;65 jaar (2.1%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Utrechtse Schoolvereniging werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (78.6%)
Direct ondersteunend personeel (0%)
Indirect ondersteunend personeel (7.1%)
Management (14.3%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Utrechtse Schoolvereniging gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Drama
Handvaardigheid
Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van Leerkrachten: Onze Strategie voor Continuïteit

Bij de Utrechtse Schoolvereniging garanderen we een soepele voortzetting van het onderwijs, zelfs bij onverwachte afwezigheid van leerkrachten. Onze procedure start met een aanvraag bij het Vervangingsfonds voor de groepsleerkracht. Indien directe vervanging niet mogelijk is, neemt een toegewijde ondersteuner de les over. Als ook dit niet haalbaar blijkt, worden de leerlingen verdeeld over andere groepen, met minimale impact op hun leerproces. In uitzonderlijke situaties, wanneer meerdere leerkrachten gelijktijdig afwezig zijn, kunnen gespecialiseerde krachten zoals de remedial teacher, interne begeleider of directie de lesgevende rol op zich nemen. Het is belangrijk te weten dat het Vervangingsfonds geen invallers faciliteert voor de bovenbouwgroepen 7 en 8. Hoewel het zelden voorkomt, is er een mogelijkheid dat een groep naar huis wordt gestuurd in geval van extreme personeelstekorten. We doen er alles aan om dit te voorkomen en de onderwijscontinuïteit te waarborgen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De school gaat uit van een leerstofjaarklassensysteem. Bij de kleuters is er sprake van twee parallelklassen 1/2. De leerlingen van groep 3 worden bij een groepsgrootte van 25 of meer leerlingen tot de kerstvakantie verdeeld over twee groepen en krijgen in twee afzonderlijke lokalen les van een eigen leerkracht. Op deze manier krijgen de leerlingen intensieve begeleiding bij de start van het leerjaar bij lezen, schrijven en rekenen. Bij een kleine groep gebeurt dit niet. Na de kerstvakantie wordt er een instroomgroep gestart voor vierjarigen, zodat de bestaande kleutergroepen niet te groot worden en er meer ruimte is voor individuele aandacht en begeleiding in groep 1/2. De instroomgroep, de kleinere groepen 1/2 en de gesplitste groep 3 dragen samen bij aan wat wij noemen "de zachte landing". De lessen aan de leerlingen in groep 3 t/m 8 worden in het algemeen in de groep aangeboden op drie niveaus. De school kent daarnaast een aanbod voor het meer begaafde kind(met een HB-leerkracht) voor kinderen die extra begeleiding nodig hebben. Ook heeft de school een eigen remedial teacher voor leerlingen die extra begeleiding nodig hebben.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Weektaak
31.7%
Overig
22%
Taal/lezen
8%
Rekenen
6%
beeldende vorming/tekenen
6%
Voorlezen/journaal
5.3%
Gymnastiek
5%
Leefstijl/levensbeschouwing
4%
Muziek
4%
Wereld oriëntatie
2%
Engels
2%
Drama
2%
Schrijven
1%
ICT-twee vaardigheden
1%

Leerjaar 3 t/m 8

Taal
22.7%
Rekenen/wiskunde
19.9%
Overig
15.8%
Lezen
12.1%
Bewegingsonderwijs
8.8%
Kunstzinnige en creatieve vorming
7.7%
Wereldoriëntatie
5.8%
Levensbeschouwing
4%
Engelse taal
3.2%

Specialistische Ondersteuning op Maat voor Elk Kind op de Utrechtse Schoolvereniging

2

Taal- en Rekenspecialisten: Versterking van Basisvaardigheden

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Remedial Teacher

Toelichting van de school:

