Openbare Basisschool De Hoge Raven in Utrecht

Het team van Openbare Basisschool De Hoge Raven in Utrecht

Current section: team
Wijnesteinlaan 6
3525 Utrecht

Zie hier hoe het team van Openbare Basisschool De Hoge Raven is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Openbare Basisschool De Hoge Raven. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Openbare Basisschool De Hoge Raven bij jullie?

Ontdek hoe goed Openbare Basisschool De Hoge Raven bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Openbare Basisschool De Hoge Raven zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 68.2% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.5% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (68.2%)
Man (31.8%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.5%)
Man (16.5%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Openbare Basisschool De Hoge Raven. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (47.6%)
35-45 jaar (19%)
45-55 jaar (14.3%)
55-65 jaar (19%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.4%)
25-35 jaar (25.6%)
35-45 jaar (25%)
45-55 jaar (20.7%)
55-65 jaar (18.3%)
&ge;65 jaar (2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Openbare Basisschool De Hoge Raven werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (76.2%)
Direct ondersteunend personeel (4.8%)
Indirect ondersteunend personeel (14.3%)
Management (4.8%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Openbare Basisschool De Hoge Raven gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van Leerkrachten: Onze Aanpak bij Openbare Basisschool De Hoge Raven

Bij Openbare Basisschool De Hoge Raven zorgen we voor continuïteit in het onderwijs, ook wanneer een leerkracht onverhoopt afwezig is. Bij ziekte of gepland verlof van een docent zetten we onze professionele vervangerspool van SPO in. Een vlotte aanvraagprocedure garandeert dat er, mits beschikbaarheid, direct een gekwalificeerde vervanger wordt toegewezen. Daarnaast onderzoeken we actief de mogelijkheden voor interne vervanging. Vaak kan een collega uit het team flexibel bijspringen om de continuïteit te waarborgen. Dit zorgt voor een vertrouwde omgeving voor uw kind, zelfs tijdens tijdelijke afwezigheid van de vaste leerkracht. Indien er geen externe of interne vervangers beschikbaar zijn, hanteren we flexibele oplossingen om de impact op de leerlingen te minimaliseren. Soms schakelen we gespecialiseerde partners zoals Talentiko in voor een creatieve invulling van de schooldag. Een andere mogelijkheid is het verdelen van de klas over de bestaande groepen. Hierbij krijgen de leerlingen van groep 1 en 2 voorrang bij plaatsing in andere kleuterklassen. De kinderen werken in de gastgroep zelfstandig aan hun taken. Bij uitzonderlijke situaties, waarbij meerdere leerkrachten tegelijkertijd afwezig zijn en er geen vervanging mogelijk is, kunnen we ouders met pijn in het hart vragen hun kind tijdelijk thuis te houden. Dit is echter een uiterste redmiddel dat we tot het absolute minimum beperken. Alle communicatie over afwezigheid en de getroffen maatregelen verloopt primair via de Parro-app. We streven ernaar u zo spoedig mogelijk te informeren, hoewel dit bij acute ziekte soms pas kan gebeuren nadat de schooldag is begonnen. Uw begrip en medewerking zijn hierbij essentieel.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De Hoge Raven telde per 1 februari 2025 319 kinderen. We verwachten dat dit leerlingenaantal stabiel zal blijven. De groepen tellen op dit moment gemiddeld 28 kinderen. In de toekomst zal dit tussen de 25 en 28 kinderen per groep zijn. Met deze groepsgroottes kunnen wij onze leerlingen de aandacht en begeleiding geven die zij nodig hebben.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling op De Hoge Raven

5

Taalontwikkeling en Rekenen: Expertise op Maat

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Onderwijsondersteuning
Specialistische Rekencoach
Expert Meer- en Hoogbegaafdheid
Ervaren Taalspecialist
Gediplomeerde Logopedist

Toelichting van de school:

Op Openbare Basisschool De Hoge Raven zetten wij ons in voor optimale taal- en rekenvaardigheid bij al onze leerlingen. Onze rekenspecialist versterkt het rekenonderwijs door collega's te adviseren over effectieve lesmethoden en individuele ondersteuningstrajecten. De taalspecialist focust op de groei van woordenschat, leesvaardigheid en begrijpend lezen. Zij biedt praktische handvatten voor leerkrachten om taalstimulering in de klas te optimaliseren en leerlingen met specifieke taaluitdagingen te begeleiden.

1

Sociaal-Emotionele Groei en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Gespecialiseerde Gedragsexpert

Toelichting van de school:

Ons schoolteam wordt versterkt door een toegewijde gedragsspecialist. Deze expert biedt leerkrachten ondersteuning bij vragen rondom gedrag en de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen. De gedragsspecialist draagt bij aan een positieve groepsdynamiek, voert observaties uit in de klas en ontwikkelt samen met het team effectieve strategieën voor leerlingen die extra begeleiding nodig hebben op sociaal-emotioneel gebied.

