Openbare Basisschool De Hoge Raven
Wijnesteinlaan 6
3525 AL Utrecht

Schoolweging

Schoolweging
25.52
Spreiding
8.42

De schoolweging van De Hoge Raven is 25,52 , met een spreiding van 8,42 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

96,87% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit resultaat benadrukt de stevige basiskwaliteit, ondanks een minimaal verschil met het vergelijkingscijfer van 97,34%.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

61,11% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 56,2%. Hoewel dit lager is dan het vergelijkingscijfer (66,85%), toont het een ambitieuze aanpak, vooral in rekenvaardigheid waar de school 4,5% groei boekt tussen groep 7 en 8.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De school adviseert 50% van de leerlingen een havo/vwo- of vwo-niveau (23,53% havo/vwo, 26,47% vwo), significant hoger dan regionale gemiddelden (10,93% en 18,61%). Praktijkonderwijs blijft beperkt tot 0%, tegen 1,01% bij vergelijkbare scholen. Het adviesprofiel reflecteert de theoretische focus van het onderwijsconcept.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Hoge RavenGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Wij volgen de ontwikkeling van de leerlingen nauwgezet door het observeren van hun dagelijks werk. We houden de gegevens van de resultaten bij in ons leerlingvolgsysteem (ParnasSys). De leerlingen worden regelmatig getoetst met methodegebonden toetsen. Daarnaast gebruiken we halfjaarlijks op het gebied van bijvoorbeeld rekenen/wiskunde, technisch en begrijpend lezen en spelling, landelijk genormeerde toetsen van IEP. Op basis van de gegevens uit de toetsen worden de planning van het onderwijs in de groep (het leerstofaanbod en de aanpak van de groepen, kleine groepjes of individuele leerlingen) op- of bijgesteld. Zie meer informatie over hoe de school omgaat met de privacy/persoonsgegevens van uw kind in hoofdstuk 4, onder privacy.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Geen enkele leerling presteert onder advies (0% vs. 11,81% landelijk). 34,62% stroomt door boven advies, tegen 25,27% landelijk. Deze resultaten onderstrepen de nauwkeurige advisering en effectieve doorstroombegeleiding zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.

Sociale ontwikkeling

Op De Hoge Raven omarmen wij de visie van Vreedzaam (voorheen De Vreedzame school). Vreedzaam is een compleet programma voor basisscholen voor sociale competentie en democratisch burgerschap. Het beschouwt de klas en de school als een leefgemeenschap, waarin kinderen zich gehoord en gezien voelen, een stem krijgen, en waarin kinderen leren om samen beslissingen te nemen en conflicten op te lossen. Kinderen voelen zich verantwoordelijk voor elkaar en voor de gemeenschap, en staan open voor de verschillen tussen mensen. Jaarlijks wordt door de kinderen van de hoogste groepen (6-8) een vragenlijst sociale veiligheid ingevuld. Wij kunnen als school reflecteren op de opbrengsten hiervan en daar waar nodig accenten leggen in de lessen. LEES MINDER

respect voor elkaar

verantwoordelijkheid

zorg voor elkaar en omgeving

Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool De Hoge Raven voor sociale ontwikkeling?

De werkwijze van Openbare Basisschool De Hoge Raven voor sociale ontwikkeling is gebaseerd op de principes van 'Vreedzame School', wat een belangrijke pijler is binnen de wijk Hoograven. De kernwaarden die hierbij horen, komen niet alleen in de school aan bod, maar ook tijdens wijkactiviteiten, zoals de Vreedzame Kinderraad. Thema’s die jaarlijks terugkomen zijn o.a. groepsvorming, conflicthantering, communicatie, gevoelens, verantwoordelijkheid en diversiteit. Groep 8 heeft hierbij een aangepast programma, inclusief aandacht voor afscheid nemen. Er is aandacht voor coöperatieve werkvormen, transfer naar het dagelijks leven, woordenschatuitbreiding, leerkrachtgedrag en suggesties voor ouders. Naast de lessen is er schoolbreed aandacht voor regels en afspraken. Leerlingmediatoren spelen een belangrijke rol bij het oplossen van conflicten tijdens pauzes en worden hiervoor getraind. Conflicten binnen de groepen worden besproken aan de hand van de lessen die geleerd zijn, waarbij hetzelfde jargon wordt gebruikt zodat het herkenbaar is voor de kinderen.

Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool De Hoge Raven om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Openbare Basisschool De Hoge Raven gebruikt een Sociaal Emotionele Vragenlijst en het Kindbegrip van Parnassys om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool De Hoge Raven?

Openbare Basisschool De Hoge Raven gebruikt de Vreedzame School methode voor sociaal-emotioneel leren.