Onze Utrechtse Schoolvereniging biedt gerichte ondersteuning voor taal en rekenen. Een ervaren intern begeleider is drie dagen per week op school aanwezig om leerlingen met specifieke behoeften te assisteren. Daarnaast staat een toegewijde remedial teacher twee dagen per week klaar om individuele begeleiding te bieden, waardoor de basisvaardigheden van elk kind optimaal worden ontwikkeld.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Hoogbegaafdheid

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Remedial Teacher
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

De Utrechtse Schoolvereniging hecht veel waarde aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen. Onze interne begeleider (3 dagen/week) en remedial teacher (2 dagen/week) bieden hierin essentiële ondersteuning. Een gespecialiseerde HB-leerkracht is eveneens twee dagen per week beschikbaar om leerlingen met meer- en hoogbegaafdheid optimaal te begeleiden. Onze school investeert continu in de professionalisering van ons team. Specialisten met Master SEN-opleidingen, HB-certificeringen en expertise op het gebied van jonge kinderen zorgen voor hoogwaardige educatie. Via het online platform E-WISE blijven onze medewerkers continu bijgeschoold, met extra budget voor nascholing.

3

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Structuur en Succes

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Remedial Teacher
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

De Utrechtse Schoolvereniging ondersteunt leerlingen met gedrag, werkhouding en taakaanpak. Een gediplomeerde interne begeleider is drie dagen per week aanwezig om structuur en effectieve leerstrategieën te bieden. Een specialist meer- en hoogbegaafdheid is twee dagen per week beschikbaar, wat bijdraagt aan een positieve leeromgeving en succesvolle taakuitvoering.

1

Motorische Ontwikkeling: Plezier in Beweging en Vaardigheid

Beschikbare specialisten:

Vakdocent Bewegingsonderwijs

Toelichting van de school:

De Utrechtse Schoolvereniging stimuleert de motorische en lichamelijke ontwikkeling van alle leerlingen. Een gespecialiseerde vakdocent bewegingsonderwijs is drie dagen per week aanwezig om kinderen te begeleiden bij het ontwikkelen van hun motorische vaardigheden en plezier in beweging.

2

Veilige Zorg: Medische Handelingen en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

BHV-er
EHBO-er

Toelichting van de school:

De veiligheid en het welzijn van onze leerlingen zijn van het grootste belang op de Utrechtse Schoolvereniging. Er zijn drie medewerkers met een BHV- en EHBO-diploma op school aanwezig, die deskundig kunnen handelen bij medische situaties en persoonlijke verzorging.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
11
Totaal specialisten
11
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Mediatheek
Speellokaal
Lokaal voor extra ondersteuning
Lokaal voor beeldende vorming/techniek
Bovenkamers
Leerlingenraad
Lokaal peuterspeelzaal

