
Schoolweging
De schoolweging van Utrechtse Schoolvereniging is 20,13 , met een spreiding van 3,77 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Utrechtse Schoolvereniging | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 177.04 | 175.23 | 181.54 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Reguliere toetsen De ontwikkeling van kinderen wordt beoordeeld aan de hand van observaties en het dagelijks werk dat de kinderen maken. Daarnaast maken de teamleden gebruik van de methodegebonden toetsen. Regelmatig wordt per vak een toets gemaakt om te zien of de leerling de behandelde stof beheerst. Verder maakt de school gebruik van de AVI- leestoetsen van Cito en van de 'Leerling In Beeld (LIB)' toetsen van CITO. Twee keer per jaar worden deze toetsen afgenomen, om zo een objectieve liniaal langs ons onderwijs te kunnen leggen. Hiermee wordt halverwege groep 3 mee gestart. De leerlingen van groep 1 en groep 2 worden gevolgd via de "Leerlijnen van ParnasSys'. Op onze school zorgen we voor een ordelijk verloop van de toetsing en afsluiting. De resultaten worden ingevoerd in het CITO-LIB. De CITO toetsen worden afgenomen volgens de toetskalender, de CITO-voorschriften en aangevulde schoolafspraken. Meer informatie over de toetsen van CITO leest u op www.cito.nl/onderwijs (‘primair en speciaal onderwijs’). Naast de CITO toetsen gebruiken wij, om het totale kind goed te kunnen volgen de observatie-instrumenten 'Leerlijnen van ParnasSys' voor groep 1 en 2 en het observatie systeem van LIB. Ook maken wij veelvuldig gebruik van informatie van ouders en externe onderzoekers. Wij vinden het zeer belangrijk dat het totale kind goed gevolgd en begeleid wordt. Hierbij gaan wij uit van de driehoek: kind-ouders-school. De tussenopbrengsten van LIB (januari-juni) worden geëvalueerd. De opbrengsten van individuele leerlingen en van de groep worden door de intern begeleider op een rij gezet. De opbrengsten worden door de groepsleerkracht(en) en intern begeleider besproken binnen de groepsbesprekingen. Binnen het MT overleg en de brede vergadering komen de resultaten van de groep, per vak aan de orde. Ten slotte worden de groepsresultaten door de directeur met het bestuur besproken. Tijdens deze besprekingen worden wij geleid door de USV norm (niveau I) en de referentieniveaus. We streven er naar dat de leerlingen presteren naar hun mogelijkheden op alle gebieden die leiden tot passend (en succesvol) vervolgonderwijs. Uit deze besprekingen kunnen nieuwe acties volgen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale ontwikkeling
Wij vinden het belangrijk dat onze leerlingen in deze dynamische en snel veranderende maatschappij kennis hebben en vaardig zijn in omgaan met zichzelf, de ander en de wereld. Onze school besteedt structureel en systematisch aandacht aan de sociale- en maatschappelijke ontwikkeling van de leerlingen. We doen dit omdat we onze leerlingen willen opvoeden tot verantwoorde burgers. Ze moeten goed voor zichzelf kunnen zorgen en goed kunnen omgaan met de mensen en de wereld om hen heen (dichtbij en verder weg). Het gaat er hierbij om effectief te kunnen leren, werken en leven met mensen van verschillende sociale en culturele achtergronden. Om goed te kunnen samenleven is het van belang om kennis te hebben van verschillende sociale en culturele opvattingen en daar rekening mee te houden in het handelen. Hiervoor is het belangrijk om goed te kunnen communiceren en reflecteren op eigen handelen. We streven ernaar om de 21e-eeuwse vaardigheden binnen alle vakken aan de orde te laten komen, zie slo.nl/21e-eeuwse vaardigheden. In dit kader valt te denken aan sociale vaardigheden, samenwerken, communiceren en zelfregulering. Daarnaast komen maatschappelijk relevante thema's stelselmatig terug, zoals gelijkwaardigheid, minderheden in onze samenleving, discriminatie, democratie etc. Vanwege de homogene populatie van onze school is het voor onze leerlingen belangrijk om hier expliciet aandacht aan te besteden. We laten dit aan de orde komen rondom bepaalde tijden van het jaar of bij de thema's van wereldoriëntatie. LEES MINDER
Veiligheid
Betrokkenheid
Gelijkwaardigheid
Wat is de werkwijze van deze school voor sociale ontwikkeling?
De kernwaarden van de school komen naar voren vanuit een ouderavond en een teambijeenkomst over de visie en missie van onze school en daarnaast uit ouderenquêtes, teamenquêtes en vergaderingen met het team, MR of bestuur. De manier van werken en de registratievorm is met het team en het bestuur bepaald. We dragen onze visie op verschillende manieren uit, bijvoorbeeld door te laten zien wat we doen aan ouders via onze communicatiemiddelen en blogs, maar ook daarbuiten op de website (Facebook, Instagram), door sponsorlopen te organiseren voor een goed doel, door samen te werken met bijvoorbeeld het revalidatiecentrum, door nieuwsberichten naar ouders te sturen en dergelijke.
Welke registratievorm(en) gebruikt deze school om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Deze school gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Sociaal Emotionele Vragenlijst De Jeugdmonitor Tevredenheidspeiling voor leerlingen in WMK Pravoo