
De resultaten van Openbare Basisschool De Hoge Raven in Utrecht
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Openbare Basisschool De Hoge Raven, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Openbare Basisschool De Hoge Raven bij jullie?
Ontdek hoe goed Openbare Basisschool De Hoge Raven bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau Behaald door Leerlingen Basisschool De Hoge Raven
Ontdek het fundamenteel niveau, essentieel voor taal en rekenen aan het einde van de basisschoolperiode. Dit niveau wordt gemeten in groep acht middels de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van minimaal 85% voor het behalen van dit basisniveau. Dit percentage geldt uniform voor alle basisscholen in Nederland.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau Resultaten Basisschool De Hoge Raven
Het streefniveau vertegenwoordigt een uitdagender leerdoel dan het fundamenteel niveau. Ons streven is om een zo groot mogelijk deel van onze leerlingen dit hogere niveau te laten bereiken bij het verlaten van groep acht. De onderwijsinspectie stelt schoolspecifieke streefniveaus vast, gebaseerd op de unieke leerlingpopulatie van elke basisschool. Dit resulteert in een individuele signaleringswaarde per school, waarmee de voortgang van de leerlingen gemeten wordt.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Openbare Basisschool De Hoge Raven?
Ontdek hoe Openbare Basisschool De Hoge Raven uw kind optimaal begeleidt bij de overstap naar het voortgezet onderwijs in Utrecht. Onze school volgt de POVO-procedure (Primair Onderwijs Voortgezet Onderwijs), een gestructureerd traject om een soepele overgang te garanderen. Vanaf groep 6 informeren we leerlingen en ouders uitgebreid over dit proces. Meer details vindt u op samennaarhetvo.nl. Het POVO-traject start al in groep 6 met een speciale informatieavond voor ouders. Hierin lichten we de Utrechtse aanpak toe en bespreken de leerkrachten van groep 8 de specifieke stappen die uw kind doorloopt. In groep 7 ontvangen leerlingen een indicatief schooladvies, gebaseerd op hun werkhouding, doorzettingsvermogen en toetsresultaten. Dit advies wordt zorgvuldig opgesteld in samenwerking met de IB-er, leerkrachten en de directeur. De definitieve schooladviezen worden bepaald na het afnemen van de Doorstroomtoets (IEP-toets) in groep 8, waarbij ook rekening wordt gehouden met de resultaten van begintoetsen en het sociaal welbevinden. Een zorgvuldige overdracht naar de gekozen middelbare school is eveneens onderdeel van ons proces.
Grafiek
Grafiek laden...
Ontwikkeling van Sociale Vaardigheden op De Hoge Raven
Op Openbare Basisschool De Hoge Raven hechten we enorm veel waarde aan de sociale ontwikkeling van onze leerlingen. Daarom hanteren wij het succesvolle 'Vreedzaam' programma. Vreedzaam is een uitgebreid lesprogramma dat speciaal is ontwikkeld voor het basisonderwijs. Het bevordert sociale competenties en leert kinderen hoe ze actief kunnen deelnemen aan een democratische samenleving. Binnen dit programma zien we de klas en de school als een levendige leefgemeenschap. Hierin krijgt ieder kind de ruimte om gehoord en gezien te worden, en om een eigen stem te ontwikkelen. Kinderen leren samen beslissingen te nemen en op een constructieve manier met conflicten om te gaan. Ze ontwikkelen een sterk gevoel van verantwoordelijkheid voor elkaar en voor de gemeenschap, en leren open te staan voor de diversiteit die onze samenleving kenmerkt. Jaarlijks vullen de leerlingen van de bovenbouwgroepen (groep 6, 7 en 8) een vragenlijst in over sociale veiligheid. De resultaten hiervan analyseren we zorgvuldig om gerichte aandacht te besteden aan belangrijke thema's binnen onze lessen.
Gedeelde verantwoordelijkheid voor eigen groei en medeleerlingen
Actief zorgen voor elkaar en de schoolomgeving
Respectvolle omgang met uiteenlopende meningen
Hoe pakt De Hoge Raven de sociale ontwikkeling van leerlingen aan?
De kernwaarden van onze school zijn nauw verweven met het 'Vreedzaam' programma. In de wijk Hoograven hebben vrijwel alle scholen gekozen voor deze aanpak. De principes van Vreedzaam komen niet alleen tot uiting in de klas, maar ook in diverse wijkactiviteiten, zoals de Vreedzame Kinderraad. Jaarlijks doorlopen we de volgende kernthema's: 1. 'We horen bij elkaar' (focus op groepsvorming), 2. 'We lossen conflicten zelf op' (focus op conflicthantering), 3. 'We hebben oor voor elkaar' (focus op communicatie), 4. 'We hebben hart voor elkaar' (focus op gevoelens), 5. 'We dragen allemaal een steentje bij' (focus op verantwoordelijkheid), en 6. 'We zijn allemaal anders' (focus op diversiteit). Groep 8 volgt een aangepast programma, inclusief een thema over afscheid nemen. Naast de specifieke lessen besteden we schoolbreed aandacht aan duidelijke regels en afspraken. Leerlingmediatoren spelen een belangrijke rol bij het oplossen van pauzeconflicten na een speciale training. Conflicten binnen de groepen worden besproken aan de hand van de aangeleerde Vreedzaam-lessen. Door consequent hetzelfde taalgebruik te hanteren in alle leerjaren, herkennen de kinderen de methodiek direct.
Welke methoden gebruikt De Hoge Raven om sociale vooruitgang te meten?
Onze school hanteert de volgende registratiemethoden om de sociale ontwikkeling van leerlingen in kaart te brengen:
- Sociaal Emotionele Vragenlijst
- Kindbegrip van Parnassys
- Sociogrammen voor analyse
Welke lesmethoden voor sociaal-emotioneel leren worden op deze school toegepast?
Op Openbare Basisschool De Hoge Raven maken we gebruik van de volgende methode voor sociaal-emotioneel leren:
- Het Vreedzame School-programma
Inspectierapport Basisschool De Hoge Raven: Inzicht in Onderwijskwaliteit
Openbare Basisschool De Hoge Raven, gevestigd in Utrecht, hecht veel waarde aan transparantie en de voortdurende verbetering van het onderwijs. Wij begrijpen dat ouders en verzorgers graag inzicht willen in hoe de school presteert en welke resultaten de Onderwijsinspectie boekt. Op deze pagina vindt u informatie over het meest recente inspectierapport van onze school. Dit rapport biedt een gedetailleerd overzicht van de onderwijskwaliteit, de didactische aanpak en de algemene ontwikkeling van de school. Het is een waardevol document dat ons helpt bij het sturen van toekomstige verbeteringen. Wij nodigen u van harte uit om het inspectierapport te bekijken. Dit stelt u in staat om een weloverwogen keuze te maken voor de basisschool van uw kind en geeft u een duidelijk beeld van de inspanningen die wij leveren om uitstekend onderwijs te bieden aan alle leerlingen van De Hoge Raven.