Extra Ondersteuning voor Elke Leerling op de Utrechtse Schoolvereniging

Ontdek Ons Passend Onderwijs Aanbod

De Utrechtse Schoolvereniging (USV) is trots op haar leerlingen die uitblinken in sport, muziek en diverse hobby's. Wij bieden uitstekend onderwijs aan kinderen met specifieke ondersteuningsbehoeften, waaronder dyslexie, faalangst, gedragsproblematiek, laagbegaafdheid, meer- en hoogbegaafdheid en autisme. Ons toegewijde team van leerkrachten beschikt over aanvullende expertise dankzij vervolgstudies na de PABO, wat garant staat voor effectief passend onderwijs. Remedial Teaching: Extra Hulp voor Academische Groei Sommige leerlingen profiteren van extra begeleiding om hun leerdoelen te behalen en het tempo van de klas bij te houden. De USV biedt hiervoor twee dagen per week gespecialiseerde remedial teaching. Onze remedial teacher helpt leerlingen gericht aan hun specifieke ondersteuningsbehoeften. Indien nodig schakelen we externe specialisten in voor advies en ondersteuning. Ons team, inclusief IB'ers en RT'ers, volgt regelmatig bijscholing om de kwaliteit van onze zorg te waarborgen. Stimuleren van Meer- en Hoogbegaafde Kinderen Op de USV creëren we een uitdagende leeromgeving voor meer- en hoogbegaafde leerlingen, met een curriculum dat aansluit bij hun ontwikkelingsniveau. De aanwezigheid van een grote groep gelijkgestemde leeftijdsgenoten ('peers') bevordert zowel binnen als buiten de klas een sterke sociale verbinding en stimuleert samenwerking. Dit versterkt het groepsgevoel en maakt het mogelijk om het onderwijs flexibel aan te passen aan individuele behoeften, waardoor externe ondersteuning vaak overbodig wordt. Onze Aanpak voor Begaafde Leerlingen: Twee Krachtige Routes De begeleiding van begaafde leerlingen op de USV is gestructureerd rond twee kernroutes. De primaire route vindt plaats binnen de klas, waar het lesaanbod continu wordt afgestemd op de leerbehoeften van de begaafde leerling. Dit omvat een geïntegreerde aanpak met uitdagende en verdiepende lesstof, verweven met het reguliere lesprogramma. Indien aanvullende ondersteuning nodig is, bieden we een tweede route, die voortbouwt op het individuele maatwerk binnen de klas. Deze extra ondersteuning wordt gecoördineerd door onze gespecialiseerde HB-leerkracht. Deskundige Leerlingondersteuners: Breed Spectrum aan Hulp De USV beschikt over diverse leerlingondersteuners die extra begeleiding bieden aan alle leerlingen. Dit geldt voor leerlingen die excelleren, leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben bij specifieke vakken, of leerlingen die behoefte hebben aan algemene extra begeleiding. Een Zachte Landing voor Vierjarigen: Veilige Start in de Kleuterklas Na de kerstvakantie introduceren we een speciale instroomgroep voor vierjarigen. Dit biedt extra tijd voor begeleiding en observatie, essentieel voor een veilige en succesvolle start. Een ervaren onderbouwleerkracht begeleidt deze jongste leerlingen, terwijl de groep geleidelijk groeit. Dit zorgt voor een rustige omgeving met veel individuele aandacht. De kinderen participeren ook in activiteiten met de reguliere kleutergroepen, zowel binnen als buiten. Na deze periode stromen ze door naar groep 1 of 2. Optimale Start in Groep 3: Gerichte Begeleiding bij het Leren Lezen Traditioneel starten we het schooljaar met een gesplitste groep 3 tot aan de kerstvakantie. Deze aanpak bevordert een vlotte start van het leesproces en biedt ons de mogelijkheid om de voortgang van elke leerling nauwlettend te volgen en individueel te begeleiden. Toekomstig Ondersteuningsaanbod: Sociale en Emotionele Ontwikkeling Voor de groepen 4 tot en met 8 implementeren wij het programma Hiro en Schooljudo (voor groep 5-8). Deze initiatieven zijn gericht op het versterken van het welbevinden en het ontwikkelen van cruciale sociale en emotionele vaardigheden bij onze leerlingen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Utrechtse Schoolvereniging: Ons Streven naar Topkwaliteit Onderwijs

Wat zijn de kernambities van ons schoolplan?

Het onderwijsleerproces op de Utrechtse Schoolvereniging (USV) is systematisch georganiseerd met een focus op continue kwaliteitsverbetering. Dit wordt gewaarborgd via ons schoolplan, meerjarenplanning en jaarplannen. We hanteren het PDCA-model (Plan-Do-Check-Act) voor een cyclische aanpak. Dit betekent dat we activiteiten plannen en doelen stellen, deze uitvoeren, de voortgang evalueren en bijsturen waar nodig. Dit proces omvat het vastleggen van resultaten en besprekingen met alle betrokken partijen, zoals het bestuur, managementteam, team en de medezeggenschapsraad (MR). Kwaliteitszorg vervult drie essentiële functies: verbetering en ontwikkeling van de school, verantwoording naar stakeholders zoals ouders en de inspectie, en het informeren van zowel de schoolorganisatie als externe partijen. Deze zorg is nauw verbonden met ons personeelsbeleid, wat zorgt voor een gelijktijdige ontwikkeling van de school en haar medewerkers. De focus ligt primair op het onderwijsproces. Hierbij staat het didactisch handelen centraal, gericht op het faciliteren van leren en ontwikkelen bij elke leerling. Dit doen we door het onderwijs te structureren op basis van leerlinggegevens, lesinhoud af te stemmen op beoogde eindniveaus, en een stimulerend leerklimaat te creëren dat actieve betrokkenheid bevordert. Instructie, begeleiding en opdrachten worden zorgvuldig afgestemd op de behoeften van zowel groepen als individuele leerlingen.