2

Gedrag, Werkhouding en Studievaardigheden

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor Positief Gedrag
Expert Hoogbegaafdheid en Talentontwikkeling

Toelichting van de school:

Onze school beschikt over een specialist die zich richt op het verbeteren van de werkhouding en taakaanpak van leerlingen. Deze expert begeleidt kinderen die extra uitdaging zoeken, zoals leerlingen met meer- of hoogbegaafdheid. De specialist ondersteunt leerkrachten bij het identificeren van (hoog)begaafdheid, het aanbieden van verrijkend lesmateriaal en het aanleren van essentiële studievaardigheden zoals planning, doorzettingsvermogen en reflectie op eigen leerproces.

2

Motorische Vaardigheden en Lichamelijke Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Deskundige Logopedist
Ervaren Kinderoefentherapeut

Toelichting van de school:

Om de motorische ontwikkeling van onze leerlingen te bevorderen, is wekelijks een gespecialiseerde kinderoefentherapeut aanwezig op school. Zij biedt ondersteuning bij diverse motorische hulpvragen. Daarnaast werkt onze school samen met Logopediepraktijk Binnenstad en Lunetten. Wekelijks is een logopedist aanwezig om leerlingen met spraak-, taal- of communicatieproblemen te helpen.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging op School

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

De gezondheid en het welzijn van uw kind staan voorop. Als een leerling zich ziek voelt tijdens schooltijd, nemen wij direct contact op met de ouders om het kind op te halen. Het toedienen van medicatie gebeurt uitsluitend in overleg met ouders, en indien nodig, in consultatie met de huisarts. Voor kinderen die structureel medicijnen nodig hebben, is nauw overleg met de leerkracht en intern begeleider essentieel. Onze medewerkers mogen medicatie toedienen die uitwendig of oraal wordt ingenomen. Ouders blijven verantwoordelijk voor de correcte medicatiegegevens en doseringen. Medische handelingen zoals injecties of bloedafname vallen buiten ons takenpakket. Gedetailleerde informatie hierover is te vinden in het Protocol Medisch Handelen op scholen van SPO Utrecht.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
10
Totaal specialisten
10
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal
Theaterzaal
Ouderlokaal

Extra Ondersteuning en Kindveiligheid op Basisschool De Hoge Raven

Veiligheid en Ontwikkeling: De Visie van Onze School

Veiligheid en Welzijn van Kinderen: Onze Prioriteit Op Openbare Basisschool De Hoge Raven hechten we enorm veel waarde aan de veiligheid en het welzijn van al onze leerlingen. Daarom hanteren wij de wettelijk verplichte meldcode Huiselijk Geweld en Kindermishandeling. Deze code is een essentieel instrument dat onze professionals helpt om adequaat te handelen bij vermoedens van huiselijk geweld of kindermishandeling. De meldcode biedt een duidelijk stappenplan dat leerkrachten en ander schoolpersoneel ondersteunt bij het nemen van de juiste beslissingen. Door deze gestructureerde aanpak kunnen we tijdig inschatten of een melding bij Veilig Thuis noodzakelijk is en hoe we de benodigde hulp kunnen bieden aan kinderen die dit nodig hebben. De volledige meldcode is uiteraard op school aanwezig voor inzage. Versterking NT2-Onderwijs: Toekomstgericht Leren Wij streven ernaar om de ondersteuning aan onze NT2-leerlingen (Nederlands als tweede taal) continu te verbeteren. Ons doel is om elk kind, ongeacht de taalachtergrond, de best mogelijke start en gelijke kansen te bieden binnen ons onderwijs. In de komende jaren investeren we actief in de deskundigheidsbevordering van onze leerkrachten op het gebied van NT2-onderwijs. Daarnaast is een sterke samenwerking met ouders cruciaal; wij geloven dat thuis de taalontwikkeling van kinderen optimaal gestimuleerd kan worden. Met deze inspanningen willen we ervoor zorgen dat NT2-leerlingen zich niet alleen snel thuis voelen op onze school, maar ook taalvaardig en zelfverzekerd kunnen groeien binnen ons stimulerende leeromgeving. Ontdek hoe wij uw kind ondersteunen op weg naar succes.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Optimale Kwaliteitszorg en Toekomstgericht Schoolplan op OBS De Hoge Raven

Wat zijn de onderwijsdoelen van De Hoge Raven volgens het Schoolplan 2024-2027?

