Openbare Montessorischool Oog in Al
Victor Hugoplantsoen 34
3533 CJ Utrecht

Schoolweging

Schoolweging
24.02
Spreiding
7.18

De schoolweging van Oog in Al is 24,02 , met een spreiding van 7,18 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsOog in AlGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Het volgen van de ontwikkeling van de kinderen in de school Wij volgen de ontwikkeling van de leerlingen nauwgezet door het observeren van hun dagelijks werk. We houden de gegevens van de resultaten bij in ons leerlingvolgsysteem (ParnasSys). De leerlingen worden regelmatig getoetst met methodegebonden toetsen. Daarnaast gebruiken we halfjaarlijks op het gebied van bijvoorbeeld rekenen/wiskunde, technisch en begrijpend lezen en spelling, landelijk genormeerde toetsen IEP LVS. Voor de onderbouw maken we gebruik van het observatiesysteem KIJK. Op basis van de gegevens uit de toetsen/ observaties worden de planning van het onderwijs in de groep (het leerstofaanbod en de aanpak van de groepen, kleine groepjes of individuele leerlingen) op- of bijgesteld. Zie meer informatie over hoe de school omgaat met de privacy/persoonsgegevens van uw kind in hoofdstuk 4, onder privacy. Daarnaast verwerken wij de gegevens in een groepsoverzicht. Het groepsoverzicht is een dynamisch document en heeft een grote meerwaarde in het dagelijks werken met de kinderen. Dit groepsoverzicht is door ons zelf ontworpen, we verbeteren het steeds met onze nieuwe inzichten. Alle gegevens van het kind staan overzichtelijk bij elkaar. Dit document vormt tevens de basis voor de overdracht naar de volgende groep/leerkracht(en). Wij doen ons uiterste best om kinderen te stimuleren. We willen graag een school zijn waar kinderen zich zo optimaal mogelijk kunnen ontwikkelen in een veilige omgeving. Ons doel is hierbij dat iedere leerling een goede aansluiting vindt bij het voor hem of haar passend voortgezet onderwijs.Naast de cognitieve kant van de ontwikkeling is ook de sociaal-emotionele, de motorische en de creatieve ontwikkeling van het kind even belangrijk.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale ontwikkeling

De visie van Montessorischool Oog in Al is een naadloze integratie van de Montessori-onderwijsbenadering, de Vreedzame School-aanpak, en een burgerschapsleerlijn, waarmee we streven naar de ontwikkeling van kinderen tot verantwoordelijke en actieve gemeenschapsleden. Deze visie en praktijk zijn geworteld in de pedagogische principes van Maria Montessori gecombineerd met de waarden van de Vreedzame School, beide gericht op het bevorderen van zelfstandigheid, respect, en samenwerking binnen de schoolgemeenschap. Zelfstandigheid, als een van de kernwaarden van Montessori, wordt dagelijks in de praktijk gebracht doordat leerlingen de vrijheid in gebondenheid (kaders) en verantwoordelijkheid krijgen om hun eigen leerproces te sturen. Dit bevordert een diepe persoonlijke betrokkenheid bij het leren en een sterk ontwikkeld gevoel van initiatief en zelfredzaamheid. Respect vormt de basis van onze interacties en is een cruciale pijler van de Vreedzame School-aanpak. Kinderen leren respect te hebben voor diversiteit en verschillen, en wordt hen geleerd om op een respectvolle manier met elkaar om te gaan. Dit is essentieel voor het creëren van een positieve sociale en morele norm binnen de school. Samenwerking wordt bevorderd door leerlingen actief te betrekken bij coöperatieve projecten en taken, waarbij ze leren om te werken in teamverband en gezamenlijke verantwoordelijkheid te dragen voor de gemeenschap in de klas en de school. Dit draagt bij aan de sociale verbondenheid en gemeenschapszin, fundamenteel voor de burgerschapsleerlijn die we hanteren. Deze pedagogische benaderingen worden versterkt door bijvoorbeeld mediatie voor het constructief oplossen van conflicten en activiteiten die de leerlingen in staat stellen om op te treden als mediatoren. Het helpt bij het ontwikkelen van hun vermogen om conflicten vreedzaam op te lossen en draagt bij aan een veilige leeromgeving. Door de school als oefenplaats te beschouwen, stimuleren we leerlingen om te reflecteren op zichzelf, een zorgzame houding aan te nemen, en betrokken te zijn bij het algemeen belang. Dit alles wordt verweven in het dagelijkse curriculum, waarbij de Montessori-principes van zelfstandigheid en de gemeenschapsgerichte waarden van de Vreedzame School hand in hand gaan om kinderen niet alleen academisch, maar ook persoonlijk en sociaal te ontwikkelen. LEES MINDER