Hoe monitoren we de leerresultaten en sociale ontwikkeling van onze leerlingen?

We evalueren de tussen- en eindresultaten van alle leer-, ontwikkelingsgebieden en sociale opbrengsten nauwgezet. Deze resultaten worden onderverdeeld in vier categorieën voor een gedetailleerd overzicht. De eerste categorie omvat de 'schoolse vakken', waarbij we methodegebonden toetsen en CITO-LIB gebruiken, met als norm de hogere USV-norm (niveau I) en bijbehorende referentieniveaus. Voor groep 1 en 2 volgen we de ontwikkeling via de 'Leerlijnen van ParnasSys'. De tweede categorie, waaronder wereldoriëntatie en Engels, wordt beoordeeld aan de hand van methodegebonden toetsen en praktische producten zoals werkstukken en presentaties. De derde categorie richt zich op specifieke leergebieden zoals meerbegaafdheid, remedial teaching, drama, muziek en beeldende vorming. De resultaten hier worden gemeten via observaties, zelfreflectie van leerlingen en leerlinggesprekken. Tenslotte monitoren we de sociale, emotionele en motorische ontwikkeling (vierde categorie); dit gebeurt via observaties, 'Leerlijnen ParnasSys', observatie-instrumenten, vragenlijsten uit LIB en de tweejaarlijkse Jeugdmonitor. Gesprekken met leerlingen en ouders, en 'Volg Mij' bij bewegingsonderwijs, verrijken deze evaluatie. De schoolperiode wordt afgesloten met een 'doorstroomtoets' voor het voortgezet onderwijs. Onze tussenopbrengsten voor schoolvakken liggen doorgaans op CITO-niveau I of II, wat de hoge kwaliteit van ons onderwijs bevestigt. We hechten ook veel waarde aan het behalen van sociale en maatschappelijke competenties, met aandacht voor omgangsvormen, communicatie en respectvol gedrag, ondersteund door school- en groepsregels en specifieke lessen. Burgerschapsonderwijs is een belangrijk onderdeel, waarbij we leerlingen kennis laten maken met basiswaarden van onze samenleving. Methoden zoals 'Blink' voor wereldoriëntatie, 'Leefstijl'/'Hiro' en projecten als 'De Kinderpostzegelactie' dragen hieraan bij. Het schooladvies voor het voortgezet onderwijs komt vrijwel altijd overeen met de verwachtingen van leerlingen en ouders, wat blijkt uit positieve terugkoppelingen van middelbare scholen.

Hoe draagt de Utrechtse Schoolvereniging bij aan de ontwikkeling van haar leerlingen?