Onze primaire onderwijsdoelen zijn gericht op het maximaal laten leren van elk kind, het creëren van een veilige en vertrouwde leeromgeving, en het bevorderen van respectvolle, kritische en creatieve leerlingen. Deze ambitieuze doelen zijn uitgewerkt in ons Schoolplan 2024-2027 en de bijbehorende jaarplannen. Terugblik op Jaarplan 2024-2025: - Visie op het jonge kind: Initiatieven gestart, verdere ontwikkeling gepland voor schooljaar 2025-2026. - ICT & Digitale Vaardigheden: Beleidsontwikkeling uitgesteld naar 2025-2026. - Zaakvakonderwijs (Geschiedenis, Aardrijkskunde, Natuur & Techniek): Analyse voltooid, nieuwe invulling gekozen met implementatie in 2025-2026. - Begrijpend Lezen: Analyse voltooid, nieuwe aanpak gekozen met implementatie in 2025-2026. - Doorgaande Lijn Weektaak/Zelfstandig Werken: Uitgesteld naar 2025-2026. - NT2 Onderwijs: Kennisvergroting succesvol gerealiseerd. - Collegiale Consultaties: Succesvol uitgevoerd. - Teamscholing Feedback & Feedforward: Gedeeltelijk gerealiseerd, continuering in het nieuwe schooljaar. Vooruitblik Jaarplan 2025-2026: Vijf centrale thema's, elk met een eigen Professionele Leergemeenschap (PLG), sturen onze ontwikkeling: Het jonge kind, ICT & Digitale Geletterdheid, Geïntegreerd Begrijpend Lezen & Zaakvakken, Eigenaarschap & Zelfstandigheid, en Teamontwikkeling. Burgerschapsonderwijs: Wij leiden onze leerlingen op tot actieve burgers in de Nederlandse samenleving. Dit doen we door te leren democratisch beslissingen te nemen, conflicten constructief op te lossen, verantwoordelijkheid te dragen, open te staan voor diversiteit en de principes van onze democratische samenleving te begrijpen. Dit wordt ondersteund door de lesmethodes 'De Vreedzame' en 'BLINK'. De voortgang wordt gemonitord via het document 'Burgerschapsdoelen en leerlijn SPO Utrecht - OBS De Hoge Raven'. In schooljaar 2025-2026 werken we samen met stichting MOVE om ons burgerschapsonderwijs verder te optimaliseren en te toetsen aan de kerndoelen.

Hoe waarborgt OBS De Hoge Raven de kwaliteit van haar onderwijs?

Wij hanteren een systematische aanpak voor kwaliteitszorg, waarbij we continu de kwaliteit van ons onderwijs bepalen, bewaken, borgen en verbeteren. Dit omvat het definiëren van goed onderwijs, het voldoen aan overheidseisen, het stellen van duidelijke doelen en het waarborgen van de continuïteit van kwaliteit. Kwaliteitszorg en Wetenschappelijk Onderzoek: Onze school participeert in het Nationaal Cohortonderzoek Onderwijs (NCO), een initiatief van het Nationaal Regieorgaan Onderwijs (NRO). Twee keer per jaar ontvangen we een rapport met inzichten voor onderwijsverbetering. Hiervoor delen wij, conform de wettelijke kaders, geanonimiseerde toetsgegevens (taal- en rekenresultaten) met het NRO en het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) via beveiligde kanalen. Deze gegevens zijn niet herleidbaar naar individuele leerlingen of onze school in openbare publicaties. De gegevens helpen ons om ontwikkelingen en prestaties te monitoren en de kwaliteit van ons onderwijs te waarborgen. Uw eerdere toestemming of bezwaar blijft van kracht. Voor wijzigingen kunt u contact opnemen met de directie. Meer informatie vindt u op de website van het Nationaal Cohortonderzoek Onderwijs. Indien u bezwaar heeft tegen de gegevensverwerking van uw kind, kunt u dit jaarlijks kenbaar maken bij de directie. Wij zorgen er dan voor dat deze gegevens niet worden gedeeld met het CBS of NRO. Meer details over dit proces zijn beschikbaar via [https://www.nationaalcohortonderzoek.nl/ouders/verzorgers](https://www.nationaalcohortonderzoek.nl/ouders/verzorgers).

Voorbereiding op Basisonderwijs: Ontdek Ons Aanbod voor Jonge Kinderen

Toelichting van de school

Openbare Basisschool De Hoge Raven biedt een stimulerende omgeving voor kinderen vanaf vier jaar. Hoewel er geen directe opvangfaciliteiten voor de allerkleinsten binnen onze schoolmuren zijn, werken wij nauw samen met externe partners die gespecialiseerde kinderopvang aanbieden in hetzelfde gebouw. Dit zorgt voor een naadloze overgang naar ons basisonderwijs, waarbij wij ons richten op een solide educatieve basis voor iedere leerling.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal programma is er voor jonge kinderen op Basisschool De Hoge Raven?

Openbare Basisschool De Hoge Raven richt zich primair op kinderen vanaf vier jaar en biedt hen een gestructureerd basisonderwijsprogramma. Voor kinderen jonger dan vier jaar zijn er geen specifieke schoolse programma's binnen onze faciliteiten. Onze focus ligt op een excellente start in het basisonderwijs.

Met welke organisaties werkt Basisschool De Hoge Raven samen voor het jonge kind?

Openbare Basisschool De Hoge Raven onderhoudt geen formele samenwerkingsverbanden met externe partijen specifiek gericht op het aanbieden van programma's voor het jonge kind. Onze school opereert zelfstandig in het verzorgen van basisonderwijs aan leerlingen vanaf vier jaar. Wij adviseren ouders om voor opvang en voorbereidende programma's voor de allerkleinsten contact op te nemen met de gespecialiseerde opvangorganisaties die gevestigd zijn in ons pand.
Team | Openbare Basisschool De Hoge Raven in Utrecht | [2025] Schoolregister