Zelfstandigheid

Samenwerking

Respect

Wat is de werkwijze van deze school voor sociale ontwikkeling?

Montessori-onderwijsbenadering en IEP LVS: De Montessorifilosofie bevordert zelfstandigheid en persoonlijke groei door leerlingen de vrijheid te geven hun eigen leerproces te sturen binnen een voorbereide omgeving. Het IEP LVS versterkt deze benadering door academische vaardigheden te meten en een nadruk te leggen op sociaal-emotionele ontwikkeling en creativiteit. Dit systeem faciliteert zelfreflectie en inzicht in persoonlijke groei. Ons schoolveiligheidsplan beschrijft onze preventieve maatregelen, veiligheidsmonitoring en de omgang met potentiële onveilige situaties. We voeren 1 keer per jaar een veiligheidsvragenlijst uit bij leerlingen van groep 6 tot en met 8, en een sociaal-emotionele vragenlijst bij leerlingen vanaf groep 3, om de sociale veiligheidsbeleving te onderzoeken. De resultaten van de veiligheidsvragenlijst worden geanalyseerd en indien nodig worden maatregelen genomen ter verbetering. Deze bevindingen worden jaarlijks gedeeld met de onderwijsinspectie, waarbij de nadruk ligt op transparantie en continue verbetering van de schoolomgeving. De Vreedzame School en Burgerschapseducatie: De Vreedzame School-aanpak is geïntegreerd in ons dagelijks onderwijsprogramma, gericht op het creëren van een veilige en respectvolle leeromgeving. Deze aanpak bevordert niet alleen de veiligheid maar stimuleert ook de actieve deelname van leerlingen in het oplossen van conflicten en het nemen van verantwoordelijkheden binnen hun schoolgemeenschap. De Vreedzame School is direct verbonden met de burgerschapsdoelen van onze school, waarbij we leerlingen voorbereiden op een actieve en verantwoordelijke rol in een democratische samenleving. Dit programma legt de nadruk op het respect voor diversiteit en het bevorderen van vaardigheden om om te gaan met verschillende meningen en culturen. Hiermee stimuleren we een klimaat waarin leerlingen elkaar positieve feedback geven (opstekers) en negatief gedrag (afbrekers) vermijden. De lessen bevatten veel coöperatieve werkvormen die leerlingen actief betrekken en hen de kans geven om mee te beslissen. Het jaar is opgedeeld in zes blokken die thema's als klasvorming, regelgeving, verantwoordelijkheid, omgaan met gevoelens, en het erkennen van verschillen en overeenkomsten behandelen. Daarnaast worden jaarlijks twaalf leerlingen uit de bovenbouw opgeleid tot mediator. Deze leerlingen helpen bij het oplossen van conflicten binnen de midden- en bovenbouw met behulp van een stappenplan, gericht op het vinden van win-win oplossingen. Deze praktische toepassing van geleerde vaardigheden heeft geleid tot een merkbare verbetering van het schoolklimaat en een afname van conflicten tussen de leerlingen. Breed Burgerschapsonderwijs: Het burgerschapsonderwijs is gericht op de ontwikkeling van sociale en maatschappelijke competenties die belangrijk zijn voor functioneren in een democratische rechtsstaat. Door middel van specifieke activiteiten, projecten, en thema's zoals de 'Vreedzame School', wordt burgerschap geïntegreerd in het dagelijkse curriculum. Dit onderwijs vindt plaats binnen een schoolcultuur die de basiswaarden van democratie voorleeft en oefent.

Welke registratievorm(en) gebruikt deze school om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Deze school gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kijk! IEP hart en handen

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt deze school?

Deze school gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: Vreedzame school