De Utrechtse Schoolvereniging (USV) werkt continu aan de verbetering van het onderwijs en de ontwikkeling van haar leerlingen. Het bestuur, de directie en het managementteam waarborgen dit via een gestructureerd kwaliteitszorgsysteem, met toetsbare doelen en regelmatige evaluaties, zoals uiteengezet in het Schoolplan 2023-2027. Binnen de school stimuleren we een cultuur van continue professionele ontwikkeling op alle niveaus. Dit zorgt ervoor dat ons team voortdurend werkt aan het verbeteren van hun professionele vaardigheden om de gestelde doelen te realiseren. Dit beleid is verder uitgewerkt in het Schoolplan onder de kopjes 'Professionalisering' en 'Beroepshouding'. Voor het schooljaar 2024-2025 hebben we specifieke verbeter- en ontwikkeldoelen vastgesteld. We zetten ons actief in voor sociale veiligheid, het ontwikkelen van 21e-eeuwse vaardigheden en het betrekken van leerlingen bij de maatschappij, bijvoorbeeld door koppelingen met goede doelen. Leerlingen krijgen inspraak via een leerlingenraad. We informeren ouders en andere belanghebbenden proactief via diverse kanalen zoals Social Schools, de website, de schoolgids, rapportages via Vensters, oudergesprekken en informatieavonden. Daarnaast streven we naar duurzaamheid, onder meer door het gebruik van zonnepanelen en het recyclen van materialen. Een gezonde financiële huishouding, gecombineerd met een passend leerlingaantal en een flexibele kostenstructuur, vormt de basis voor onze stabiele bedrijfsvoering.

Hoe worden de schoolplannen geëvalueerd en bijgestuurd?

De geformuleerde schoolambities worden verder uitgewerkt, geëvalueerd en waar nodig bijgesteld tijdens studiedagen en diverse team- en bestuursvergaderingen. Bij dit proces maken we, waar mogelijk, gebruik van meetinstrumenten uit WMK. Tweejaarlijks organiseren we een oudertevredenheidsenquête, gebruikmakend van de instrumenten van WMK-PO. Deze feedback is cruciaal voor het continu verbeteren van onze dienstverlening en educatieve aanpak.

Programma voor het Jonge Kind: Start uw Kind op de Utrechtse Schoolvereniging

Toelichting van de school

Bij de Utrechtse Schoolvereniging (USV) streven we ernaar om elke leerling een sterke start te geven. We zien zelden leerlingen met een onderwijsachterstand. Komt dit toch voor, dan bieden we gerichte ondersteuning. Onze interne begeleidster werkt nauw samen met ouders, het Samenwerkingsverband Passend Onderwijs (SWV), onze remedial teacher en, indien nodig, externe specialisten om de ontwikkeling van uw kind te optimaliseren. Ons doel is om een veilige en stimulerende omgeving te creëren waarin elk jong kind zich optimaal kan ontwikkelen en voorbereiden op de toekomst.

Veelgestelde vragen

Biedt de Utrechtse Schoolvereniging Speciaal Programma's voor Jonge Kinderen?

De Utrechtse Schoolvereniging richt zich op een brede ontwikkeling voor alle jonge kinderen. Hoewel we geen apart 'extra' programma hebben, integreren we stimulerende activiteiten en individuele aandacht voor elk kind binnen ons reguliere lesaanbod om een optimale start te garanderen.

Met Welke Partners Werkt de Utrechtse Schoolvereniging Samen voor het Jonge Kind?

De Utrechtse Schoolvereniging waardeert samenwerkingen die de ontwikkeling van jonge kinderen ten goede komen. We werken nauw samen met 'De Poeh', een partner die gespecialiseerd is in pedagogische ondersteuning voor de allerkleinsten. Deze samenwerking stelt ons in staat om aanvullende expertise in te zetten en onze aanpak voor het jonge kind verder te versterken. Samen zorgen we voor een rijke leeromgeving.

De Utrechtse Schoolvereniging waardeert samenwerkingen die de ontwikkeling van jonge kinderen ten goede komen. We werken nauw samen met 'De Poeh', een partner die gespecialiseerd is in pedagogische ondersteuning voor de allerkleinsten. Deze samenwerking stelt ons in staat om aanvullende expertise in te zetten en onze aanpak voor het jonge kind verder te versterken. Samen zorgen we voor een rijke leeromgeving.

Team | Utrechtse Schoolvereniging in Utrecht | [2025] Schoolregister